Gå til innhold

stoffskifte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har under hele sv.skapet vært dårlig og trøtt og følt meg helt utmattet. har også vært plaget med hodepine har vært sykemld i 5mnd pga dette. I dag hadde legen min fått svar på noen blodprøver og var ikke fornøyd med stoffskifte.. hun tok noen flere prøver og jeg skal tilbake på tirsdag, skal også på 36ukers kontrollen da.. har lest litt om dette på nettet men finner ikke ut av så mye.. har lest noe om at dette kan gå ut over de indre organene på fosteret...? er litt bekymra her.. er det noen andre som har fått denne beskjeden så seint i sv.skapet? hva er risikoen og evt behandling? er så redd for at ikke alt skal være greit med lillemann i magen.. blir kjempeglad for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du om du sannsynligvis har for høyt eller lavt stoffskifte da? Har hørt at lavt er verre i graviditetetn enn høyt. Selv har jeg høyt som ble vurdert medisinert men så stabiliserte det seg av seg selv. Er det for lavt, har de medisiner som kan tas i svangerskapet. Og hadde det vært noen umiddelbar fare for babyen så ville nok legen garantert tatt affære med det samme!! Ta en tlf til legesenteret og hør i morgen da, for sikkerhets skyld. Ut fra symptomene dine skulle man kanskje tro du har lavt st., men jeg hadde selv en del typiske symptomer på lavt, selv om det var høyt. Er du slank med høy forbrenning og spiser hva som helst i store mengdre uten å egentlig legge på deg er det ganske sikkert høyt. Jeg bekymret meg selv for dette men legen har nå forklart meg at det ikke er farlig for barnet med høyt st på mitt nivå ihvertfall. Hadde det i sist sv.skap og, men alt gikk bra med barnet. Ring og spør, mye bedre å få klart svar fra legen!!! Lykke til

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og det er sikkert det du har hvis du er trøtt og sliten.

Jeg fikk påvist det like etter jeg ble gravid første gang. Det er to verdier i blodet som de måler, TSH og FT4. TSH bør ligge innenfor normalområdet fordi den er viktig for utviklingen til fosteret. Det kan føre til utviklingshemming dersom denne ikke er normal. Jeg leste mye om dette da jeg ble gravid og det er veldig sjelden det ses komplikasjoner i forhold til dette. Men de var veldig raske med å sette meg på medisin og jeg tar nå også blodprøver hver måned for å følge med og evt justere dosen.

Det ble oppdaget relativt raskt hos meg (jeg er utdannet bioingeniør så jeg skjønte selv hva det var som var galt). Men ikke ta sorgene på forskudd!! Ut i fra det som jeg leste så er det sjelden det blir noe galt med babyen. Men jeg tror nok at både du og babyen blir fulgt nøye opp i resten av svangerskapet og etter fødselen.

Skrevet

legen min sa så lite om dette, hun sa vi skulle snakke mer om det neste gang siden hun da hadde fått svar på de neste prøvene. jeg ble jo bekymra men som du sier må jeg ikke ta sorgene på forskudd. tusen takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...