Gå til innhold

Bilsete hjem fra føden??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et bilsete som er beregnet for barn fra 0 - 18 kg.. Og tenkte jeg skulle bruke det fra starten av jeg, allerede fra føden.. Nå skal det sies at det tar max 40 min fra føden og hjem, og jeg har ikke bil selv. Så sete vil kun bli brukt når vi skal kjøre med andre..

Men pappa mente at man ikke kunne bruke bilsete på så små barn (hjem fra fødeavd.)...? Setet er jo fra 0 kg, så da regnet jeg med at det skulle gå bra?? Det er jo ikke av den typen hvor man sitter rett opp og ned liksom.. Vet jo at spedbarn ikke skal sitte, og at man ikke skal kjøre lengre turer.. Men det er snakk om en halvtime..

Pappa mente jeg burde kjøpe en baby bag i stedet.. Men disse må vel sikres med nett?? Eller kan man bruke sikkerhetssele på disse også? Bagen til vogna jeg har var ikke godkjent til å ha i bil, leste jeg et sted.. (bugaboo cameleon). Stemmer dette?

Hva mener dere?? Jeg er helt grønn på dette jeg =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville heller ha brukt bilsetet enn en bag med nett.

Bag med nett er ikke sikkerhetsmessig å anbefale i en kollisjon.

Gå inn på trygg trafikk så finner du masse informasjon der :)

Skrevet

Bruk bilsete du..

om jeg husker rett, er det ikke lengre lov å ha bag i bil, man må ha sete, og disse setene fra 0-18kg er jo beregnet på nyfødte/spedbarn.

Brukte selv sete på nummer en fra starten av.

Og 40 min er ikke lenge, det de sier er at skal man kjøre langt, bør man stoppe ca en gang i timen.

Skrevet

Går kjempefint å kjøre hjem med sete beregnet for 0-18kg. Vi gjorde til og med det med vår førstefødte som var veldig liten da han var født 6 uker for tidlig. På sykehuset anbefalte de å legge noe i buen der rompa/ryggen skal være, så ikke setet blir for bratt. Et håndkle eller tynt teppe som brettes og legges nedi holder lenge.

Har også lest og hørt mye rart om nettene til bager, og ville i hvert fall ikke gått for det!

Skrevet

jeg skal bruke bilsete fra føden, gjorde også det med førstemann.. Ble et par stopp på veien pga amming, men ellers gikk det fint det! Synes ikke noe om sikkerhetsnett jeg, og i bilsetet er det god hodestøtte, så er ikke noe problem det :)

Skrevet

Jeg ville IKKE brukt ett sete fra 1-18 kg på en nyfødt. Dette er sete nr.2.

Det er setet fra 0-9 kg med nyfødinnlegg som kan brukes på nyfødte.

Skrevet

Står faktisk 0-18 da annonym over her!

Har et stete i "peg perego" serien (kan festes på vogna), og det er godkjent på nyfødte, og det er også 0-18kg!!!!

Skrevet

Du kan fint bruke sete hjem fra føden...babyen ligger godt oppi den...

Hadde nett på første mann..Er noe dritt og ikke bra er det heller...Bruk sete du, med god samvittighet...

Skrevet

Vil tro at faren din mente dette fordi det var vanlig med bag og nett i gamle dager..;) Men nå er det kommet gode og mer sikre bilstoler, så ville ikke vurdert noe annet heller!!

Du får si det til han, tiden forandrer seg!;)

Skrevet

Ett 1 tall feil. Uansett er det ett sete nr.2.

Men dere gjør som dere vil med deres unger.

Skrevet

Jeg må faktisk si meg enig med anonym her. Snuppa vår har ett sete som er fra 0- 25 kg. Dette begynte hun å bruke når hun var 9 mnd. Ville aldri brukt det til ett nyfødt barn, da hun sitter mer oppreist enn di setene som er fra 0 - 13 kg. Så jeg leide ett sete fra en barneutstyrsbutikk, kostet meg 30 kroner mnd, til hun var stor nok til at vi kjøpte ett større sete. Nyfødte barn skal jo ikke engang sitte i vippestol di første 14 dagene.. så her leier vi sete igjen :)

Skrevet

Takk for mange gode svar =)

Da blir det nok bilsete.. Tror ikke jeg gidder å kjøpe inn enda et sete nå (0-13 kg), når det nesten ikke vil være i bruk uansett.. Har jo som sagt ikke bil selv..

Skrevet

Hei!

Jeg lurte litt på noe litt i samme dur!

Hvor lenge kan en nyfødt sitte i et bilsete?

Vi reiser mest sannsynlig hjem til vestlandet(bor på østlandet) noen uker etter fødselen, det tar ca 8 timer å kjøre..

Bør jeg vurdere å kjøpe en hard bag itillegg for avlastning underveis?

Skrevet

Vi brukte 0-13 kg sete til lillemor da hun ble født. Så har vi et som er fra 0-18 kg nå som nr 2 sete. Og jeg ville ikke brukt 0-18 kg til babyen. Det er alt for rett opp og ned, for lite polstret i ryggen og for lite sidepolstring på det. Babysetet har ekstra pute for å ha i ryggen og innlegg for å gi ekstra sidestøtte.

Skrevet

hadde ikke satt et spedbarn i bilsete og kjørt 8 timer i strekk.... Det er forskjellige seter ifht hva som er best for de minste har jeg skjønt på venner som må kjøre et stykke. Har ikke peiling på hvilket. Så vidt jeg har skjønt dreier det seg om å få et hvor babyen ligger mest mulig ned.

Det går jo også an å ta mange pauser på turen.

Skrevet

Jeg har hørt at de helt minste ikke skal sitte i sete mer enn 1 time i gangen. Så du må regne med noen pauser innimellom på en så lang kjøretur. Lykke til :-)

Skrevet

Vi har et sete fra 0-25 kg, som vi brukte som sete nr to sist. Men jeg ville ikke nølt med å bruke det fra nyfødt, det står mye stødigere i bilen, og kan justere sittestillingen ganske mye. Er jo bare å støtte opp litt rundt med noen tepper el. Sete nr en begynner å bli litt gammelt, første mann blir snart 7 år, så jeg skal ut i bilen å teste hvor stødig nyfødt sete blir, ellers bruker jeg nr to fra starten av. Heller det en å kjøpe et nytt, de nye er jo så tunge at jeg kommer jo ikke til å orke å bære babyen rundt i det uansett...

Skrevet

Jeg kan ikke tro at folk vurderer å legge ungen sin i bag i bilen lengre. Dette har jeg hørt er forbudt i Sverige. Tenk selv...hva hvis du kræsjer? Hva skjer med ungen som ligger løs oppi bagen? Jo, blir slengt som en filledukke inni bagen.

Kommentar til de som angrep hun som skrev 1-18 kg... SÅ hva? HEHE Ingen som setter en unge under 1 kg i et bilsete likevel..! Artig :)

Skrevet

Du kan jo forhøre deg i en babybutikk hvis du er veldig i tvil. og det er stor forskjell på disse 0-18 kg, mitt gamle ville jeg ikke brukt det er et hts be safe. du kan leie et 0-13 kg sete i mange babybitikker, her i min by tar de 85.- pr mnd, og du leier kun på mnd basis. det beste ville kanskje hvert å gjøre det de 2-3 første mnd.

Skrevet

Vi har også et sete 0-25 kg som vi brukte som sete nr 2. Dette kan også justeres, slik at man kan få en veldig "liggende" stilling. Faktisk mer liggende enn det første setet som er 0-13 kilo( tror jeg det var). Hvis det er tilfelle, så kan det da ikke være noe farlig å bruke det setet. Bag brukte vi også forrige gang ( er 6 år siden) og da var det helt vanlig å gjøre dette. Det kommer vi IKKE til å gjøre denne gangen....Blir bare sete hos oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...