Gå til innhold

når begynnte dere med grøt og event middagsmat ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta mi er så urolig om natta. Kan opplyse at ho ligger ved siden av meg og skal bare ha pupp hele tiden. Så kan vel egentlig skylle meg selv for det. Men ho trengte ekstra nærhet og trygghet, og nå er problemet hvordan klare og sove alene. Har bestemt meg for at ho nå skal sove i egen seng om kveldene / natta.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes du skal ha henne i sengen hos deg, så lenge du ønsker det, og så lenge det gir både deg og henne god søvn. Vi samsov til mini var 8 mnd, da begynte han å styre så mye om natten, at det ble minimalt med søvn. Ovegangen fra vår seng til hans egen, var litt tøff, men det tok ikke mange dager før han syntes det var greit.

Når det kommer til spørsmålet ditt. I utgangspunktet kan man begynne så smått å introdusere velling/grøt rundt 4 mnd alder, men mange velger å vente til de nærmer seg 6 mnd ( noen lenger), før de føler at barnet har behov for noe annet enn morsmelk.

Begynn å la henne få smake på noen skjeer med grøt. De har ikke lært seg å bevege maten fra leppene og bakover i munnen, så si starten kommer nok mye ut igjen. Så øker du litt og litt etterhvert som du serhun liker det, og får det til.

Ikke hiv i masse mat rett før hun skal legge seg, for å "forsikre seg om at hun er stappmett til natten". Det gjør magen urolig, og kan skape litt uro på natten. Prøv heller å tilby litt grøt noen timer før leggetid.

Lykke masse til :)

Ps. middag startet vi med når han var rundt 5-6 mnd. Startet med gulrotpure osv. :)

Skrevet

Hei du, lenge siden sist!!

Vi begynte med smaksprøver av maisgrøt i går. Snuppa har begynt å rote noe voldsomt om natta den siste uken, så nå måtte jeg prøve å se om det kanskje funker med litt mer mat. Foreløpig er det jo litt tidlig å si... Har bare gitt en skje grøtpulver. Frem til nå har hun sovet bra fra 18 tl 7 med to måltider, men den siste uken har det vært spising hver 2. til 3. time og det kjenner jeg at jeg ikke er helt klar for. Dessuten har hun funnet ut at 5 er et bra tidspunkt å stå opp på...

Det kan nok hende jenta di sover bedre hvis hun får ligge i egen seng, men da må dere jo ta den kampen... Cluet er å lære henne å sovne i senga si uten pupp. Vi innførte sovne selv i sengen sin ved 12 uker. Da hadde jeg båret henne i søvn i 12 uker og var utslitt. Det gikk veldig greit. Jeg tok henne opp når hun gråt og la henne tilbake når hun hadde roet seg og til slutt sovnet hun jo i sengen. Det gjelder å stålsette seg, må må ikke gi opp. Første kvelden tok legging et par timer, neste kveld en halvtime og kveld nr tre 10 min. Etter det kunne hun sove selv i sengen på dagtid og. Det hadde ikke vært mulig før det.

Ellers alt vel?

Skrevet

Hei du, så koselig og høre fra deg igjen:))

Dette her hørtes ut som meg og Mathea, var som og lese om seg selv...hehe...

Snuppa mi våkner alt fra kl 3 -5 og er lys våken, da begynner hun og skravle og er klar for dagen...da putter jeg i henne puppen og ho sovner igjen. Så derfår tror jeg det er på tide med litt grøt nå.

Jeg skal jammen prøve den metoden med og sove i egen seng som du gjorde....

Gammel er snuppa di nå??

Jo takk alt går veldig bra ellers, blir mange turer om dagen....

du da??

Skrevet

Nå er hun 4,5 mnd og det går veldig bra! Hun er også veldig blid kl 5.. Jeg er ikke fullt så blid.. Jeg kan stå opp 6, men 5 er natta...

Det blir en del trilling her og. Dagene flyr. Syntes ikke jeg gjør så mye heller..

Det er en tråd om grøt inne på oktoberklubben, forresten...

Sender deg en mail, jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...