Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 "Enten så døper man ellers gjør man ikke" Som mener at navnefest er noe man holder bare for gavenes skyld? Det er ikke alle som vil stå og juge presten mitt oppi trynet og love at man skal oppdra barnet i den kristene tro, jeg kunne aldri lovt en prest det. Ikke ber jeg, jeg går ikke i kirken med mindre begravelse. Syns det er idioti og trangsynt av dere kristene og di at vi som velger navnefest bare gjør det for gavene? Kan ikke vi også få lov og feire at vi har født et barn og feire at vi gir barnet vårt et navn? Skulle ønske det var navnefest som var "tradisjon" og dåp som fikk disse tåplige komentarene.. 50% eller mer av de som døper holder ikke et eneste ord av det de faktisk sier de vil gjøre i kirken.. Vi som velger navnefest for og feire barnet og ikke "trøkke" det inn i noen kristen tro lover ingen ting. Og kan derfor også holde det!
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #2 Skrevet 21. februar 2008 Helt enig!!! Godt sagt... Vi kommer ikke til å døpe barnet vårt, men kommer til å ha en navnfest med Humanetisk forbund. Dette fordi vi ikke vil stå å lyve en prest opp i trynet og love at vi skal oppdrar barnet i noe vi ikke tror på. Dette fordi vi faktisk har respekt for andres religiøse tro og vil ikke stå å påstå noe vi ikke kommer til å gjøre. Av samme grunn valgte jeg og mannen min å ha en humanetisk vigsel når vi giftet oss fordi det ikke ville føles riktig å lyve i kirka av repsekt for andres religiøse tro... Vi ville jo ikke oppsøke en moskee i Oslo for å gifte oss muslimsk og da er det like galt å ha et kirkebryllup eller en kristelig dåp... Av respekt for oss selv og respekt for andres tro... Vi tror på kjærligheten og livet og ville feire dette i vårt bryllup og det kommer vi til å gjøre i en navnfest også...
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2008 #3 Skrevet 22. februar 2008 Tipper det er mye mer enn 50 % som ikke holder det de "lover". Skal ha dåp selv, ikke fordi vi er så kristne av oss, men mest pga av tradisjon. Har ikke noe imot de som velger andre varianter enn dåp.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #4 Skrevet 23. februar 2008 Syns det er IDIOTI og velge og juge presten oppi trynet, love ting du ikke kan holde, og å ha så lite respekt for mennesker dette her faktisk er viktig for pga det er en "tradisjon"!! Jeg er IMOT folk som døper når de ikke kan følge opp, eller er kristne.. Fytti så hyklerisk...
Krokodillemor Skrevet 23. februar 2008 #5 Skrevet 23. februar 2008 Alle kulturer har fester for å feire det nye barnet. Dåp er bare en av mange slike fester. Navnefest er en annen versjon. Vi er ikke kristne og velger derfor å ha navnefest.
Slalotte Skrevet 23. februar 2008 #6 Skrevet 23. februar 2008 Jeg er ikke kristen og skal døpe sønnen min.. Jeg kommer ikke til å juge presten oppi tryne.. er selv oppvokst som en kristen, men er ikke det.. Hele familie bunten er kristne så blir vanskelig for sønnen min å ikke lære noe av kristendommen.. De som er sånn kristen som foreldrene min vet at det er stor forskjell på de som er kristne og går i menighet og de som er kristne og går i kirke.. Så mamma og pappa vil helst ikke at jeg skal døpe sønnen min men sier også det at det er mitt valg og de støtter det.. Mamma og pappa går i menighet og i menigheter så blir man lært det at man skal la barnet bestemme selv når han/hun blir eldre.. Da blir det voksendåp for å legge det gamle livet bak seg og begynne på nytt.. Jeg skal rett og slett døpe sønnen min for det er mye greiere i livet når det gjelder konfirmasjon og sånn.. Når jeg konfirmerte meg så hadde jeg veldig lyst til å konfirmere meg i kirken men det har man ikke lov til hvis man ikke er døpt så jeg måtte konfirmere meg i menigheten til mamma og pappa med fetteren min og en annen tulling.. Hadde det ikke noe morsomt i det heeele tatt for jeg ville helle konfirmere meg med vennene mine.. (grunnen til at vi var så få i menigheten som konfirmerte seg er fordi at det er et lite sted dette her) Så støtten får dere av meg iallefall..
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2008 #7 Skrevet 23. februar 2008 Dette er jo mange år til da, men kan ikke bare sønnen din ta et voksendåp hvis det er så viktig for han og konfirmere seg kristent? Kan hende det er "ut" om noen år.. Jeg konfirmerte meg for 4 år siden og da tok flest antall borgelig i klassen min.. Syns ikke man skal døpe barnetnår de er så små, bedre at de selv kan døpe seg når de faktisk vet hva det går ut på...
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #8 Skrevet 24. februar 2008 Jeg er ikke kristen og syns det er hyklersk av meg å skulle love å oppdra barn i den kristne tro, og har derfor ikke tenkt å døpe barnet mitt. Dersom barnet mitt selv blir troende og har lyst til å konfirmere seg, kommer jeg til å støtte dette. Da er det faktisk bare å døpe seg først! Da syns jeg også man "presser" tenåringen til å være mer bevisst valget sitt om å konfirmere seg. Mange jeg kjenner konfirmerte seg kun for å få gaver og fordi det var tradisjon, og ikke fordi de faktisk mente det. Dersom de ikke er døpt, er det mer "klønete" å konfirmere seg, og tenåringen må være mye mer bevisst og gjennomtenkt for først å døpe seg og så konfirmere seg. Syns barnet skal få bestemme selv hva det velger å tro på, og vil gi det et lite "push" til å faktisk tenke gjennom det, og ikke bare følge strømmen fordi "alle andre" gjør det...
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #9 Skrevet 24. februar 2008 I utgangspunktet ønsker jeg ikke å døpe barna mine, dette fordi jeg personlig ikke er kristen, men jeg er selv døpt og komfirmert. Min samboer derimot ønsker at barna våre skal døpes, og dette må jeg også respektere. Jeg sier ikke at han skal bestemme hva vi skal gjøre, men siden jeg er mer likegyldig til temaet enn han, så skal han få ønsket sitt oppfylt. Man kan si at ved å døpe barna så gir man dem en gave, da kan de senere i livet bestemme om de fortsatt ønsker å være medlem av statskirken eller ikke. Jeg vil ikke presse de til verken det ene eller det andre, det valget får de stå for selv. Jeg håper vi klarer å oppdra barna våre til å ta selvstendige valg senere i livet.
Slalotte Skrevet 24. februar 2008 #10 Skrevet 24. februar 2008 Hvis sønnen min skulle hatt en voksendåp i stede senere i livet.. Før konfirmasjon så hadde han ikke fått konfirmert seg i kirken likevel.. Idiotisk at det MÅ være barnedåp.. Vet det sikkert har forandret seg til han konfirmeres men sånt vet man aldri.. Alle som konfirmeres nå er fordi de tenker på pengene og gavene.. Syns det er ille men bare sånn det er.. Syns borgelig konfirmasjon er egentlig det greieste.. Men hvis han døpes nå så kan han bestemme i senere tid.. Han kan også ha voksendåp hvis han er barnedøpt.. Altså man legger det gamle livet bak seg og døpes på nytt..
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #11 Skrevet 24. februar 2008 ""Man kan si at ved å døpe barna så gir man dem en gave, da kan de senere i livet bestemme om de fortsatt ønsker å være medlem av statskirken eller ikke. Jeg vil ikke presse de til verken det ene eller det andre, det valget får de stå for selv."" Hva er gaven som man gir barna ved og døpe det? Hvorfor ikke bare ikke være døpt, og senere i livet bestemme seg for om man vil være kristen? Hvorfor skal statskirken ha "æren" av at barnet ditt er medlem når dere ikke er kristene? Du sier du ikke vil presse barnet hverken til det ene eller andre, men jeg vil si at det gjør du jo når du faktisk døper det, får da kommer jo barnet ditt til og tro at det er det som er "riktig og normalt"
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2008 #12 Skrevet 24. februar 2008 Helt enig i at det er hyklersk å døpe barnet, dersom man ikke tror på det kirken står for. Jeg mener det er respektløst overfor dem som tror, og som virkelig mener det de lover under en slik seremoni. Navnefestene som arrangeres i regi av Human-Etisk Forbund er da et bedre alternativ for ikke-troende. Men siden disse avføyer alt som ikke kan forklares, er dette også helt uaktuelt for oss. Human-Etisk Forbund sier om sitt livssyn: "Humanismen er uten forestillinger om guder eller andre overnaturlige makter..." Så for oss som tror det er "mer mellom himmel og jord", uten å tro spesifikt, blir også dette feil. Hva med en Velkommen til verden-fest? Eller noe i den dur. Vi trenger vel ikke hjelp fra en kirke eller et forbund for å feire det nye livet. Gjør vi vel?
Gjest Skrevet 3. mars 2008 #13 Skrevet 3. mars 2008 Det der er bare vrøvl, lottemooj. Hvis barnet absolutt ønsker seg en kristen komf er det bare å døpe seg et par dager før. har til og med gjort det selv, så det går an. Angrer i dag som en hund: gjorde det bare fordi jeg ville være som alle andre, men har nå tatt til vett og meldt meg ut.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #14 Skrevet 3. mars 2008 Trenger ikke være hyklersk og lyve presten opp i trynet fordi om en velger å døpe barnet sitt selv om en selv ikke tror. Jeg tror ikke på gud, og det fortalte jeg også til presten under dåpssamtalen. Men valget om å døpe tok jeg for at om mitt barn skulle trenge en gudstro en gang i livet, ville jeg på en måte gi min 'anbefaling'. - Kristendommen som er den religionen jeg kjenner best selv. Jeg er medlem av statskirken fortsatt, og det er et bevisst valg. Jeg ser fordelene av å ha en tro, og selv om jeg ikke tror selv respekterer jeg de som tror på et liv utenom/etter det jordiske. Jeg skulle ønske at min bestefar hadde trodd på et liv etter døden da jeg satt på dødsleiet hans. Han var så redd for å dø, kanskje hadde han sluppet det om han hadde trodd på en gud eller ihvertfall et liv etter døden?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #15 Skrevet 4. mars 2008 Hvorfor vil du at barnet ditt skal være kristent når du ikke en gang er det selv? barnet ditt kan vel tidsnok selv døpe seg om h*n har lyst til og være kristen, og tror på gud og når h*n VET hva det faktisk inne bærer..
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #16 Skrevet 5. mars 2008 Trodde jeg skrev grunnen til det i innlegget jeg, men jeg gjentar gjerne: "Men valget om å døpe tok jeg for at om mitt barn skulle trenge en gudstro en gang i livet, ville jeg på en måte gi min 'anbefaling'. - Kristendommen som er den religionen jeg kjenner best selv. "
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #17 Skrevet 6. mars 2008 Kanskje du skal slutte å være så ekstremt generaliserende, og kutte ut å hetse alle "kristene"(sic!). Er kristen selv, men gir da blaffen i hva akkurat DU velger å gjøre med hensyn til dåp/navnefest. Ikke vær så innbilsk. Kutt ut dine ekle fordommer!
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #18 Skrevet 6. mars 2008 Kan du ikke gi faen i å blande deg i at folk vil døpe barna sine? La folk få være i fred!!!!!! Kan jo si det samme som du hyler ut mot de som døper barna sine: FY FAEN så hyklersk og materialistisk det er med "navnefest" - latterlig imitasjon av dåpen. Ser du hvor tåpelig slik kritikk og hets av andres valg er?! Voks opp! Skremmende at hatefulle og intolerante mennesker som deg har barn i det hele tatt forresten!!!!
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #19 Skrevet 6. mars 2008 Og hva i all verden er det med muslimer og jøder?!!!! De omskjærer(mishandler) guttebarna sine ved å kutte av deler av penisen deres. Men for all del, en dåp er jo myyyyye verre for latterlige hyklere av noen anti-kristne rasister.
preggy pop Skrevet 8. mars 2008 #20 Skrevet 8. mars 2008 Spørsmålet presten stiller under dåpen er:" vil dere at xxx skal døpes i Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn, og oppdras i den kristne forsakelse og tro?" Det spørres altså etter ønsket. Jeg vil ikke si det er å lyve hvis man som forelder ikke oppfatter seg som spesielt kristen, men allikevel ønsker at barnet skal døpes. Barnet har jo også faddere som tar like stor del i ansvaret som foreldrene. I tillegg så sier faktisk presten at "...sammen med denne menighet..." det betyr at menigheten også bærer barnet og ber for det! Vakkert at barn døpes! Tror det er ganske mange som ikke har peil på hva de uttaler seg om når de er så sykt krasse mot det de kaller "kristne". Og så sier de at kristne må respektere dem, men møter ikke de kristne med respekt selv. Selvsagt skal vi respektere hverandre!
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #21 Skrevet 9. mars 2008 jeg sa rett til presten at jeg ikke var kristen men ønsket å døpe fordi jeg ønsket at barnet mitt skulle ha et navn pluss at jeg og ble døpt. presten bare lo og sa at alle hadde lov til å døpe barnet sitt, uansett tro. det er jo fint at presten ikke dømmer men det er vel mer publikum som gjør det.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #22 Skrevet 9. mars 2008 Det er klart at prester døper uansett! De vil jo bare ha opp medlemmstallet!!!
januarsurprise Skrevet 9. mars 2008 #23 Skrevet 9. mars 2008 Jeg er kristen selv, og har ingen problemer med at folk heller vil ha navnefest enn å døpe barna. Folk må da få gjøre som de vil. Vi døper heller ikke barna våre, hos oss blir de noe som heter barnevelsignet når de er babyer, også kan de velge selv når de blir store om de vil døpe seg eller ikke. Det synes jeg er en fin ordning Jeg ønsker uansett ikke å døpe barna mine med en liturgi som sier: "I dåpen blir vi Guds barn" - akkurat som babyer og barn som ikke er døpt (eller f.eks ikke rakk å bli døpt før de døde) ikke er Guds barn.. latterlig... Barna hører Guds rike til! Og så kan man jo velge å tro på det, eller la være
januarsurprise Skrevet 9. mars 2008 #24 Skrevet 9. mars 2008 Et lite ps her...: du kunne ha døpt deg i kirken, så kunne du ha komfirmert deg i kirken også. Jeg hadde ei venninne da jeg var liten som bestemte seg for å bli døpt da hun gikk i 7.klasse - hun var ikke døpt fra før fordi foreldrene var ateister. Så komfirmerte hun seg året etter. Og en på kullet mitt døpte seg i løpet av året med komfundervisning.
HegeAE Skrevet 14. mars 2008 #25 Skrevet 14. mars 2008 Er enig med deg sistemann79. Er og kristen, og har full respekt for dei som velger å ikkje døype barna sine, om dei er kristne eller ikkje kristne. Ein må kunne ta sine eigne valg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå