Magda73 Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 Poden på tre og et halvt ligger ikke ann til å bli atlet - og det er greit nok, han har et skarpt hode, så vi får satse på det;-) Men her om dagen var vi på en lekeplass vi har vært jevnlig på, og da oppdager jeg til min forferdelse at han ikke lenger klarer å klatre opp i "klatreslottet". Han står fast på det stedet han strevde med å komme videre fra for et halvt år siden. Men siden han knekte koden for et halvt år siden, har det ikke vært et problem. Nå var det en liten stund siden vi hadde vært der sist, men det burde ikke være noe problem. Jeg tolket det som latskap og tenkte ikke mer over det. Et par dager senere var min mann med han på den samme lekeplassen, og han kommer hjem og forteller at poden ikke kom opp på dette punktet. Er det normalt at barn plutselig ikke klarer å mestre apparater de tidligere har klart uten problemer??Noen som har opplevd noe lignende?
Magda73 Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #2 Skrevet 20. februar 2008 Hmm. det var ikke en god overskrift, men noen må da se den likevel??
Winterlady Skrevet 20. februar 2008 #3 Skrevet 20. februar 2008 Hmm... Så lenge han ikke har hatt noe farlig fall eller slag mot hodet av noen art så hadde jeg ikke bekymret meg for at det kunne defineres som regresjon i utviklingen. Antar det har en naturlig forklaring som at han har glemt teknikken eller liknende.
haater husarbeid Skrevet 20. februar 2008 #4 Skrevet 20. februar 2008 Hvis det er EN ting, så ville jeg ikke bekymret meg sånn, heller sett det an. Men er det FLERE ting som du har lagt merke til, ville jeg tatt det opp med helsestasjonen. Lykke til, ikke godt å gå og bekymre seg slik!
Gjest Skrevet 20. februar 2008 #5 Skrevet 20. februar 2008 Jeg har aldri hørt om noe lignende. Men jeg stusser litt over innlegget ditt. Satse på det skarpe hodet? Fysisk mestring gir gode opplevelser, selvtillit, mestringsfølelse etc. Jeg ville vridd hjernen og funnet på tusen gode aktiviteter for å fremme motorisk utvikling hvis jeg var deg. Jeg gjør det allerede, selv om min er den mest atletiske 3,5-åringen jeg har sett til nå. Skog, klatre i trær, klatre på knauser, lek med ball, sykling, ski, ake, løpe, trampoline, opp-nedoverbakke. Rulle nedoverbakke, turne, danse, kunstgressbane, "kroppsarbeid - arbeidskar som hjelper til", lekestativ i alle strøkets barnehager og skolegårder. Holder igjen på skateboard, snowboard, slalom. Men slalom neste vinter. Uten tvil. Enten er ungen sjuk, eller så er han ikke nok i bevegelse. Hva tror du?
Magda73 Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 20. februar 2008 Vi er ikke veldig bekymret, men vi synes det er litt kjipt. Det er nok det mest konkrete eksempelet, ellers legger er det mer at han er blitt en inne-unge og litt lat. Jeg har absolutt ingen store sportslige ambisjoner på vegne av mine barn, men jeg ønsker ikke at de blir altfor stillesittende. Og det er klart at når han blir fraløpt av barn som er yngre enn han og ikke mestrer å klatre like godt som de andre, så kan det være fristende å trekke seg tilbake fra den arenaen og heller gjøre andre ting!
Gjest Skrevet 20. februar 2008 #7 Skrevet 20. februar 2008 Jeg er enig i Alienbud. Du sier han er en "inne unge og litt lat". Regner derfor med at han ikke går i barnehage. Dere bør aktivere han så mye som mulig, hvis ikke vil han henge etter når han begynner i barnehage, skole og det er ikke posetivt.
Gjest Skrevet 20. februar 2008 #8 Skrevet 20. februar 2008 Orkan: Min unge går ikke i barnehage. Og derfor får han kanskje enda mer fysiske utfordringer enn de som går der. Foreldrene er viktigere enn barnehagen. Det er ikke godt nok å ta til takke med luftingen av barna i barnehagen når de blir så store som dette. De skal ut og leke også på ettermiddag/kveld. Gjerne sammen med mor og far. UT PÅ TUR!
Magda73 Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 20. februar 2008 Det med å satse på hans gode hode var en spøk - jeg er helt enig i at fysisk mestring gir selvtillit og mestringsfølelse. Poden går i barnehage, så han er i full aktivitet der. Men om han får valget mellom å være inne eller ute, velger han å være inne. Og vi er relativt flinke til å finne på fysiske aktiviteter i helgene (men kan han velge så vil han gjerne "på kafe og skravle") - i skogen, på ski og aking, på lekeplassen etc. Glemte forresten å si at han er flink på ski:-)
Gjest Skrevet 20. februar 2008 #10 Skrevet 20. februar 2008 Er totalt uenig med deg her. dette kommer an på barnehagen også. Guttene våres går i en barnehage med et enormt uteområde, de har flere små koller, skog med trær og klatre i innenfor gjerdet, svære kampestener å klatre på og to porter som går rett ut i skogen (+ alle vanlige lekeapperater) som de benytter ofte. Minimum en dag i uken er de på langtur i skogen i flere timer uansett vær hvor de går på skogstier, klatrer osv. Stoler helt på at barnehagen gjør nok for ungene sin fysikk :-) Når de kommer hjem er de slitne og vi koser oss med å spille spill, lese bøker, lage og spise middag og bare leke rolig. Unntaket er mandager hvor vi er med på trim for barn. Så tar vi heller turene ut, går i svømmebasseng osv i helgene. Skal jo ikke slite ut ungene heller tross alt...
Gjest Skrevet 20. februar 2008 #11 Skrevet 20. februar 2008 Ære være barnehagen. Den enestående og eneste arena for fysisk og psykisk fostring av barn.
Gjest Skrevet 20. februar 2008 #12 Skrevet 20. februar 2008 Hvorfor sier du det? De fleste foreldre er mye ute med barna sine i helgene og i ferier. Siden du tydeligvis ikke har erfaring med å ha barn i barnehagen så vet du tydeligvis heller ikke hvordan barna er når de kommer hjem etter en dag der...?
Magda73 Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #13 Skrevet 20. februar 2008 HEY- ikke kupp innlegget mitt til barnehagediskusjon, da... (jeg er forøvrig helt på linje med barnehagetilhengerne, selv om jeg skulle ønske at de var litt mer ute i den nye avdelingen til poden) :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå