Gå til innhold

svart og grønn te

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette fant jeg om svart og grønn te på puls sine sider på nrk.no

Kommer fra samme plante

Både svart og grønn te kommer fra samme plante. Forskjellen er at de går gjennom en ulik oksideringsprosess. Noen kaller det gjæringsprosess, fermentering.

Prosessen varer lengre for svart enn for grønn te, og det gir den svarte teen en søtligere smak enn den grønne.

Grønn te virker oppkvikkende. Den inneholder koffein, akkurat som i kaffe. Du får kjøpt grønn te med mange ulike smakstilsetninger. Og det går også å tilsette sukker og sitron, for de som foretrekker det.

Dette viser at det ikke er bra å drikke masse grønn te når en går gravid.

Lager denne tråden,siden det kom frem under tråden om kaffe,at en kunne drikke grønn te.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som derimot er heilt utan koffein, er rooibush (rød) te. Drikk og ver glad! :o)

Skrevet

Hmm ja det var nytt for meg! men urtete er nå iallefall sundt- heldigvis er det dette jeg stort sett drikker:) Kamille- og peppermyntete skal jo være harmløst

Skrevet

Ja,hvis ikke der er harmløse,så vet ikke jeg hva som er harmløst.

Skrevet

Dette er da en litt feil konklusjon...? Te generellt (svart, hvit, grønn): "I kaffe heter det oppkvikkende stoffet koffein. Samme stoff i te heter tein. Mengden tein varierer fra tesort til tesort. Hva det kommer av vites ikke, men den oppkvikkende effekten av tein kommer langsommere enn den oppkvikkende effekten av koffein. Til gjengjeld varer den lenger."

Mengden koffein i 1-2 kopper kaffe tilsvarer 3-4 kopper te. 3-4 kopper te er anbefalt grense for gravide. Dvs, drikker du koffeinfri te kan man jo drikke så mye man vil.

Svart te antas å ha positive effekter på hjerte/kar, mens grønn og hvit te (den hvite best, siden den ikke har vert i gjennom fermenteringen) skal ha positiv effekt på bla kreft. Grønn og hvit te skal også ha positiv effekt på langtidshukommelsen.

"Det sies også at te bør drikkes uten melk i. Te inneholder kjemiske stoffer, antioksidanter, som er gode for helsen. De bidrar blant annet til å beskytte mot kreft og hjertesykdommer. Men proteinet i melk hindrer antioksidantene i å bli tatt opp i kroppen."

Skrevet

Jo, men at URTETE er harmløst er likevel ikke feil konklusjon- urtete og grønn te er ikke det samme!!

Skrevet

Leste innlegge ditt kakemonsteret,og jeg er ikke uenig i noe av det du sksriver der,men kan du fortelle meg hva slags konklusjon som er feil?

Det jeg sier er at det er koffein i både svart og grønn te og bør derfor ikke drikkes (i alle fall ikke store mengder) i svangerskapet på lik linje med kaffe.

Skrevet

kanskje det bare var formuleringen? Det ser ut som du sier at det kun er grønn te som har koffein på lik linje med kaffe. Kanskje jeg skulle ha lest litt mellom linjene...hehe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...