Gå til innhold

HJELP MEG! ANGÅENDE INKASSO

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske desperat her... har en type som har latet som om at han betalt regningene mine når han i virkeligheten bare har kastet de,... de skulle søke om lån og fant da ut at jeg hadde inkasso saker... fikk panikk men ville rydde opp i det med engang... problemet er bare det at jeg får ikke greie noen steder på hva jeg skylder til hvem? har til og med i desperasjon prøvd å søke kredittkort i håp om at de skulle send emeg avslag med begrunnelse... får ikke vite noenting noen steder... er så fortvilende for får jo ikke lån nå :( Noen som har noen ideer om hvordan jeg kan få vite det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med banken din og spør hvilket kreditopplysningsbyrå de benytter (Dun & Bradstreet, Lindorff e.l.) Ring deretter det aktuelle byrået, forklar problemet og spør om du kan få en utskrift av de opplysningene de har på deg og eventuell annen info du måtte trenge.

Dette ordner seg sikkert!! Sa banken at regningene var gått til inkasso, eller at det var inkassovarsel. Er ingen ekspert, men tror det er stor forskjell på dette. Tror det skal ganske masse til for at saker går helt til inkasso.

Lykke til!

Skrevet

Håper du kvitter deg med en slik dårlig fyr.

Skrevet

Ring f.eks Creditinform, forklar saken som den er, og få opplyst hvilke leverandører som har registrert deg med betalingsanmerkning. (Jeg jobber selv med inkasso i et større teleselskap)

Deretter tar du kontakt med de aktuelle debitorer (altså de du skylder penger) og legger frem saken, få frem at du ønsker å gjøre opp for deg slik at sakene blir stoppet, de fleste vil være veldig imøtekommende når du er villig til å ordne opp. Dette er VELDIG viktig, ellers påløper det stadig flere gebyrer etc. Prøv å forhandle deg frem til at de møter deg på halvveien dersom du har vanskelig for å gjøre opp hele gjelden. Vi som jobber med inkasso vet at ofte klarer ikke folk å betale, og da vil vi heller ha inn halve beløpet f.eks. Så må du jo bare begynne å betale det du kan, og så fort du har gjort opp din gjeld vil betalingsanmerkningene fjernes på deg. Lykke til!

Skrevet

Inkasso er når den du skylder penger går til domstolene for å få tvangsgrunnlag til inndrivning av sine krav. Utlegg i kontanter, tvangssalg eller ønnstrekk.

Da får du en stevning til å møte i forliksrådet, og den er til deg personlig og ingen andre kan møte.

Betalingsmislighold, for seint, litt gebyrer og overføring til et factoring selskap er ikke inkasso. Og det går relativt fort bort de opplysningene. Du kan betale det du skylder og forklare saken, eventuellt forfandlefrem avbetalingsordninger og ting vil ordne seg, så lenge du kvitter deg med idioten.

Skrevet

Her er det dessverre endel gale råd til deg. Jeg jobber i Norges største inkassobyrå (eller torpedo som mange sier....) og vet dessverre altfor mye om disse tingene. Helt korrekt bør du få sjekket betalingsanmerkninger som står registrert på personnr ditt. For å få dette kan f.eks ringe Lindorff. De aller fleste som har inkassosaker har noe registrert hos Lindorff og de kan i tillegg til å gi deg full oversikt over hva som ligger hos de, og også ta en kredittsjekk på anmerkninger som er rapportert inn fra andre inkassobyråer. Problemet er at du kan ha mange inkassosaker som det ikke er anmerkninger på. For privatpersoner blir det kun rapportert anmerkninger etter at saken har gått til rettslig skritt enten ved forliksklage eller utleggsbegjæring. Dersom sakene ikke har gått rettslig kan det være at du ikke vil få opplysninger om disse. Men de store selskapene ville jeg tatt kontakt med for å høre om du er registrert: Conecto, Lindorff, Intrum Justitia og CreditInform. Forklar situasjonen din. Det er alltid mye bedre å ta kontakt enn ikke å gjøre det. Og forresten: flott at du har kastet ut fyren...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...