Gå til innhold

innkjøp til baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen spørsmål her..

æ vente mitt første barn no i juli...

hvor mye trenger man i str 50- 56?

å bør æ ha flest kortarma bodya eller..?

kossn bilsete e best å ha til den lille?

å kjøpe dåkker først barnesete i vektklassen 0-13, å så en som bare går til 15 kilo ette på?

å e d noe mer man treng å ta hensyn til, medtanke på at d e sommer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt:)

Skrevet

Nå vet jeg jo ikke hvor stort barn du vil få, men selv har jeg bare fått store barn, dvs 4 og 5 kg var de.

Sistnevnte brukte str 56 kun de første dagene på sykehuset. Innen en uke etter fødsel måtte vi over på str 62, og ved drøye 2 mnd alder brukte barnet str. 68 (6 mnd)!

Førstemann brukte nok str 56 litt lenger og lå noenlunde normalt an i klesstørrelser ifht alder.

Jeg ville nok sagt at str 50 er bortkastet. Kjøp litt i str 56, men heller mer i str 62. Det er dumt å bruke masse penger på små klær, for de må legges bort så altfor fort.

Gensere og bukser kan evt brettes opp litt, i alle fall hvis de ikke har hel fot. Bodyer bør ikke være for store, de skal jo holde bleiene på plass.

Jeg ville kjøpt flest langermede bodyer, og noen kortermede.

Blir det veldig varmt kan babyen ligge i bare body med lang arm, mens blir det kaldere kan kortermet body med en genser over være mest hensiktsmesig. Det er sjelden det blir så varmt at de helt nyfødte ligger mye ute i bare kortermet body.

Ang barnesete har vi bare hatt opp til 13 kilo, og deretter gått over til sete som står fastmontert i bilen.

Årsaken er rett og slett at innen barnet blir 13 kilo er det før det første oftest for langt for dette setet, likevel. Og for det andre er det utrolig tungt å bære et barn på 13 kilo i disse setene. '

Skrevet

Jeg kommer ikke til å kjøpe mye i størrelse 50-56. Har to barn fra før, og mener å huske at jeg begynte på str. 56 med en gang. Tror de første klærne ble for små etter noen uker bare (er 7år siden jeg hadde baby i huset så jeg husker ikke dette så godt). De to eldste er født i mars og april, så jeg lurer veldig på hva jeg egentlig trenger til et sommerbarn. Skal ha i begynnelsen av juni og da kan det fortsatt være litt kaldt (eller kjempevarmt som det var en uke i beg. av juni i fjor).

I mitt tilfelle regner jeg med å få masse. Satser derfor på å kjøpe noen gode bodier (langermet) og tynne bomullsbukser til, så jeg har endel skift til den første perioen. Handler heller litt inn underveis når jeg ser hva jeg trenger (og ikke minst hva jeg har fått).

Når det gjelder bilstol kjøper jeg en i klasse 0-13kg og bytter heller ut dette når babyen blir for stor ( for vår del er det også praktiske grunner til dette, for vi får ikke plass til tre barn i baksetet hvis minstemann skal ha stort sete).

Skrevet

Jeg ville kjøpt litt klær i 50. Fikk en jente i Juni 05, hun brukte størrelse 50 i en måned. Hadde ikke kjøpt noe i størrelse 50, bare 56 og måtte derfor ut å handle etter fødselen. 56 var alt for stor. Hun var 49 cm da hun ble født.

Skrevet

Jeg ville også kjøpt noen i 50, sist kjøpte vi bare 56 og opp, men snuppa svømte jo i klærne de første ukene!!

Og her i Tromsø hadde vi liten bruk for kort armet body =P

Skrevet

Jeg ville absolutt også kjøpt litt i 50, har fått små barn begge gangene (du får ofte litt pekepinn på slutten av sv skapet om det er lite el sort barn). Og brukte 50 lenge. Ofte kjølper folk 62 eller 68 i visittgave så dette endte vi opp med å ha mye av.

Det viktigste er jo å ha litt i begynnelsen, for som regel er man jo i shoppingform ganske snart og kan kjøpe mer da!

Skrevet

jeg fikk høre at: ikke kjøp noe serlig i str50. det er bare tull de vokser fra det med en gang. så jeg gjorde ikke det da.

men når tassen kom så viste det seg at skulle jeg bruke 56 ble jo det for stort. brukte str 50 i ca en mnd tenker jeg. så det er nok veldig forskjellig du og vanskelig å si hvor mye man bør kjøpe. vi måtte ut å handle masse for det meste vi fikk var jo 56 og oppover.

av bilsete så er det et 0-13 du starter med først ja. også er det 9-18, 0-18 eller 9-25 man kjøper etter det. også kjøper man et 15-36 kilo.

Skrevet

Jeg får barn i mai/juni og har kjøpt inn en del klær allerede:) Var så mye flott på salg så klarte ikke dy meg. Har terrorisert alle jeg kjenner + de i butikkene ang hvilken str de anbefaler. Og så klart anbefaler folk veldig forskjellig utifra egne opplevelser.

Min konklusjon ble:

Kjøpe nok til 2 skift + et par ekstra bodyer i str 50. Dersom man får barn i underkant av 3500kg er sannsynligheten stor for at man har behov for et par uker med denne str. Får man ikke brukt den får man heller gi bort.. Bodyer som er store er iallefall ikke gøy!

Kjøper mest i str 56 da denne bør holde til barn på 4 kg og kan brukes litt mer. sparkebukser og bukser+jakker kan oftest brukes om man får lite barn str 50 også.. Kjøper kortermet body i denne str også, men bare en eller to for sikkerhetsskyld. Babyer er gjerne litt kalde til å begynne med og har dårlig sirkulasjon osv. Men passer på å ha noen tynne langermete. for er jo umulig å forutsi hetebølge eller snøstormer på forsommeren nå syns jeg...

Gaver er som oftest str 62 og 68 og har en del venner som sitter igjen med klær med merkelapp på som de ikke engang rakk bruke i denne str. Så kjøper mindre av denne str. Dessuten er jeg da sikkert sprekkeklar for å shoppe litt til min lille baby i denne str. Regner med at jeg er litt mer mobil i denne tiden. Vil bare ikke ha manko på klær de første 3 ukene da tror jeg at jeg har nok med å finne rutine osv osv.. ikke stresse med klesjakt:)

Seter er det masse masse tråder på her inne. Anbefaler et lite 0-13 kg sete, da kan man bære med babyen overalt osv.. Barnet vokser ut av dette når det er for tungt å bæres rundt på og da går man over til neste som står mer fast i bilen. Ellers liker jeg også Akta Graco sitt duologic sete som er for de første 2 vektklassene. Her får man i pose og sekk om man kun har en bil (må stå på et stativ i bilen så litt mer tungvindt å flytte på enn de enkle små).

Vi har kjøpt acta graco trilogic med base. Syns det er kjempekjekt å smekke setet ned i base og også kunne bruke det uten base. men disse basene koster ekstra og seter uten base er like sikre. Men kjøpte vårt i sverige for 1150 kr inkl base så anbefaler en tur dit om du bor ved grensa..;9

Ellers i forhold til sommer er insektsnett kjekt;) Alt annet av utstyr er vel det samme som listene du finner feks på babyshop sin side osv.. Helsetepper er godt på sommeren til å skygge for sol og regulerer varme kulde godt rundt små babykropper.

Lykke til med kjøp!

Skrevet

vi fikk også beskjed om at det bare var tull å kjøpe så mye klær i 50, fordi de vokse så fort i fra det. resultatet ble at vi måtte ut å handle mer med engang fordi 56 var for stort og han veide 4160 når han ble født. Han brukte 50 i ca en måned før det ble for lite. bodyer i størelse 50 brukte vi litt lenger mener jeg å huske. Kan nok lønne seg å kjøpe inn noen klær i størelse 50 slik at man har de første dagene og heller ta det derfra.

Skrevet

Det vanligste er å få babyer rundt 52 cm og da trenger man ikke str 50. Kjøp i 56 og få mannen eller du selv til å kjøpe etter fødselen dersom du trenger noe i 50 likevel.

Bilsetet anbefaler jeg maxi cosi cabrio fix sitt 0-13 kg. Det er det eneste bilsetet i alle vektklasser som kommer meget godt ut og er så og si feilfritt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...