Gjest Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 Okei, overskriften virker sikkert helt høl i hodet, men jeg lurer faktisk på hvorfor alle er så opptatt av giftemål. Jeg er 19 år gammel og kjæresten min er 22, allerede nå maser folk rundt oss om når bryllupet skal stå, og vi har nettopp blitt samborere, de maser sikkert fordi vi har en datter, men uansett. Jeg lurer veldig på hvorfor folk gifter seg, må man virkelig bekrefte at man elsker noen ved å inngå en "pakt"? Gifter dere dere pga: Tradisjon, religiøsitet, "stemningen rundt det", eller fordi dere mener det er en viktig del av et forhold, spesielt når man har barn? For å love at man skal stå ved partnerns side til døden skiller en ad? Eller at det er en viktig markering, og ikke minst en dag en aldri glemmer? Ikke for å hetse noe som helst, er bare nysgjerrig på hvorfor man gifter seg, og jeg skal sannsynligvis gifte meg i fremtiden, men lurer på hva som er den viktigste årsaken.
Northernlights Skrevet 20. februar 2008 #2 Skrevet 20. februar 2008 Personlig, så giftet jeg meg fordi jeg ville avlegge et løfte foran Gud og mennesker,og det er jo det giftemålet er fra gammel tid. Jeg liker å være gift,jeg =o) Rammen rundt det er mer solid,synes jeg.Mer bindende. Men det er meg.
Cat.68 Skrevet 20. februar 2008 #3 Skrevet 20. februar 2008 Vi giftet oss for å trygge oss selve og barnen i fremtiden. Men det går jo ikke å komme ifra at det er en kjempekoslig markering for forholdet!!
Gjest Skrevet 20. februar 2008 #4 Skrevet 20. februar 2008 Det er ikke bare deg, Northernlights:) Er helt enig i det du skriver. Dessuten var det veldig bekreftende for med at HAN ville ha MEG for resten av livet. Tre og et halvt år siden vi giftet oss (jeg var bare 20), men det er like romantisk enda å tenke på at vi tok det valget. Høres ut som en veeeldig romantiker, men jeg tror virkelig på at et ekteskap kan vare livet ut.
Sivalur Skrevet 20. februar 2008 #5 Skrevet 20. februar 2008 Skal snart gifte oss. For meg er det mange ting, synes bare det er riktig å være gift når man har barn, og at alle har samme etternavn. Mulig jeg er gammeldags og konservativ der... Men det er også en viktig bekreftelse på at han velger meg for resten av livet og at vi lover å støtte hverandre og stå sammen gjennom alt som kan komme til å skje. Det er en markering av vårt forhold, en bekreftelse på vår kjærlighet og jeg liker at vi skal si til alle vi kjenner at fra nå av er det oss i tykt og tynt (ikke at det ikke har vært det til nå da, men blir litt mer formelt og det liker jeg). Jeg valgte han for resten av livet for lenge siden og valgte å få barn med han og nå velger jeg å gifte meg med han. Fantastisk!!
Sjefsmegga Skrevet 20. februar 2008 #6 Skrevet 20. februar 2008 Vi er ikke gift enda, men skal giftr oss av juridiske grunner, jeg føler vi allerede har gjort det som forplikter mest, nemlig å få barn sammen. Vi planlegger en alderdom sammen hvis begge får leve så lenge. Noe kirkebryllup blir det nk aldri, vi liker ikke for mye ppmarksomhet sånn sett, spesiellt ikke han som er litt beskjeden av seg :-)
KineMor ♥C&M&O♥ Skrevet 20. februar 2008 #7 Skrevet 20. februar 2008 Enig med deg NL sa, liker rammen rundt:) Giftet meg i sommer, og det føles faktisk annerledes enn å være samboere;)
Eve Dallas Skrevet 20. februar 2008 #8 Skrevet 20. februar 2008 Vi hadde vært sammen i 14 år før vi giftet oss, så jeg følte meg i grunnen rimelig gift. Vi giftet oss fordi vi ventet barn, og da er man vesentlig bedre stilt juridisk enn om man kun er samboere.
blittmamma07 Skrevet 20. februar 2008 #9 Skrevet 20. februar 2008 fin anldning til å samle alle gode venner og feire forholdet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå