Sjefsmegga Skrevet 21. februar 2008 #1 Skrevet 21. februar 2008 En fullplass koster vel ca 2250- kost?? Så får man 25000 i foreldre fradrag på skatten, 30 000 hvis man har to barn. Går man skole, er enslig forsørger eller er trygdet på annet vis kan man få dekt endel da også.. Har man fler barn i barnehage så får man søskenmoderasjon. Jeg synes barnehage er rimelig for oss foreldre, det er jaggu ikke mye rart hvis man regner på hva en plass koster foreldrene realistisk sett. En dagmamma koster det hun koster hun( helt kontantsøtta pluss 200o), ikke fradrag på skatten for det, greit man kan få dekt noe via Nav hvis man er feks enslig..men thats it. Billigere??? Slett ikke mener jeg..
Pampers123 Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Enig. Synes ikke barnehage er dyrt. Dekker alle måltidene gjør de jo å
Nusseline♀♀♂ Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Du får ikke dekt noe barnehage selvom du er trygdet, mulig hvis du er enslig forsørger i tillegg da. Og i vår barnehage må vi ha med all mat og drikke i tillegg. Men jeg syns ikke prisen er så gal.
Lisa & lille Noah<3 Skrevet 21. februar 2008 #4 Skrevet 21. februar 2008 Betaler 2500 uten mat men inkludert frukt, syntes ikke det er så ille, de passer jo på gullet mitt...
Sjefsmegga Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 21. februar 2008 Går man på YA og er under tiltak så kan man vist får noe dekt, men mulig partnerens inntekt også blir vurdert..men jeg vet de som har fått støtte selv om de bodde sammen med barnefar. Vi skal ha to i fullplass til høsten hvis vi får plass, regna på at at reelt sett vil det koste oss 5000ca på et år hvis vi regner bort fradraget. Vi ble rimelig overrasket for å si det sånn.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 21. februar 2008 #7 Skrevet 21. februar 2008 Så lenge dagmammaen er hvit får man trukket fra på skatten på lik linje med barnehage! Men jeg er enig, barnehage er ikke dyrt. Da jeg var liten, snart 30 år siden, betalte min mor halve lønnen sin for en barnehageplass...
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 21. februar 2008 #8 Skrevet 21. februar 2008 Jepp, jeg går på YA, er gift og mannen min har vel ikke det jeg vil kalle dårlig betalt, 700 000,- i året. og jeg får støtte til barnepass. De trengte ikke engang å vite hva mannen min tjente.
grå :) Skrevet 21. februar 2008 #9 Skrevet 21. februar 2008 ejg synes faktisk barnehage er for dyrt. er selv arbeidsledig (delvis valgt det selv, men er også vanskelig å få noe jobb og får jo aldri bhgplass). går jeg hjemme med barna betaler jeg 0. har jeg en i barnehage så koster det (makspris) 2750, har jeg begge der så blir det jo enda dyrere. det at det kan trekkes av på skatten hjelper jo ikke en dritt når det skal betales av penger man ikke har. hadde da vært bedre om de penga man kan trekke fra var innregna i prisen med en gang slik at prisen sank ganske drastisk. det hadde hjulpet enormt. så lenge de 25-30000 er ment til de som bruker barnehage så kan det da ikke spille noen stor rolle for staten om de heller bruker de pengene da regninga faktisk er der i stedetfor å komme med de i etterkant for å få det til å gå i hop så må man da ut i arbeid og da en større stilling. det er jo ikke alltid det er forenlig med arbeidsmarked og hva en selv har mulighet til ( av ulike årsaker)
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #10 Skrevet 21. februar 2008 Jeg betaler 583 kr i måneden for full barnehageplass så jeg synes ikke det er dyrt Synes faktisk tilbudet og barnehagen er utrolig bra
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #11 Skrevet 21. februar 2008 ja, mamma blir nesten sur når noen sutrer over bhg. Det kostet så mye mer før, og for min mor lønnet det seg nesten ikke å jobbe. Har en venninne i england som betaler 10 000 kr pr mnd.
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 21. februar 2008 #12 Skrevet 21. februar 2008 Vel barnehage er dyrt. For oss hadde det kostet nesten 4.500 for å ha to barn i den barnehagen vi vil. Og da blir det trangt i økonomien her, med bare en inkomst og så nesten 4.500 ut i måneden til barnehage
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 21. februar 2008 #13 Skrevet 21. februar 2008 Men som du selv sier, du har valgt det delvis selv aa vere arbeidsledig... Da er det faktisk ikke synd om deg... Bhg er billig
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #14 Skrevet 21. februar 2008 Teline; det er jo ikke det som er normal pris for en barnehageplass. Det skjønner du også. De opererer jo med slikt som inntektsmoderasjon også.
jordbær mathilda Skrevet 21. februar 2008 #15 Skrevet 21. februar 2008 Nei jeg syntes ikke det er dyrt. Da eldstejenta gikk i barnehage kostet det 4500 og det var ingen søskenmodrasjon. Det ble 9000 for to...........og det var sinnsykt dyrt!! Dette var en privat barnehage. Det fine i dag er at det ikke er noe forskjell på pris mellom privat /kommunal.
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #16 Skrevet 21. februar 2008 Jeg er da fullstendig klar over det Jeg har 3/4-friplass pga lav inntekt. Jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke flere søker om dette hvis de bor i en kommune som har moderasjonsordninger. I min kommune fortalte jeg to familier om dette, og de ble lykkelige da barnehageutgiftene sank med henholdsvis 50 og 75 prosent. Mitt inntrykk er at ikke alle er klar over kommunale moderasjonsordninger, men at de tror alt sånt går gjennom NAV, hvilket det jo ikke gjør alle steder.
Sjefsmegga Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #17 Skrevet 21. februar 2008 Jeg betalte vel nærmere 4000 for fullplass til guttungen jeg også. Blir vel ca det samme for begge våre her, men trekker man fra fradragene så bli det ikke mye :-) Har to inntekter så da går det greit, jeg skal ut i YA, så jeg får vel dekt endel også siden jeg har lav inntekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå