Gå til innhold

Hvor mye kan de forskyve/forkorte termin på ul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på ul denne uka, og er nysgjerrig på om de kan endre termin drastisk...Jeg vet nøyaktig når jeg ble gravid da jeg brukte pergotime, og eggløsningstester... Men hva har vel det å si mot et ul-apparat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På ul måler de ikke når du ble gravid, men hvor lenge det er til barnet blir født, ut fra barnets mål. At du blir satt frem eller tilbake betyr derfor ikke nødvendigvis at du ble gravid på et annet tidspunkt. Egget kan dessuten gå i "dvale" før det fester seg, så her kan mye spille inn:)

Jeg ble selv satt to uker frem, det vil si at jeg skulle blitt gravid før siste mens startet hvis jeg hadde regnet tilbake. Jeg fødte forresten 4 dager etter ul-termin:)

Uansett forholder helsevesenet seg til ul-terminen.

Skrevet

En presisering (anonym 23:41 her). Svaret mitt gjaldt ordinær ultralyd i uke 18. På tidlig ultralyd kan de visstnok antyde mer når du er blitt gravid.

Skrevet

Takk for svar. (Det er den ordinære ul jeg skal på denne uken)

Så det kan skje (teoretisk) at jeg termin kan bli forandret med mange uker?

Skrevet

Kan skje teoretisk ja. Det er jo små mål de tar også da, så en mm feil vil jo gi et visst utslag. Jeg spurte min jm om dette, pga jeg ble satt tilbake to uker, og hun ga den forklaringen jeg skrev over her. Men hun mente så lenge jeg ble satt tilbake, eller egentlig frem blir det vel:), så blir overtidsvurderingen også fra det tidspkt. Verre andre veien, feks hvis du har menstermin 1 mars, ultermin blir satt til 14 mars, da blir du ikke overtidig før ca 2 uker etter 14mars som er leeeenge etter menstermin. Men mest sannsynlig har du vel født før det:)

Lykke til da!!!:)

Skrevet

Satt _frem_ skulle det stå selvsagt, i innlegget over:) Ble satt frem 2 uker:) Litt sent nå, bør vel legge meg:)

Skrevet

Min menstermin er/var 30.april, men etter ordinær ultralyd ble terminen min satt tilbake med 9 dager,til 21.april.:-)

Skrevet

Jeg har menstermin 23.juli, men UL i forrige uke viste at ungen var yngre enn antatt, så vi må tilbake for ny sjekk. Alt så fint ut, men ungen var for liten til at de fikk tatt de målene de skulle, er visst noen minimumsgrenser for det. Så ny foreløpig termin er 8.august, altså ca 2 uker senere. Blir spennende å se hva de sier på neste UL.

Skrevet

Jeg hadde regelmessig syklus på ca. 30 dager før jeg ble gravid, men hadde en bitteliten blødning rundt den tiden jeg ventet mens sist. Det ble kun litt brunt den ene dagen, så derfor regner jeg med jeg ble gravid imellom de to mensene.

Likevel ble UL-termin satt tilbake fra 16.mai helt til 8.juni! Skjønner ikke at det er mulig, så jeg skal heldigvis få en ny UL nærmere termin for å hindre at jeg går veldig langt over tida.

Men med førstemann ble jeg også satt tilbake 10 dager og han ble født på normalt vis 14 dager før termin, så tipper det kommer igang av seg selv en gang i mai nå også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...