Gå til innhold

Tips for hvordan man takler trass ønskes!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei 2 år og 9mnd gammel jente i sin beste alder :-)

Trass og trass. Det som er vanskelig er at hun reagerer oftest med inderlig og trist gråt når hun ikke får det som hun vil, hun blir ikke sint så ofte. Men jeg må jo takle det på samme måten, prøve å beholde roen.

Men det er ikke lett, særlig ikke når det bikker over mot sinne og hun slår etter lillesøster og sparker etter meg. Da kokte det over i morges og jeg hylte til henne. Har så dårlig samvittighet.

Hva gjør dere når det holder på å koke over????

Anonym

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OK, jeg har stort sett alltid god tid. Det hjelper. Ungen får bestemme det han kan selv. Nei er alltid nei, med mindre han kommer med argumenter jeg faktisk ikke har tenkt på, og som gjør det rimelig at jeg ombestemmer meg. Men jeg prøver å tenke på det meste før jeg sier NEI.

Hyling og dårlig oppførsel premieres aldri. Han får ikke en eneste ting om han oppfører seg dårlig. En gang nektet jeg ham tom ut og leke med kompiser som ringte på.....

Klare grenser mht slag og spark. Sitte i stol til han roer seg, ber pent om unnskyldning. Snakker om konsekvenser av slag, slik at han forstår hva det innebærer og hvorfor vi ikke skal gjøre det.

Og blir jeg frustrert og sinna så tillater jeg meg ALDRI å hyle eller ta hardt i ungen. Ganske enkelt fordi jeg ikke vil at min store sterke sønn skal oppføre seg slik i egen familie om 20 år.

Sinnet fordamper når jeg tenker over hvor liten han er, og at dette er en nødvendig prosess for at ungen skal bli et selvstendig individ. Jeg tenker egentlig at det er bra han "kjører litt trass", fordi jeg håper han blir en sterk mann med sine meningers mot en dag.

Og skulle jeg fortsatt være litt sinna selv, så tenker jeg hva i all verden er det jeg er så frustrert over? Skulle jeg ønske meg noe annet å gjøre enn å være sammen med mitt barn? Svaret er nei. Og da greier jeg ihvertfall ikke å være sur.

Skrevet

Har ei på samme alder. I dag starta hun dagen med å hyyyyle. Generelt sur i dag, og ville IKKE ha frokost, iallefall ikke det hun fikk servert. Så ville hun se barne-TV, og det pleier vi ikke ha på om morgenen på ukedagene. Der har det hendt jeg ikke har vært konsekvent...hm..så hun hyyylte ang. det. Fikk avledet det med Lego.

Løste matproblemet med at hun fikk være med og lage havregrøten, da ble det mer stas å spise den, siden hun hadde 'laget den selv'. Måtte ha kanel og sukker på. ;-)

Er ganske pyton å ha en slik start på dage, nesten som jeg vil putte ørepropper inn, men må bare telle til 10 eller 100 og prøve å finne løsninger som passer begge. Ikke ei lett tid, det er så store endringer hos de små.

Skrevet

Gutten vår blir tre i juni og trasser som bare det! Han sitter og gråter og gråter om han ikke får det som han vil...Det kan være noe sånn som at han ikke får gå inn på vaskerommet. Låser døra inn dit, og gutten kan sitte og gråte utafor døra i en halvtime. Snakker vi til han, blir han helt krakilsk.

Vi lar han rase fra seg alene, så lenge han ikke skader seg eller ødlegger noe. Når han er ferdig å være sint, kommer han til oss og alt er i skjønneste orden.

Vi overser trass og lukker ørene. Vi har 10 mnd mellom de to yngste, så minsten som blir 2 i april, har begynt å trasse han og, og han får samme "behandling"

Når de har rast fra seg, snakker vi til dem, gir dem oppmerksomhet og kos. Funkr meget bra hos oss

Skrevet

Du må være en drømmemamma, slik vi alle ønsker å være. Men det er ikke alltid like lett.

Skrevet

Teller til 10...puster dypt og tenker:Det er så så mange timer til leggetid, da blir det endelig fred å få. gir meg aldri og er fast og bestemt. Hun gir seg fortere hvis hun får ligge i fred på gulet å sparke og vræle...får hun opmerksomhet da så kan hun holde på en halvtime og vel så det..

Skrevet

Det høres ut som de er ganske like alle sammen. Og av og til må man telle til både 10 og 100. Jeg lærte av episoden i morges da jeg hylte til henne, jeg må kjenne mer på hvordan jeg selv har det når det står på og være oppmerksom på at lunta evt er kort.

Skrevet

Har rent over for meg også et par ganger og jeg har BRØLA: No e det NOK! Vi er bare mennesker. Såpass tåler de...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...