Gå til innhold

"fri" svangerskapsomsorg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom alt er ok i svangerskapet så er det gratis.

MEN når problemene helsemessig baller på seg, da er det plutselig ikke så gratis lengre.

Jeg har utallige reiser til to sykehus, medisiner og støttestrømer i to år.

Tror jeg vil komme oppi 10.000 før jeg er ferdig med alt som har med selve svangerskapet å gjøre. Har heldigvis råd til det, men er det riktig at vi som får trøbbelet også får utgiftene?

Noen som vet hvor "fri svangerskapsomsorg" er hjemlet i lov eller regelverk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En har fri svangerskapsomsorg og hvis legen din søker deg inn på et sykehuset,eller spesialist (nærmeste da selvfølgelig) skal du ha dekket inn beløpet.

Du skriver støttestrømer,da tror jeg at du mener støttestrømper og det er jo slike ting en må bekoste selv,ser ikke det som noe problem,det er da måte på hva en mener at staten skal koste på oss.Hva slags medesiner det er du har brukt,vet jeg ikke,siden du ikke sier hva slags det er,men er det ikke noen som går inn under blå resept,er regelen slik at en må betale det selv.

En annen ting,du sier i to år,en går da ikke gravid i to år,og får det heller ikke til å gå opp i to eller tre svangerskap,så jeg skjønenr ikke helt hva du mener.

Er det helsemessige årsaker,som ikke har med barnet å gjøre,har en jo ikke mer krav på å betale mindre enn det de som ikke er gravide.

Slik som jeg har som ulceriøs colitt,som nå er blitt verre under dette svangerskapet,så får ikke jeg gratis lege pga av dette,da må jeg betale som de som ikke er gravide.

Tror desverre ikke at jeg helt skjønte hva du mente,kan være jeg som har litt tungt for å forstå

Skrevet

Fikk en svangerskapsrelatert blodpropp. Da skal man for det første bruke sprøyter som er på blå resept (men det blir jo en del egenandel da, særlig når man får det rett før et år er omme....). Disse skal jeg bruke i 3 mnd etter fødsel. Man skal også bruke støttestrømper som er grisedyre (650 kr paret) og varer i 4 mnd pr par i to år etter fødselen. De får man ikke på blå resept.

Alt dette pga en svangerskapsrelatert ting.

I tillegg kommer turer til to forskjellige sykehus med parkering, bomring osv.

Jeg er kjent med blå resept osv (har bl.a. allergi), og synes den ordningen er grei, men når det gjelder svangerskap så skal det jo liksom være "fritt". For meg er det ikke det.

Skrevet

Be om reiseregning når du er på sykehuset. Ta med disse til NAV trygd, så får du refundert utgiftene på reise.

Skrevet

Dei plagene du nemner er vel ikkje ein del av svangerskapsomsorga sjølv om det er svangerskapsrelatert.

Skrevet

Det er det jeg har litt vanskelig for å forstå - for utgangspunktet for fri svangerskapsomsorg er vel at det ikke skal være økonomien som styrer om fosteret har det bra og at det ikke skal "koste" noe å være gravid. Jeg hadde aldri fått en blodpropp dersom jeg ikke hadde vært gravid (Det er påvist). Det er derfor jeg etterspør synspunkter.

Jeg skjønner imidlertid at dere som har noen meninger om dette her inne synes det er helt greit med denne formen for forskjellsbehandling av friske gravide og og gravide som blir syke av graviditeten.

Synes det er merkelig, men hver får stå for sin mening!

Skrevet

Har du snakket med nav om dette? Kan hende det finnes egne egler eventuelt egne rabatt ordninger el...

Skrevet

lille sprelle:

Hvor i all verden kjøper du støttestrømper???? Jeg kjøper på apoteket, må bruke det mer eller mindre året rundt, og særlig nå når jeg er gravid. De koster rundt et par hundre kroner, og varer for meg mye lenger enn fire mnd.....

Nå sier du at du har råd til dette uansett da... og da skjønner jeg ikke helt hvorfor du klager over det. Jeg har også en del ekstra utgifter i forbindelse med svangerskapet. Har risikosvangerskap og må dra til et sykehus halvannen time unna for ekstra kontroller to ganger i mnd. Det blir jo ekstra penger det som du sier med parkering, bensin og bompenger. Med det betaler jeg GLADELIG for å få dette barnet. Jeg har IKKE god råd, men prioriterer barnet mitt, og kunne ikke falle meg inn å syte for noe jeg selv ønsker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...