Honningmelon Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 Jenta mi er 15 mnd, og hun går en del på tærne. Har ikke noe problem med å gå med hele beinet nedi, men alikevel går hun ofte på tærne. Hvorfor gjør hun det egentlig?
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #2 Skrevet 20. februar 2008 før hun lærte seg å gå har hun da brukt sånn gåvogn? (er det det de heter?)sånn som hun sitter oppi og bruker beina til å komme seg fremover?har hørt at det kan gjøre at de får feilt fotfeste......bruker tærene i steden for hele fotbladet...
Honningmelon Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. februar 2008 Nei, vi eier ikke slik, så det har hun ikke brukt.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #4 Skrevet 20. februar 2008 Hva med hoppehuske? Har hun brukt det? Da får de også det problemet som jenta di har.
Honningmelon Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. februar 2008 Nei, det har vi heller aldri brukt.
moo Skrevet 20. februar 2008 #6 Skrevet 20. februar 2008 Det er stor sannsynlighet for at enten du eller pappaen gjorde det samme da dere var små. I min familie har alle mine søsken gjort det, og alle mine barn. Ingen av mine barn har brukt gåvogn eller hoppegreie som nevnt over her (men jeg har blitt spurt om det MANGE ganger av folk som legger merke til tågåingen! Det ligger bare i genene!
moo Skrevet 20. februar 2008 #7 Skrevet 20. februar 2008 Forresten så er det ingen grunn til å definere tågåingen som et problem, heller!
Honningmelon Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 20. februar 2008 Det kan godt hende vi har gjort. Men, så god hukommelse har desverre ikke vår mødre :-) Ble nesten litt bekymret, jeg.
vi blir 4 :o) Skrevet 21. februar 2008 #9 Skrevet 21. februar 2008 Lillegutt begynte med det for 2 mnd siden.. da var han 16 mnd og har gått siden han var 13 mnd.. tror de liker å utfordre seg selv jeg.. ) Han går nesten bare på tærne, og baklengs når vi er hjemme og han leker alene.. har ikke hørt av besteforeldre at vi gjorde det men..
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #10 Skrevet 21. februar 2008 Snuppa her begynte plutselig å gå på tærne etter å ha gått i mange mnd. Tror kanskje det er litt spennede for de å mestre det å klare å gå slik jeg tenker at det er en del av utviklingen deres. Varte vel mellom 6-8 uker.
Heira☆ Skrevet 21. februar 2008 #11 Skrevet 21. februar 2008 Jeg har vært på 15 mdn.kontr. i dag, og da tok jeg opp tågåing med helsesøster, for gutten min går også på tærne. Ikke hele tia, men rett som det er. Og hun sa da at det er helt vanlig. Særlig hvis de blir litt ivrige, så går de gjerne opp på tærne, for da føler de at det går fortere. Og så lenge han også gikk på hele foten, var det ikke noe å bekymre seg for. Uansett var det ikke noe de så på før barnet var 2 år. Gikk det da fortsatt bare på tærne, så så de nærmere på det da.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #12 Skrevet 22. februar 2008 Ja min datter på 15 mnd har alltid gjordt det. Hun har ikke brukt gå stol eller hoppestol. Fått beskjed av helsestasjon og barnehage om å sjekke det opp. Selv har jeg veldig liten fleks i ankler. Hun kan trå helt ned om hun vil.
monshimon Skrevet 22. februar 2008 #13 Skrevet 22. februar 2008 Min datter er snart 17 mndr og har gått i litt over 5 mndr. Hun har den siste måneden begynt å gå litt på tærne flere ganger om dagen. Men slik jeg observerer dette er det kun hennes måte å lære seg kroppsmestring på. Alt skal trenes opp og siden hun klarer det også nå, ja så gjør hun det. Alt de gjør har jo en rot i at kroppen og balansen skal trenes opp, uten at de er så veldig klar over at det er nettopp det de gjør. De ser på det som lek og blir stolte og glad over å klare noe nytt og de gjør det fordi det er spennende. Ingenting og ta på vei for. Tenk bare på hvordan utviklingen har vært (og er for de aller fleste): 1) "Tar sit-ups" ved å løfte hodet opp fra underlaget som styrker magen som igjen styrker ryggen, de ruller og kryper/krabber på gulvet før de en dag setter seg opp og begynner og sitte 2) De reiser seg og står mens de holder seg fast (også her kan de finne på å stå på tærne, til de er tryggere på fotsålen og anklene er mer stabile. 3) De slipper taket og begynner å gå og etterhvert løpe samt gå på tærne, klatrer opp i sofaen osv. Alt har en sammenheng i forhold til hvor i utviklingen barnet er. Men felles for nesten alle er at det er dette de skal igjennom stort sett i den rekkefølgen. Jeg ser også på flere av innleggene i denne tråden at barna som går på tærne av og til er nogenlunde jevngamle og det er et nokså sikkert tegn på at dette er nokså vanlig og ufarlig. Forøvrig har min datter har aldri hatt gåstol eller hoppehuske fordi jeg er svært opptatt av hennes rygg og opptrening av balanse skal være så naturlig som overhodet mulig. Hadde barnet mitt hatt en klar foretrukkenhet ved å gå på tærne, stort sett hele tiden dagen lang, hadde jeg nok tatt det opp med rette type fagfolk. Det er forresten enestående hvordan disse trener dagen lang ved bare å gjøre som de vil, nemlig å leke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå