Gjest Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 Hei. Ønsker ikke å skremme noen ved dette innlegget, så jeg håper ingen tar seg nær av at jeg bruker dette forumet.. Jeg har vært på ul i dag, var i følge mensberegning 10+5, men fikk vite at jeg har hatt en MA for ca 3-4 uker siden... Skal til utskrapning i morgen.. Men det jeg lurer på, er hvor lenge dere ventet med å prøve igjen, og hvordan det gikk etter utskrapning, og om dere har opplevd flere komplikasjoner etter dette?!? Jeg har en sønn på 2 år fra før, og da ble jeg gravid på første forsøk, og hadde et veldig bra svangerskap, og en meget ukomplisert fødsel... Så må si at denne meldingen i dag kom som et sjokk.. Har hatt alle tegn, og ingen mer bekymringer enn normalt, så det var en tøff beskjed å få. Men livet går videre, og jeg blir veldig takknemlig for gode råd fra flere som har opplevd det samme!
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #2 Skrevet 20. februar 2008 hva er en ma i forhold til en sa? ser at flere nevner det fra tid til annen, men jeg finner ikke noen forklaring på hva det er.... har ingen erfaring på området selv, men ønsker deg all mulig lykke til i morgen.
Gjest Skrevet 20. februar 2008 #3 Skrevet 20. februar 2008 En SA er en abort hvor fosteret dør og blir støtt ut ved blødninger, mens ved en MA så dør fosteret uten at kroppen støter det ut. Slik at man kan gå flere uker uten å vite at noe er galt. Men dette skjer som regel veldig tidlig i svangerskapet..
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #4 Skrevet 20. februar 2008 å ja, huff a meg.... tusen takk for oppklaringen, og nok en gang: lykke til i morgen.
liz86 Skrevet 20. februar 2008 #5 Skrevet 20. februar 2008 hei eg hadde en MA 26mai og utskraping 26 mai. ble gravid 30 juni og har nå bare uker igjen til jenta mi skal komme=) mange mener en skal vente å ha en mens først men eg hadde ikke det. å alt er bra m babyen å ikke noe problem ellers. lykke til... må bare si eg prøvde ikke så hard å bli gravid etter MA pga trudde ikke eg skulle vere så heldig å bli gravid så fort
pgpia_ Skrevet 20. februar 2008 #6 Skrevet 20. februar 2008 Lykke tel videre tel deg. Sånt e kjedeli og tungt å opplev. Hadde selv en MA i mai 2006, å i juni vært eg gravid igjen...altså bare 1 mnd etter. E no i uke 35, å alt ser kjempeflott ut...så d e bare å stå på. Fikk bare beskjed om at eg burde vent tel kroppen min følte seg bra igjen etter utskrapinga...å eg følte at den va klar ganske så me ein gang:D
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #7 Skrevet 20. februar 2008 hei trist å høre. lykke til i morgen vertfall! jeg opplevde ma i uke 14 i oktober for 1 år siden! jeg fikk beskjed om å vente 3 månder med å prøve på ny! gikk bra på utskraping vis d går ann å si. bløde i ca 3 uker etterpå men bare litt! hadde litt vondt føste dagene.. akkurat som mens smerter! ikke hatt noe komplikasjoner etterpå. er nå gravid igjen med termin om 7 uker så gikk forsåvidt ganske fort etterpå... gleder meg knall mye:D lyke til.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #8 Skrevet 20. februar 2008 Fint med en oppklaring på ma - hadde et foster i magen som døde i uke 6 - først i uke 12 sa kroppen i fra med en liten blødning. Dette var 3. januar 07 ble gravid i august 07 - tok sin tid før kroppen ville ha noe av eggløsning gitt! Tror det er arvelig (modern var visst også sånn) at kroppen ikke vil akseptere at den ikke er gravid selv om fosteret er dødt. (fikk både morgenkvalme og større bryst etter at fosteret var dødt) Jeg har derfor hatt sånn i nærheten av 18 mnd svangerskap for ett barn jeg når førstemann kommer jeg da.....
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #9 Skrevet 21. februar 2008 Tusen takk til dere som har tatt dere tid til å svare på innlegget mitt.. Var på utskraping tidlig i dag, og det gikk veldig bra.. Men man drar derfra med en tom følelse, samtidig som man nå er klar for å komme seg videre. Så nå må jeg bare se an hvordan ting utvikler seg før vi begynner å prøve igjen. Gruer meg veldig til å bli gravid igjen neste gang, for jeg vet at jeg kommer til å være veldig redd for at noe slikt skal skje igjen.. Men men, det hjelper å lese om dere det har gått bra for!! Så takk igjen! :-)
2hærligegutter Skrevet 21. februar 2008 #10 Skrevet 21. februar 2008 Du kommer nok til å ha en liten sorg en stund, men det går fortere over enn du kanskje ville trodd. Vi hadde en MA i mars 2007, fikk beskjed av pers.1 å vente 2-3 mnd før vi prøvde på nytt. Pers.2 etter en mens. og fastlegen som selv har opplevd dette med kona 2 ganger, å begynne å prøve når VI var psykisk klare. Vi var klare med en gang hadde jo planlagt et barn så ville ikke vente. Etter 3 uker fikk jeg brev fra sykehuset om at det var neoen celleforandringer i morkaken så vi måtte sjekke hver 14 dag at hcg nivået gikk tilbake til 0. Det var det i mai og hadde siste mens 24 juni. har 5 uker til termin. Det har hvert en del bekjymringer denne gangen siden jeg gikk 8 uker før kroppen sa ifra (foster døde ved 8 uker, kroppen gikk til 16 uker). Jeg har hatt en veldig forståelsesfull lege og fått litt ekstra oppfølging. Er du veldig bekjymret når det skulle bli en ny spire så uttrykk den til legen så vil han nok høre på deg. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #11 Skrevet 21. februar 2008 Hei. Skjønner at det kom som et sjokk... og det er nok kanskje enda værre når det gikk så bra sist, så venter man ikke dette nå. Jeg hadde MA i mitt 1. svangerskap. Oppdaget det i uke 9, og trolig var det dødt fra uke7. Hadde utskrapning. Hadde litt blødninger samme dag bare, og ellers ingen komplikasjoner. Ble anbefalt å vente en menssyklus før vi forsøkte igjen, men vi "bommet" på EL...eller det vil si vi traff, og neste svangerskap gikk veldig bra;-) Hadde litt blødninger rundt uke 10, men alt vel. Er nå på vei med andre mann, er i uke 37. Har hatt blødninger denne gangen også, rundt uke ti, men alt står bra til... Masse lykke til. Ps: grunnene til at vi ble bedt om å vente til etter en mens er for at slimhinnene skal få bygget seg opp å bli bra etter at det har blitt foretatt en utskrapning...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå