Gå til innhold

Ble litt provosert jeg... ang moden mor...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en såkaldt moden mor.. ble 35 9 dager etter at Selma ble født, for ett år siden... Når noen ser meg, hva skal de da tenke?? Annet enn at jeg er ei jente med barnevogn?? Man er da så gammel som man er... Og man får de barna man får, når man får dem... Skjønner ikke dette helt jeg... Er det vits å henge seg så vanvittig opp i alder som enkelte gjør her?? De unge mot de gamle??? Vi er da i samme båt alle sammen, eller?? Noen gjør sånn og andre sånn, noen ammer og andre ikke, noen går ut på fest og andre ikke... sånn er det bare...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er enig med deg. Var 38 da jeg fødte.... Har inntrykk av at man da er gammal og sliten, ser ut som en vaskefille etc, stakkars barn etc. Har aldri møtt noen fordommer irl, men her inne er det mye aldersdiskriminering både overfor "eldre" mødre og de unge. På min barselgruppe er alle over 30 år (oslo) men alder har ikke vært så mye tema. Er jo uansett ikke alder som avgjør om man kommer overens med folk eller ikke da.

Ellers en liten kommentar til unge mødre (kan ikke dy meg): Vi vet hvordan det var å være ung, men dere vet ikke hvordan det er å være 38 år;) hehe.

Skrevet

er så enig med deg...alder skal ikke gjøre at en krangler om kem som er best einet som mamma...den kranglingen mellom unge og eldre mødre blir eg helt tussete av...kan ikke en bare respektere hverandre sine valg og være snille og gode mot hverandre? mener modne mødre er kjempetøffe,men det er yngre mødre også...det er ikke lett å være ung mor, men det er ikke lett å gå gravid som moden mor heller...så denne aldersgruppen har det ekstra tøfft og burde ikke bruke tida på krangling,men heller oppmuntre hverandre:)

Skrevet

;o) Nei, selv om jeg bare er 36 (he he) så må jeg bare si at de har mye å se frem til!!

Skrevet

Hvordan kan du si at det tøffere for meg og min kropp å være gravid, enn til en som er 20?

Tidene forandrer seg, da tanta mi var 22 år hadde hun 4 barn.. Tror ikke det skjer så mange idag...

Dersom kroppen til den gravide er sliten før graviditeten, så blir det vel tøffere, eller om man er syk hele svangerskapet eller noe, det har vel lite å si ellers? godt trente mennesker har vel ofte lettere svangerskap og fødsler enn utrente?

Skrevet

Enig med du! Alder har ingenting med om man er en god mor eller ikke. Lei kranglingen og uthengningen av unge/modne mødre...

Skrevet

Også enig igjen:) Jeg var som sagt 38, ble gravid på første forsøk, hadde et problemfritt svangerskap, ikke èn sykedag, ikke kvalm, ikke bekkenløsning, ingen strekkmerker, ikke høyt blodtrykk, ikke vann i kroppen, la på meg 8kg, kort sagt ingen problemer:). Er mye gener som spiller inn tror jeg, kan ikke si generelt at alder gjør det verre å være gravid.

Skrevet

Må bare le av slike innlegg jeg - klarer ikke å ta det på alvor :-)

Hilsen gamla :-)

Skrevet

Jeg er både "gammel" og "ung" mor. Fikk første når jeg var 18, og nr 2 når jeg var 35.. Jeg har klart et veldig tett forhold til den eldste da vi så å si vokste opp sammen....hehe, man er faktisk ikke helt voksen når man er 18 selvom man tar det fulle hele ansvaret. Spør en 18 - 20 åring så sier de klart man har funnet seg selv, er klar for morsrollen etc, det sa jeg selv også, og gutten min har hatt en trygg og god oppvekst. MEN, han jeg fikk når jeg var 35 vil oppleve en langt mere moden og trygg mor, jeg vet hva jeg står for, og gjør som jeg vil ! Har bedre økonomi, stabilt nettverk, og på vennefester inkluderer det barn... Det gjorde det ikke når jeg var 18.

Føler meg fortsatt ung :) Og er det ! Og har mange mange år igjen å leve..:)

Skrevet

HELT ENIG!! Hmm. vet ikke om jeg er en ung mor eller sånn passe jeg?? er 23 år hvertfall. Men uansett, man må vel selv få finne ut når det passer seg og få barn utenatt alle skal kritisere! Blir litt provosert jeg se, det viktigste er vel og være gode foreldre.. Så for man selv velge når man er klare til og ta ansvar til en liten en..

Skrevet

Ang de trådene der eg og ei anna spurte "hva tenker du når du ser en ung/moden mor"? så ble eg faktisk litt overrasket over at så mange sa at de ikke tenkte noe spesielt....synes öfte noen her inne sier at "tydelig at du er ung fordi du er så naiv" eller "stakkars den ungen som har en gammel mor". Eg har også opplevd at folk er oppgitt over at eg valgte å få barn så tidlig....(eg var knapt 21) , feks familien min.

Det er jo synd at det skal vere slik da, for det er virkelig ikke alderen det kommer ann på!

Skrevet

Må også få si at jeg ikke var sykemeldt en dag under svangerskapet (altså i fin form) og fødselen gikk både kjapt og greit :-)

Skrevet

er 20 selv, og syns ikke mødre er gamle selv om de er i 30 årene.. alle får barn når det passer den enkelte personen, ikke etter når andre syns man burde få barn!=)

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Enig med deg.

jeg var 20 når jeg ble mor, andre er 40. Og det plager meg ikke et sekund at andre får barn i en annen alder enn meg. Hvorfor i all verden skal vi ha noe med når andre velger å få sine barn?

Når jeg ser en moden mor tenker jeg ikke "stakkars unge" eller "Gud, så gammel". jeg tenker at det er en mor med et barn.

Jeg tror vi alle gjør vårt beste for våre barn, uansett alder=)

Skrevet

i gjennomsnitt har kvinner i 40 årene tøffere svangerskap enn kvinner i 20 årene...selfølgelig er det unntak, høg fare for abort og tøffe svangerskap er info eg har lest. de som er over 40 og har lette svangerskap og ingen aborter er kjempe heldige...da er jo alt perfekt,god økonomi,etablert,livserfaring og normale svangerskap...kan ikke bli betre:)

Gjest Mylian er Mambo-Mamma
Skrevet

Jeg tror det erveldig opphauset her inne. Selv har jeg aldri møtt fordommer i det virkelige liv, og føler at jeg har like mye å prate med ei på 35 om som ei på 20. Heller mindre om hun er 20, siden jeg har vokst opp med venner som er 5-10 år eldre enn meg, og ikke har en eneste venn på 22 som jeg blir snart.

Utover det pleier jeg aldri å tenke noe spes enten jeg ser en med grått eller bleika hår med barnevogn. Mamma er mamma, og vi kommer i alle aldre og fasonger :-)

Skrevet

Men i tråden var det snakk om 35 år ikke 40.. klart faren for komplikajoner øker når man passerer 40 år... Kjenner ei dame som fikk sin siste nå i sommer, da var hun 48 og mannen 50.. eldste sønn er 26 og neste 24.. kanskje litt i overkant, men tror ikke helt de trodde at de kunne få flere... men de er lykkelige uten komplikasjoner og aborter...

Skrevet

Er helt enig med deg HI. Barn har jo en tendens til å komme akkurat når de selv vil. Min mor prøvde f.eks i 17 år før de fikk meg. Dvs hun gikk fra ung mor(21 år da de begynte å prøve) ) til moden mor (38 år) før hun fikk meg. På den tiden var det jo litt vanligere å få barn tidlig, men jeg har aldri opplevd det som problematisk å ha en "moden mor", og det tror jeg ingen andre har gjort heller!

Jeg har nå fått mitt første barn, og jeg rakk akkurat å fylle 28 år før hun kom, så jeg er vel "halv-moden", jeg da;) Men innen jeg er ferdig med barnelaging så vil jeg nok antagelig være en såkalt moden mor. Og det ser jeg på som helt uproblematisk!

Kan vi ikke heller bare være glade for at vi KAN få barn, da, jenter! Istedet for å henge oss opp i sånne dumme ting som nominell alder? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...