Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg ang. utredning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei igjen jenter!

Jeg har innsett at jeg nok ikke kommer til å bli gravid på naturlig vis etter 22 pp... Mine to barn ble til på naturlig vis, men nå har nok alderen og ? innhentet meg.

Jeg har vært til gynekolog flere ganger og han sier at alt ser bra ut + dag 22-24 prøvene viser at jeg har fin eggløsning (spesielt etter å ha gått på Pergotime annenhver måned) og bra med slim som egget kan feste seg i. Har også vært til UL like før EL og sett egg på 21-22 mm. Nå har jeg også prøvd Crinone fra dag 14 (19 siden EL kommer seint) 2pp, men ingen graviditeter. Jeg har også gått på medisiner for lavt stoffskifte siden jeg hadde latent hypertorose (lavt stoffskifte) og gjør det fortsatt.

Jeg ser at mange skriver om div. tester en bør ta; kromosomer, feil med immunforsvaret osv. Bør jeg kanskje ta disse og? Jeg er ofte syk; forkjølelse, omgangssyke m.m., kanskje det gjør det vanskeligere for kroppen å holde på et event. befruktet egg?

Kan egglederne ha blitt tette (selv om jeg ble lett gravid for få år siden)? Det høres ut på gyn. at neste steg er å teste mannen min sin sæd... Hva mener dere, bør jeg til en mer utførlig utredning på meg selv også? Tiden løper i fra meg, det er ikke lenge til jeg blir 39, og sjansene for å lykkes ved IVF har jo blitt drastisk mindre de siste to årene for min del... Kanskje jeg bør prøve det med en gang...?

Mange spørsmål som jeg håper du kan hjelpe meg med ;-)!

Klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei på deg.

Jeg vil virkelig anbefale deg å ta kontakt med et fertilitets senter så raskt som mulig. Siden dere har prøvd aktivt i 22 pp uten noe positivt resultat, så er det naturlig å starte med en utredning. Få legen din til å sende en henvisning. Det høres ut som om du har blitt fulgt opp med blodprøver etc. men det er viktig å sjekke FSH og Østradiol på mensdag 1-3.

Jeg har blitt fulgt opp på Aleris i Oslo siden sept. 07 og kan virkelig anbefale det stedet.

Noe av det første de ba om var en sæd test...samt blodprøver og UL av med på mens dag 2.

Ikke vent.... hvis du event. skal gjennom prøverørsbehandling er alder en viktig faktor.

Lykke til

Klem

Skrevet

♥ gammel (p)røver ♥

Du bør skyndte deg å komme deg til utredning, etter at du er fylt 39 år, så må du betale alt selv. Grensen for dette er 38 år. Når du er så voksen, og har srevet i over 6 mnd, så har du krav på ass befruktning.

Er selv snart 39, og i full sving med utredning, etter 32 pp og 1 SA.

Lykke til

Skrevet

Takk for råd, jenter! Jeg skal til min gyn. i morgen og håper han kan sende inn en søknad for meg snarest! Må alle tester av min mann og meg være utført før vi kan søke om IVF, eller kan en ta de etter at søknaden er sendt?

Skrevet

Tror de har satt opp grensen fra 38 til 40 i det offentlige. Vet at flere private tar opp til 45, men ingen grunn til å vente selvsagt.

Skrevet

På Ullevål har de satt aldersgrensen til 39 sa de til meg.

Har du ny mann nå som du vil ha flere barn? Hvis ikke regnes du ikke som ufrivillig barnløs hvis du og mannen din har to eller flere barn sammen fra før. da må du bruke det private.

Jeg ville ikke ventet med utredning hvis jeg var deg. Det tar tid og sjansen for å lykkes er sikket større jo fortere du kommer igang.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...