Gå til innhold

Snakke med barnevernet/helsesøter??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bekymra for naboungen som blir forsømt av sin mor, får lite og usunn mat, og som virkelig kunne trenge litt hjelp slik at ungen ikke blir skadelidene senere. I den forbindelse snakkes jeg med en ped.leder i en barnehage(uten å nevne navn, bare spurte hvordan jeg skulle oppføre meg i forbindelse med at morens oppførsel er MEGET upassende). Sa jeg tenkte å gjerne snakke med helsesøster om det, men hun mente jeg kunne like gjerne ringe barnevernet anonymt.

Sukk, det synst jeg blir så drastisk, men ser jo på at mora ødelegger ALT som er av selvtillit til ungen, og kosten fører jo også til at ungen ikke akkurat får alt det en trenger.

Hva ville du gjort?? Og skal jeg virkelig engasjere meg, eller bare la det skure og gå??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ringe barnevernet anonymt er nok det riktige å gjøre.

Skrevet

Om du er bekymret for omsorgen et barn får skal du selvsagt engasjere deg.

Og ja, du kan like gjerne ringe direkte til å barnevernet som å gå via helsesøster.

Skrevet

Men hva gjør barnevernet?? vil ikke at dem skal ta ifra mora barna(noe som de nok kunne komt til å gjøre, særlig om de fikk med seg alt som foregår). Vil heller at mora skal få hjelp til å klare det.

Skrevet

Det er ikke opp til deg å vurdere om barna bør bo hos en mor som ikke yter tilstrekkelig omsorg. Det er det man har barnevernet for.

Jeg kan ikke si så mye om hva de vil gjøre uten å vite mer detaljert hva det er du er bekymret for. Om det er slik at mor strever med å yte god omsorg, men ønsker å gjøre det, vil de antagelig sette inn hjelpetiltak i hjemmet. I første omgang vil de nok kontakte mor og foreta en undersøkelse av omsorgssituasjonen når de mottar en bekymringsmelding.

Generelt sett har barnevernet ekstremt høy terskel for å ta barn fra sine foreldre.

Skrevet

Ring barnevernet. Stakkars barn, hun trenger noen som bryr seg.

Skrevet

Ja, tror mor har evne til å kunne ta seg bra av de, men hun må få høre det av noen som har litt autoritet, det nytter liksom ikke at jeg sier no, da blir hun sur, og gjør mottsat...

Det er ikke graverende feil, men sånn generelt. Mange ting som er små og bagateller, men som blir veldig store og mye når det gjelder så mange små ting. Ser godt at hun kan klare dette fint, men hun kunne trenge litt konstruktiv hjelp.

Skrevet

Hvor mener du at hun sliter ? At ungen får usunn mat, med det mener du hva ?

At hun river ned selvtilliten til ungen ? Og da gjør hun hva ?

Du sier selv at dette er små ting og bagateller som tilsammens blir store ting, men syns det må være litt mer en små ting når det er snakk om å kontakte barnevernet og har du prøvd å snakke med henne om dette selv ?

Skrevet

Jeg synes du skal ha en steika god grunn for å kontakte barnevernet. (Selvsagt ikke helsesøster). Det er ikke nok at du synes ungen får dårlig mat, du er vel neppe i huset og vet hva ungen får servert. Det er ikke nok at du er uenig i barneoppdragelsen.

Er du redd for at det foreligger alvorlig omsorgssvikt -- ja så bør du ringe barnevernet. Jeg ville også gjort det anonymt.

Det er et problem at for få mennesker bryr seg.

Gjest Lille jenta mi+spire!
Skrevet

Jeg hadde ikke nølt engang. Ring barnevernet, du kan vel være anonym også?

Skrevet

Ja, slik har jeg også tenkt, men siden hun ped.lederen sa det(hun har jobbet MYE med barnevernbarn), så ble jeg så usikker. For omsorgsvikt?? Det er ikke alle som har samme oppdragelse som meg, men den er jo ikke av den grunn gal. Hun har nok en VELDIG usunn oppdragelse, men svikt, tja.

Et eksempel er når hun står å brøler til ungen slik at den gråter, dette skjer daglig, og ja, om jeg har oppe vinduet, så hører jeg det GODT. Hun sier at ungen kan gå ut(det hører jeg også), men om ikke ungen kommer når mora står og gauler ut hele nabolaget, ja da blir det kjeft, alvorlig kjeft!!! Ungen blir tatt for å være voksen, vite akkurat som voksne, uten forklaring. Lurer(bare anntakelse) på om hun slår/fiker til, det høres jammen meg slik ut på gråtingen og "slutt mamma".

Nei, det blir kanskje helsesøster, så får hun vurdere. har fått ny, og hun var veldig oppegående!!

Skrevet

Jeg synes dette høres ut som psykisk mishandling, og mulig omsorgssvikt. Hvis magefølelsen sier du skal gjøre noe, så ville jeg ringt barnevernet.

Skrevet

Det høres ut som hun kan behøve litt veiledning, og det vil det være barnevernets rolle å gi i slike tilfeller. Synes du skal ta en telefon til dem og diskutere saken, uten å nødvendigvis oppgi hvem det er snakk om - så vil de fortelle deg om de synes det er noe de kan forholde seg til.

Skrevet

Noen trenger litt veiledning for å fylle foreldrerollen på en måte som er bra for barn og foreldre.

Dette hjelper barnevernet til med, det skal mye til for å ta barn ut av hjemmet.

Jeg ville ha ringt barnevernet jeg, så kan de kartlegge de evt. problemene og hjelpe med gode løsninger. Er det ingenting som vil bv. trekke seg tilbake etter å ha undersøkt påstandene.

Skrevet

Det barnevernet gjør når de får en bekymringsmelding, sjekker de ut vedkommende som fikk bekymringen. For alt fu vet, er hun gjerne i deres system allerede. De vil eventuelt sette inn en tilsynsfører for å se hvordan familien fungerer fra dag til dag. En miljøarbeider kan bli ansatt i familien for å hjelpe og veilede dem..

Ring heller en gang for mye eller en gang for lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...