Gå til innhold

Damer med teknisk innsikt her??! Ang. kobling av tv/dekoder/DVD/video..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg temmelig forbanna på dette ledningsvirvarret bak tv'n her- og hvordan i h... skal jeg få koblet alle disse sammen slik at alle virker til en hver tid??? Hittil har vi bare hatt i en scartledning, nemlig mellom dekoder og tv, også har vi flyttet scarten fra dekoder til video el dvd, når vi måtte ha behov for en av dem (altså slik at det er koblet direkte fra tv til video el dvd). Nå er vi imidlertid møkklei å drive å lete frem riktig ledninger etc i jungelen bak der så har lyst til å koble alt sammen sammen, så alt bare står klart til bruk. Men hvordan????

Saken er- bak på tv'n er det kun ett scartuttak merket ext 1 - dette er nå forbundet med dekoder i dennes uttak som er merket tv. Dekoder har i tillegg et uttak for scart merket VCR.

DVD'en har et scartuttak og et antenneuttak merket video out.

Video har 2 scartuttak, et merket Euro AV 2 decoder og euro av 1 audio/video, samt 2 små, runde antenneuttak merket henholdsvis entree antenne aerial og sortie antenne be (?)out.

SÅ- gå det an å koble alle disse sammen samtidig, eller må både dvd og video forbindes med dekoder i samme uttak så man bare må bytte på etter behov?? vi har 2 scartkontakter så det skal gå an å koble alle 4 apparater samtidig hvis dette fysisk og teknisk lar seg gjøre.

Blir MEGET IMPONERT hvis noen sitter inne med en konsis løsning på dette altså..:)

på forhånd takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si; Selve tv-antenna går nå inn i dekoderen, også går det en liten svart ledning mellom tv og dekoder. Dette uttaket er bak på tv'n merketANT, og bak på dekoderen merket LOOP OUT.

Skrevet

Du må serie-kople.Dvs.Fra veggkontakt til dekoder til video til dvd til tv. Du har inn og ut kontakter på alle enhetene

Håper du skjønner hva jeg mener.

Lykke til

Skrevet

Tusen takk for svar, det er notert, så får jeg krabbe ned og se hva jeg får til!! Håper det funker her også!!

Skrevet

Vi har også litt for mange bokser som skal koples mot TV'en. Det er sambo som har gjort det her i huset, derfor er jeg ikke helt sikker på hvordan det er gjort. Men det jeg er sikker på, er at vi kjøpte en dobbel scart-kontakt, siden tv'en vår også bare har en scart-inngang. Denne fungerer på samme måte som en skjøteledning med flere stikk. Så jeg tror dekoderen er koplet til videoen, som igjen er koplet til denne dobbelt-scarten, og så er dvd'en koplet til dobbelt-scarten. Vi har også en løsning på at tv'en på soverommet er koplet til dekoderen via videoen, derfor jeg mener at dekoderen og videoen er koplet i serie. Dvd får vi ikke sett på soverommet.

Det går jo også an å kjøpe flere sånne doble scart-kontakter, eller høre om de har en med flere innganger, som kan koples til tv'en, så slipper du å seriekople noe som helst (da blir det parallell-koplet i stedet). Men om du ønsker å ta opp programmer til videoen, må vel denne koples sammen med dekoderen. Forvirra nå? Det er nesten jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...