Piipii Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 Etter en samtale med en helsesøster og sovekarin ble vi egentlig enig om at vi skulle slutte med nattmåltid. Det vil si at han skulle få pupp når han la seg klokka 19 og ikke få pupp igjen før han stod opp klokka 7. Så var jeg på 6 mnd kontroll istad og tok opp problemet vårt med helsesøster der, og da sa hun at man ikke kan forvente at han skulle sove så lenge uten mat når han var så liten. Så hun mente at han burde få et måltid når vi la oss ca 23.30 og neste ca 6. Blir helt forvirret av alle disse forskjellige meningene jeg. Hva mener der og hva gjør dere?
Angel&Cassie mams Skrevet 20. februar 2008 #2 Skrevet 20. februar 2008 hei. forstår deg veldig godt. det er ingen fasit svar på det der dessverre. du må gjøre det som passer deg og barnet. noen barn klarer seg hele natten og noen ikke. jeg har hatt en av hver. lykke til og håper dere finner noe som passer dere.
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 20. februar 2008 #3 Skrevet 20. februar 2008 hmmm....nå nattavvente snuppa seg selv men husker da at hs sa at det var bare kjempeflott når hun var 6mnd for da skal de klare seg gjennom natten. Da har man jo så smått begynt å introdusere annen mat også.... Men synes du skal gjøre det du føler for jeg, tror uansett at han ikke lider av å ikke få mat på kvelden/natta, så lenge han spiser greit ellers på dagen. Her så gir jeg grøt i 18 tiden og så koser vi oss med flaske ca 18:30 - 18:45 Klokken 19 sover hun og hun sover til mellom 7 og 8 om morgenen.... Nå er hun 11 mnd, men er lenge siden hun spiste på natten
Kosel Skrevet 20. februar 2008 #4 Skrevet 20. februar 2008 Jeg fikk beskjed av hs på 6mnd kontrollen å nattavenne. På bakgrunn av at han spiste grøt til frokost, frukt til lunjs, middag og grøt til kvelds. Da får han i seg nok mat til å ikke ha behov for mer om natten.
Kosel Skrevet 20. februar 2008 #6 Skrevet 20. februar 2008 Det gikk veldig fint. Gjort i løpet av en helg Diiiiiiiiiggg!! hehe Nå skal jeg begynne igjen, fordi han selvfølgelig ble sjuk, tett og feber en uke inn i den nye rutinen...Da spiste han dårlig, og gikk ned i vekt. Så da var det bare å amme på hver gang han våknet og faktisk ville ha i seg noe... Men regner med det ikke blir noe verre i denne runden. Bare være instilt på det verste. Jeg var forberedt på en uke med helvetesnetter. La meg selv ut på stua så jeg ikke skulle kapitulere like lett. (Er alene og vi har kun ett soverom) Gikk inn til ham når han våknet, tilbudte ham flaske med vann de første par gangene, men det var ikke vits engang. Gav ham smokken og gikk ut igjen. OM han sutret lot jeg ham holde det gående i 3min gikk inn gav ham smokk og gikk ut. Snakket ikke til ham. (man snakker ikke om natten - er min teori). Måtte ta ham opp et par ganger fordi han begynte å hyyyle - fikk opp en rap og la ham ned igjen. La ham alltid ned igjen med engang han hadde roet seg.(Dette måtte jeg også kun gjøre første natten.) good luck til you and me (og alle andre som skal igang med nattavenning)
Piipii Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 20. februar 2008 Nå blir jeg veldig gira på å prøve det. Men når regner du natten i fra? Og når fikk han mat på morningen?
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #8 Skrevet 20. februar 2008 Jeg har blitt fortalt at hvis babyen ikke nattavvenner seg selv, så skal man ikke begynne før de hvertfall spiser 3 fulle måltider om dagen.
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 20. februar 2008 #9 Skrevet 20. februar 2008 men kan vi virkelig forvente at en 6 mnd gammel beby IKKE skal spise fra 19 til 7 , altså 12 timer i strekk??? jeg syns det er så lenge jeg. hvis ikke gutten min slutter selv så vil jeg nok vente lenger enn 6 mnd med å kreve at han skal klare seg så lenge uten mat.
atsjo Skrevet 20. februar 2008 #10 Skrevet 20. februar 2008 6 mnd hørest litt tidlig ut, men det er kanskje fordi min snart er det;p har ikke peiling egentlig:)
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #11 Skrevet 20. februar 2008 Gutten min (nå 7 mnd) våknet om natta lenge, og vi trodde han var virkelig sulten, så jeg tok han alltid opp i senga til meg, og ga han flaske. Så hørte jeg at hvis barna spiser minst ett fastmåltid (grøt) hver dag, og drikker ellers veldig bra iløpet av dagen skulle de ikke trenge mat på natta. Så tenkte jeg og teste dette... En natt ga jeg han 50 ml melk, istedet for 160, og han ble fornøyd!! Han var tydeligvis ikke sulten, bare kosegutt! Så da hadde vi en natt til med vannflaske, og da var det gjort Men du må nesten gjøre det som passer dere, ingen barn er like!!
Kosel Skrevet 20. februar 2008 #12 Skrevet 20. februar 2008 Han spiser jo såpass godt på dagen/kvelden min at de gangene han våkner så er det KUN for kosens bit. Og ville heller aldri latt ungen ligge å hyyyyle - er ikke fan av skrikekur. Natten her er fra han legger seg mellom 18-20 (litt avhengig av hvordan dagen har sett ut ifht til lurer på dagen etc). Om han våkner i 6-tiden så får han pupp og vi sover litt til. Prøver å ikke stå opp før kl 7, som i mine øyne er grensen mellom natt/dag Til de som er skeptiske til avvenning når babyen er 6mnd. Om babyen spiser bra med fast føde, legger på seg og er blid og fornøyd så er det ikke noe som tilsier at de har behov for mat på natten. Min har blitt mye blidere og mer tilfreds på dagene etter at han begynte å sove nettene gjennom. Og som et av mine tidligere tilegg sier så blir jo saken noe annen når han er dårlig og spiser mindre enn normalen. Da får han mat på natten.
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 20. februar 2008 #13 Skrevet 20. februar 2008 gutten min spiser ca 23 -eller 23 30, så sover han til 6 00 og spiser igjen. når han spiser 23 så drikker han faktisk 200-250 ,ml. og det samme kl 6. så han er sulten ,¨ han får grøt om dagen men han er jo bare 4,5 mnd enda da, jeg kommer ikke til å nekte han å spise kl 23 før han har blitt litt eldre da.
Kosel Skrevet 20. februar 2008 #14 Skrevet 20. februar 2008 Nei ikke sant. Han er liten og spiser ikke nok mat til at man kan forvente at han holder natten igjenom. Men når han blir eldre og spiser si to grøtmåltider, middag og et fruktmåltid som min gjorde da han var 6mnd så får han i seg mer enn nok. (Nå er han 7mnd og spiser en skive i tilegg) c",)
fellesferiebarn & novemberbarn Skrevet 20. februar 2008 #15 Skrevet 20. februar 2008 Jeg skjlnner godt at du blir veldig usikker. Jeg har etterhvert bestemt meg for å slutte å høre på helsesøsterne, jeg synes de sier forskjellig alle sammen og er håpløse å forholde seg til...blir bare mer forvirret av det.. Jeg har fått beskjed om at babyer fra 3 måneder skal kunne sove hele natta gjennom, samtidig som en annen helsesøster sier at det er de altfor små til. Så sier en at man ikke skal gi de vann, og en annen at "vann ja, det er kjempefint". Har flere eksempler også, jeg ble bare helt forvirra av det..Stol på deg selv:-)
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #16 Skrevet 21. februar 2008 De sier jo at barn ikke trenger mat om natta etter 6 mnd. Men jeg synes det bør ha en sammenheng med matinntak på dagtid, at de bør spise en del fast føde før de forventes å sove så lenge. Så sier andre at de vil spise mer på dagtid hvis de ikke får mat om natta, så det er ikke godt å si. Sønnen min er snart 9 måneder, og vi MÅ bare få gjort et alvorlig forsøk på nattavvenning til helga. Leste derfor med interesse den andre tråden din, der du fikk veldig mange gode tips. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå