Fornøyd med tøybleier Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 Jeg har en venninde som fikk barn i slutten av mai i fjor og jeg venter i begynnelsen av juni i år. Tenkte jeg skulle kjøpe hennes maxi-cosi da den ikke passer til hennes barn om noen mnd. men er det noe sikkerhetsrisiko forbundet med et brukt sete?
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 20. februar 2008 #2 Skrevet 20. februar 2008 Jeg kunne sikkert kjøpt brukt sete av noen som jeg viste jeg kunne stole 100% på at setet ikke var utsatt for noe som kunne gjøre det mindre trygt.. Men ville nok aldri kjøpt brukt sete på finn o.l..
Mai-prinsesså..termin 26 mai Skrevet 20. februar 2008 #3 Skrevet 20. februar 2008 Om du veit hvem som har hatt bil-sete før deg hadde jeg definitivt kjøpt det:=)
lissmor81 Skrevet 20. februar 2008 #4 Skrevet 20. februar 2008 Jeg skal også kjøpe bilsete av ei venninne, som kjøpte sitt nytt. Jeg vet jo at det ikke har fått seg noen smell eller vært borti noe, det er så godt som nytt, så da føler jeg meg 110 % sikker på at det ikke er noen risiko med det
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 20. februar 2008 #5 Skrevet 20. februar 2008 Det er ikke anbefalt å kjøpe brukte seter,da en ikke vet hva de har vært utsatt for,men fra en god venninne,som jeg vet ikke har vært borti en bitteliten kræsj en gang og at sete er oppbevart med jevn tempratur,hvis det har stått en stund etter bruk.
simba>>>3gutter Skrevet 20. februar 2008 #6 Skrevet 20. februar 2008 Jeg har kjøpt bruk av en kollega som jeg kjenner godt og som var veldig nøye med hvordan hun sikret barn i bilen. Så jeg føler meg helt trygg.
sunshine08 Skrevet 20. februar 2008 #8 Skrevet 20. februar 2008 Jeg har ogs kjøpt maxi-cosi brukt av en kollega. De fleste setene er jo pent brukt i max ett år... Tror ikke det er noen fare å overta etter noen du kjenner.
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 20. februar 2008 #9 Skrevet 20. februar 2008 Jeg hadde kjøpt brukt dersom jeg kjente den jeg kjøpte av;) Disse setene er jo sjeldent veldig slitt... Fant også dette svaret på tryggtrafikk: http://www.tryggtrafikk.no/./?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3009
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #10 Skrevet 20. februar 2008 nei absolutt ikke. egentlig skal man bytte stol etter hvert barn. dette fordi at man: - vet ikke om det er blitt behandlet dårlig. - kanskje det har vært bagasje på et fly? de er ikke akkurat forsiktige der. - man skal også egentlig alltid bytte til ny stol fordi selene blir slitte av den perioden de har blitt brukt. man strammer og slakker på det ganske mange ganger i løpet av den tiden det blir brukt. - det kan være små skader på setet som man ikke kan se. små bruddskader. Man sparer kanskje penger på å kjøpe brukt, men man sparer kanskje ikke et liv. (tenk om setet har en skade man ikke ser) uansett ville ikke kjøpt. det er alltids tilbud på babystoler. babyshop har 20% på alle stoler nå. dra til sverige hvis du har mulighet. men uansett så er maxi cosi et bra valg da=)
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #11 Skrevet 20. februar 2008 Hmm, skulle nesten tro du er ansatt av en bilsetefabrikant. Det får da være måte på mistroiskhet. Jeg velger å tro at folk ikke selger et sete som har blitt skadet på noen måte. Man er da ikke så egoistisk at man selger et skadet bilsete for å tjene noen hundrelapper, Jeg har kjøpt brukt bilstol før, og skal gjøre det på nytt igjen nå.
Fornøyd med tøybleier Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #12 Skrevet 21. februar 2008 Linken fungerte ikke for meg men det er vel denne du sikter til: Kjøpe brukt utstyr? Jeg lurte på, foruten å forsikre seg om at det brukte barnesetet ikke har vært med i noen kollisjon/ulykke, hvorfor skal man ellers ikke kjøpe brukt barnesete? Publisert: 18.09.07 - Sist endret 18.09.07. Svar: Det er ikke noe i veien for å kjøpe et brukt barnesete, hvis man som du sier forsikrer seg om at stolen ikke har vært med i en ulykke, at den ikke er for gammel, og at du får med monteringsanvisningen, slik at du er sikker på å få montert den riktig. Med ”ikke for gammel” mener vi ikke eldre enn ca fem år når du kjøper den, fordi du bør kunne bruke den i tre-fire år før den blir 8-10 år som er det vi mener er maks levetid for barnestoler. Årsaken er at det over tid kan oppstå en materialtretthet i plastmaterialene i stol som gjør den mer porøs og svekker de støtabsorberende evnene. klippet fra Trygg Trafikk. Takk alle sammen. Da kjøper jeg min vennindes! De har ikke fløyet med setet, ikke kræsjet eller noe annet jeg vet om.
junijente fikk julijente Skrevet 21. februar 2008 #13 Skrevet 21. februar 2008 Jeg har tenkt å høre med noen kusiner og andre bekjente om de vil selge/låne bort sine seter. Er ikke redd for å overta etter noen jeg kjenner, men mer skeptisk til å kjøpe av fremmede. Selv ville jeg ikke solgt et sete som hadde, eller kunne ha, blitt skadet men jeg tør dessverre ikke stole på at alle andre tenker sånn. Å kjøpe nytt sete til hvert barn synes jeg kanskje er litt overengstelig. Om man får to tette, så nr 2 kan arve etter nr 1 bruker vel de fleste det samme setet?
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #14 Skrevet 21. februar 2008 Jeg har kjøpt et på finn.no Har undersøkt det og er godt nok!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 21. februar 2008 #15 Skrevet 21. februar 2008 Der kan være skader på et bilsete,som du ikke kan se,så hvis du ikke har sendt det inn til trygg trafikk e.l for undersøkelse,går det ikke ann a å si at du har undersøkt det godt nok.
Nætte;mortil2 Skrevet 21. februar 2008 #17 Skrevet 21. februar 2008 Bilseter blir ikke kjøpt brukt her.. Rett og slett fordi jeg har behov for å føle meg helt trygg på at setet virker...
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 21. februar 2008 #19 Skrevet 21. februar 2008 Akkurat det jeg tenkte på ja;)
2 fine små Skrevet 21. februar 2008 #20 Skrevet 21. februar 2008 Jajaja, ikke noe problem det. Her kjoeper vi nye ting, gamle ting, laaner ting og faar nye og gamle ting, i en salig herlig blanding.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #21 Skrevet 21. februar 2008 hadde dere jobbet med dette så tro meg dere hadde nok ikke kjøpt brukt. ikke etter forskjellige kurs og opplæring på bilstoler. da hadde dere skjønt mere hvorfor, men samme det folk får gjøre som de vil.
Gjest Skrevet 21. februar 2008 #22 Skrevet 21. februar 2008 hm...vi fikk overta et bilsete av noen i slekta. ble kjøpt nytt til dattera som er 9 mnd eldre enn vår. perfekt for oss, som overtok den rett etter. Det jeg lurer på nå...er hvis dette bilsetet har stått i en bod i flere år...da har det kanskje blitt svekket??? men er det kaldere i en bod, enn i en bil på dagtid/natterstid??? ellers så har vi kjøpt nytt sete fra 9 kg. izi kid bakvendt. som vesla sluttet å bruke nå nettopp. hvordan oppevarer vi det beste mulig, til neste kan bruke den..? må kanskje spørre trygg trafikk
augustbaby!! Skrevet 21. februar 2008 #23 Skrevet 21. februar 2008 Jeg hadde tenkt å kjøpe et brukt bilsete av et vennepar som jeg vet ikke har utsatt setet for skade, jeg ser ingen problemer med det! Men så oppdaget jeg at de selger maxi cosi cabriofix for 999 på babycare.no, helt nytt, og da bestillte jeg der i stenden for. Bare et tips til andre som vurdere nytt eller brukt. Syns ikke de var mye for et helt nytt av det merket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå