sirkelkatten Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 Er det noen mødre her med sykdom som har søkt om å la far overta mammapermisjonen? Reglene sier at man kan søke dersom mor er så syk at hun ikke han ha daglig omsorg for barnet, men jeg lurer på hvor syk man da må være. Å være sykmeldt med en kronisk sykdom er tydeligvis ikke nok (ME). Eller er det bare legen min som er vanskelig?
Nit@™ Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Da er legen din vanskelig. Om du er sykemeldt skal permisjonen over til pappa. Vi trengte ikke søke om det. Ta kontakt med NAV og fortell hvordan det er. Jeg ble sykemeldt til sammen 5 uker under permisjonen. Da gikk permisjonen over til pappa og han fikk perm.penger og du får sykepenger. Han må levere lønnsopplysninger fra arb.giver til NAV, for han får perm.penger ut i fra sin lønn! Spør legen din hva som er hensikten med din sykemelding (bortsett fra å utsette permisjonstiden) om du fortsatt skal gjøre det samme som du ellers ville ha gjort. Får du sykemelding er det jo fordi du ikke er i stand til å utføre jobben din, som akkurat nå er å ta deg av barnet ditt! Da må pappa trå til!
Sivalur Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Det kan hende legen og NAV tror at dere vil forlenge permisjonen med like mange dager som mor er syk. Dersom dere ikke vil det, men rett og slett vil at far skal være hjemme en uke på permisjonspenger mens mor er sykmeldt en uke, men permisjonen skal likevel ikke vare mer enn f.eks. 54 uker totalt, så går det an. Jeg ble sykemeldt en uke mens jeg var i permisjon fordi jeg hadde så problemer med bekkenet at jeg ikke kunne løfte babyen. Da fikk faren permisjon den uken, men vår totale permisjon var likevel slutt samme dato som den skulle være. Måtte snakke med NAV tre ganger før de ble enige om at dette var greit da, men bare ring rundt til du finner en som har peiling. Derimot hvis dere ønsker å få forlenget permisjonen med tilsvarende uker så tror jeg det er veldig vanskelig å få til.
___ Skrevet 21. februar 2008 #4 Skrevet 21. februar 2008 Legen skal vurdere om du er for syk til å ta deg av barnet. Det er en annen, og ofte strengere, vurdering enn om du ikke kan jobbe. Hvis legen mener din tilstand for tiden er slik at du ikke greier omsorgen for barnet skal far kunne overta permisjonen og du få sykepenger. Hvis du bare har enkeltdager hvor du er dårlig kan far bruke sine "sykt barn dager" til å være hjemme sammen med dere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå