Gå til innhold

Et sprøsmål ang. utredning.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sies man kan få utredning etter det har gått et år for de under 35 og 6 mnd for de over 35. Vi har vært prøvere i snart 7 mnd, men har blitt gravide 2 ganger (sa) Regnes det da fra tiden etter sa, eller tiden før?

Har dere over 35 som har prøvd uten å lykkes i over 6 mnd vært på utredning? Og hva har det event resultert i?

(Selv har jeg bestemt meg for å prøve litt lengre på egen hånd først, er sååå sikker på at den sitter neste gang)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Madisen!

Eg var ganske tidleg til utredning, etter ca 6mnd resultatlaus prøving. Eg hadde ein ide om kvar problemett låg, og synest det har vore godt å få komme i gang og gjort noko. Har fått ein plan vidare framover om kva me skal prøve før eg evt vert henvist til IVF. Har starta med medisinar for PCOS, og har etter det vorte gravid og mista tidleg to gonger, slik eg har forstått at du har gjort.

Tok kontakt med gyn etter forrige SA, men fekk vite at dei ikkje plar utrede SA før det har skjedd tre gangar. Så eg skal fortsette med medisinar som planlagt.

Du har jo tydelegvis ikkje så store problem med å bli gravid, så eg trur ikkje det hastar med utredning for deg enno. Satsar på at den skal sitte for oss begge to snart! :-)

Skrevet

Takk for svar. Jeg er innstilt på å prøve uten hjelp en stund til. Jeg er sikker på at den sitter neste gang :-)) (Må bare være positiv) Lykke til med prøvingen til deg oss.

Skrevet

Høres ut som om vi har ganske lik historie. Jeg har også hatt to aborter (MA), en i september og en nå i januar. Før første graviditeten prøvde vi i 9 måneder. Etter første MA ble jeg gravid igjen i 2 pp.

Gynekologen min sier at de ikke utreder før det har gått galt tre ganger ettersom vi klarer å bli gravide på egenhånd. Han sier at to aborter regnes som normalt. Så nå satser vi alt på å få det til igjen.

Skulle ønske jeg kunne klare å være like positiv som du... Jeg sliter litt med å faktisk tro på at det kan gå denne gangen. Men jeg jobber veldig med å få trua. Det går litt bedre for hver dag.

Kanskje vi kan følge hverandre herfra og forhåpentligvis snart videre. Hvor lenge er det siden sist du aborterte?

Skrevet

Heisan!

Det var nok Madisen du spurte, men eg og hadde tidlege abortar i September og Januar, akkurat som du. Jobbar alt eg kan for å vere positiv :-) men er ikkje altid så lett. Er kjekt å møte andre i same situasjon her inne, så me kan støtte kvarandre.

Skrevet

Hei 3. gangsprøver og soleia.

Tenk at vi har akkurat samme historie. Jeg mistet i november og nå i februar, tidlig begge gangene. Fortonet seg som en forsinket mens, hadde det ikke vært for positive tester hadde jeg knapt visst om det. Jeg hadde ingen smerter og trengte ikke engang å oppsøke lege/sykehus. Men en forferdelig trist opplevelse en uansett. Vi har vært prøvere siden august, jeg har et skolebarn fra før, ønsker og håper å rekke å få to til før det er for sent. Har alltid ønsket meg mange barn.

Vi må følge, støtte og oppmuntre hverandre. Neste gang går det bra for oss alle.

Skrevet

Ser vi er født i 71 alle tre, akkurat like gamle. Så moro, veldig kjekt med noen som er i akkurat samme situasjon.

Skrevet

Jeg og min samboer (begge 42 år) var henvist til utredning i januar.

men så ble vi gravide i desember uten hjelp og avlyste timene våre.vi har prøvd å bli gravide i to år uten å lykkes.det ble en SA da ,men jeg vet ikke om vi har krav på utredning da ettersom vi "klarte det selv".

vet ikke om dette helt var svar på ditt spørsmål da men...

men ønsker deg veldig lykke til:O))

Skrevet

Hei.

Jeg hadde begynt på utredningen hadde jeg vært deg. Blir du gravid i mellomtiden så er det jo ingen ting som er bedre enn det. Utredning tar dessverre lang tid. Først må du få time hos fastlegen din, så skal han/ hun henvis deg til gynekolog... Så forskjellige prøver. Dette kan ta mange måneder. Jeg hadde 1. legetime (før gy) i aug, 2006, og fikk IVF oktober 2007. så det tar tid.

>Uansett lykke til... PS, 71 modell her også. Bra årgang.

Skrevet

Enda en 71- modell, så flott :-)

Jeg har bestemt meg for å prøve litt til på egen hånd. Var hos gynekolog i sommer etter uttak av spiral, pga en blødning som ikke ville gi seg. Han sa det var ingenting i veien for at jeg ikke skulle bli gravid igjen. Og det har jeg jo blitt to ganger etter det, og utredning for SA skjer jo ikke før man har mistet tre ganger. Så jeg vet ikke hva en gynekolog kunne ha gjort for meg akkurat nå.

Jeg bestilte time direkte til gynekologen selv foresten, det blir litt dyrere da, men man slipper ventingen ved henvisning. Det trenger ikke å gå via legen.

Neste gang sitter spiren, det er jeg sikker på :-)

Lykke til...til oss alle sammen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...