Gå til innhold

Leverpostei

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åååååh, jeg er så drittlei av alle innleggene om hva man skal/kan/kan ikke/bør ikke spise som gravid!! Derfor måtte jeg bare si ifra her nå!

Kan ikke folk slutte å være så forbanna hysteriske? Klart man ikke trenger å pakke i seg mykoster og ukokt/ustekt kjøtt og fisk, men man kan da for f*** ta seg ei brødskive med servelat og leverpostei!

Sier seg jo selv at ingenting bør overdrives, men normalt kosthold er da ikke plutselig farlig når man blir gravid!

(der kokte hormonene over ja, men kan folk være så snille og slappe av litt mer ang. dette med pålegg nå????)

Skrevet

Det står ikke på matportalen sine sider at man skal holde seg unna leverpostei. Hvor mye A-vitamin får man i seg av en skive med leverpostei da? Pass på å holde deg unna andre matvarer som inneholder A-vitamin også hvis du er redd for det. Her er en liste:

jordbær

kylling

solsikkefrø

purre

Det er sikkert greit å ikke ta A-vitamin tilskudd når man er gravid men jeg bryr meg ikke om at det er a-vitamin i noe av den maten jeg spiser. Leverpostei er veldig bra om du har jernmangel da!

Skrevet

kjære siljemor.

jeg ville bare si at jeg veldig gjerne skulle sluttet å være så "forbanna hysterisk". mer enn gjerne. Hadde det vært så enkelt å bare sluttet så hadde jeg jo gjodt det. Jeg har ikke startet innlegg om mat her inne, men deltar på de som kommer. Det er jo ting vi lurer på... Og får svar på. Du kan ikke si til ett menneske med astma : Kan du ikke slutte å puste så forbanna tungt? for det går jo ikke. Og om det hadde finnes en knapp jeg kunne trykke på for ikke å være "hysterisk" eller nervøs så hadde den blitt trykket på for lenge, lenge siden.

Er veldig mange innlegg her inne jeg og er lei, men jeg åpner ikke de når jeg leser overskriften og skjønner hva det gjelder.

Vet at alt er med måte, og at folk kanksje disser meg som er litt ekstra nervøs av meg, men det er godt ikke folk er helt like her i verden. Da hadde dette forumet blitt gørr kjedelig!

Men jeg lover deg, jeg skal ikke nevne dette pålegget mer. Bare lese hva andre skriver. Jeg liker ikke å terge folk. Er en grunn til at jeg aldri er inne på krangle.

Ha en god dag. :)

Skrevet

Jeg er sikker på at 99% av folka her inne ikke vet hvorfor A-vitaminer er "farlige" en gang!

Skrevet

"For å få dekket behovet for jern, bør gravide være spesielt bevisste på å spise mat som er rik på jern, slik som grovt brød og grove kornvarer, leverpostei, brunost, kjøtt, innmat, bønner, linser, grønne grønnsaker og nøtter/mandler."

Skrevet

For stort inntak av vitamin A er skadelig og gir økt risiko for misdannelser. Myndighetene i Danmark, Sverige, Finland og Storbritannia sier:

Gravide og ammende kvinner bør unngå lever og A-vitamintilskudd fordi:

Spesielt kranieknokler, sentralnervesystem og hjerte hos fosteret er utsatt. Derfor frarådes gravide å spise kalve- og svinelever, samt å ta kosttilskudd med vitamin A. Innholdet i en alminnelig vitamintablett er passende (enda bedre er multivitaminpreparater til gravide, da de har litt lavere innhold av vitamin A).

Siden A-vitamin er fettløselig, skilles det trolig ut i morsmelken. Store doser kan dermed også innebære en risiko for barnet.

I Norge er forbruket av leverprodukter ikke så stort at man har sett det nødvendig å komme med tilsvarende advarsel. Man tror dessuten at en slik advarsel kan medføre at inntaket av vitamin A blir for lavt.

klippet fra linken i 1 post

Skrevet

"lever inneholder svært høye A-vitaminverdier i form av retinol. Selv om retinol er et viktig næringsstoff kan for høyt inntak forårsake deformiteteter hos det voksende barnet. Derfor frarådes derfor gravide og kvinner som ønsker å bli gravide å spise for mye leverprodukter. Litt leverpostei i uken, tar man ikke skade av. Siden lever er en god jernkilde, er det imidlertid viktig å sørge for å spise andre jernholdige matvarer isteden"

dette lever jeg hvertfall etter

Skrevet

Man må passe på å ikke få for lite heller. Gravide er utsatt for a-vitamin manglel som kan føre til redusert motstand for infeksjoner.

Norske mydigheter advarer IKKE gravide mot å spise leverpostei. Dette er fra andre land som spiser mye mer leverprodutker enn det vi gjør i Norge.

Det er IKKE advart mot å spise leverpostei på matportalen.no

Du skal ha veldig høyt inntak av a-vitamin for at det skal bli deformiteter hos fosteret, og det er mange andre grunner til at det skjer enn at man har spist noen brødskiver med leverpostei.

Skrevet

den boka er faktisk oversatt fra engelsk, så det det kan godt være at det ligger noe i det du sier..

Skrevet

Jeg vil oppfordre alle dere gravide kvinner som er så opptatt av hva dere spiser/ikke spiser til å beholde dette engasjementet når barna er født! Da vil ernæringsstatusen til norges barn bli mye bedre. Fakta er at norske barn i dag får i seg mer og mer sukker og mindre frukt og grønt. Behold engasjementet damer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...