Gå til innhold

første gangs kontroll i morgen, med eller uten GU?!


GuttemammaTilTo

Anbefalte innlegg

Jeg skal på første gangs kontroll i morgen, men jeg er litt forvirret om jeg skal bli undersøkt nedentil eller ikke.

Vet at jeg skal ta blodprøve og levere urinprøve og diverse, men mamma og ei venninde sier at det også skal kjennes på livmoren.

Er det noen som har vært på førstegangs kontroll og har erfaringer her?

 

Vet ikke helt hva jeg skal forberede meg på!

har nok med å forberede meg på å ta blodprøve..

 

takker for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, vært på kontroll i dag. De tar ikke gu hvis du har tatt celleprøve de siste 3 årene. Tok en blodprøve, veide meg, målte blodtrykket og hadde samtale med legen ang tidligere svangerskap og sykdommer. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også på førstegangskontroll i morgen. Jeg har ikke tatt celleprøve før (er 26 år gammel). Skulle vel egentlig tatt i fjor, men pga flytting og skifte av lege ble det aldri noe av.. Så det spørs om det blir GU i morgen..:-S Men jeg har en følelse av at legen ikke kommer til å gjøre stort i morgen, siden jeg bare er 5+5 i morgen. Grunnen til at jeg har time så tidlig, er at jeg ble gravid i desember, og da jeg fant ut at jeg var gravid i januar, ble morgendagens time bestilt. Dessverre aborterte jeg. Bare en måned senre fant jeg ut at jeg var gravid igjen, og valgte derfor å beholde timen. Er veldig spent på hva som skjer i morgen. Ser kanskje for meg at jeg får beskjed om å komme tilbake senere... Det er vel anbefalt å ha første kontroll mellom uke 8-10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forrige mann var hadde jeg GU på 1. kontroll, men tror det mest var for å prøve å danne et bilde av hvor langt jeg var på vei (hadde uregelmessig mens).

 

Så vet ikke helt hva som er standard, men jeg hadde som sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også beskjed av legen min om at dersom jeg ikke hadde tatt celleprøve ila. de siste 3 år, var det vanlig å ta GU nå på første kontroll. Iom. det er over 3 år siden jeg tok celleprøve, ble det altså GU på meg. Hun kjente også på livmoren, og kjente at den hadde trekt seg oppover, som er vanlig ved graviditet. Hun kjente også at størrelsen stemte overens med at jeg var 7+6 på vei.

Man skulle også ha med urinprøve! (det hadde ikke jeg da, så tok prøva der).

Ellers var det blodprøve ja, og masse forskjellig skjema hun fylte ut, info om jordmor/legekontroller, svar på spørsmål vi hadde +++

Veldig fint og informativt syntes jeg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på min første legekontroll etter at jeg fant ut at jeg var gravid. Er 5+5 i dag..gikk vel mer eller mindre som fryktet. Jeg ga fra meg urinprøven før jeg gikk inn til legen. Da legen hentet meg fikk jeg beskjed om at prøven var positiv. Bortsett fra dette skjedde det ikke så mye, annet enn at jeg svarte på spm om siste mens m.m, pluss at jeg fortalte ham om hvordan formen har vært. Vi satte opp ny time til meg før påske, hvor det skal fylles ut en del papirer (regner med det er helsekort for gravide det er snakk om), samt sikkert blodprøver og kanskje GU. Legen sa han skulle høre med en gynekolog om det var nødvendig. Jeg sa at jeg trodde det var det, siden jeg ikke har tatt celleprøve. Jeg vil antakelig være 8+5 ved neste time, så det passer vel bedre.

 

Fikk vel strengt tatt ikke så mye ut av timen i dag, annet enn å få satt opp ny time, samt få bekreftet at mine beregninger ang. hvor langt jeg har kommet, sansynligvis stemte ganske bra. Måtte til og med betale 100,- for urinprøven. Trodde det skulle være gratis. Visste jo allerede at jeg var gravid, tok til og med en ekstra test i går. Så det var jo ikke akkurat for MIN del den prøven ble tatt i dag...jaja..

Men gleder meg til neste time da. Håper det blir ordentlig opplegg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ringte min fastlege og fikk der beskjed om at de aldri tar inn gravide før i uke 12. Da blir det blodprøver, urinprøver, utfylling av helsekort, lytte på barnets hjerte etc. Gu er ikke nødv for min del da det er kort tid siden sist. Men dette kan selvsagt være forskjellig fra lege til lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar folkens!

 

jeg og sambo var i dag til første svangerskapskontroll:-)

det gikk overaskende bra enda jeg måtte gjennom alle tingene jeg fryktet!

 

det var først litt snakk, så blodtrykk og selvfølgelig GU...

han fortalte at de vanligvis gjorde det på første konsultasjon om det var greit for meg. Alt var heldigvis OK!

Måtte også ta blodprøve, men det gikk utrolig nok kjempefint! blodprosenten og urinprøven var fin.

Stod på vekta og fikk med meg helsekort og fylte ut papirer.

 

Det hele tok 1 time pga en del venting, før vi fikk komme inn var jeg så kvalm at jeg kastet nesten opp og var veldig svimmel.

Bra det gikk over:-)

 

Legen anslo at jeg var ca 7 uker på vei med termin 8.okt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...