Gå til innhold

Hva synes dere ???VIKTIG!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal starte familiebarnehage til høsten. Har drevet med det før i ca 1,5 år, men måtte slutte pga at jeg ble gravid og sleit med bekkenet.

Det jeg lurer på da er hva dere setter høyest i en bhg? Hva liker dere at barna deres gjør og lærer???

Vil jo at den skal bli en sikker og bra bhg for barna. Har barn fra 1-3 år....

Værså snill folkens....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I den aldersgruppen er nærhet og trygghet det viktigeste. Setter pris på tydelige voksne med en god omsorgsevne.

Fra 2-3 år er de jo lærevillige, og mine gutter satte stor pris på små prosjekt i bhg. De besøkte et tre og såg på årstidene, eller at de lærte norske folkesanger og hadde musikkinstrumenter. Enkel maling og tegning øker jo mestringsfølelsen kjapt.

Kjenner til flere familiebhg. som ser mye dvd, det hadde ikke jeg likt.

Skrevet

I den alderen vil nok jeg sette uteaktiviteter høyt på listen.

Trygghet, nærhet, sanger, regler og turer i skog og mark. Mye lek og oppmerksomhet.

Skrevet

Jeg som mamma setter sikkerhet høyest. At de ansatte kan førstehjelp og alltid holder sønnen min under oppsyn. At de er imøtekommende og hyggelige.

Min sønn elsker rutinene. Høres sikker kjedelig ut, men for han er det betryggende å vite at etter frokost er det sangtime, deretter lek og så utetid. Ellers har vår barnehage et nytt tema for hvert år. I fjor var det eventyr og i år er det teater.

Min sønn liker å synge (instrumenter er spennende) og gå turer.

Skrevet

Er enkelte ting som jeg setter veldig pris på da.

- at barna får være ute, så mye som mulig i forhold til alder og slikt, og at barna blir vant med at det er greit å være ute selv om det er litt ruskevær.

- at barna oppfordres til å kle av og på seg selv, tilpasset alder og utvikling.

- at barna oppfordres til å spise selv, i den grad det lar seg gjøre.

Og andre smting som jeg som mamma syns er greit: at personalet har kontroll på hva de enkelte barna har gjort den dagen, slik at man kan få tilbakemelding når man henter, at klær ikke forsvinner, at ting barna har med seg (klær, kosebamse, smokk, matbokser) blir tatt vare på, god kommunikasjon mellom personale og hjem, og en oversiktlig ukeplan. I forhold til ukeplan er det ikke nødvendig å ha skissert opp hvor og hvem som skal på tur, men feks ha fast at på tirsdager er det tur-dag, så da vet man at på tirsdager leverer men før halv ni og ungen er mett ved levering. Eller at det er varmmat på torsdager, så vet man det, som et fast innslag, fremfor at man må sjekke ukeplanen hver dag, eller ringe for å høre om det er spesielle planer for dagen.

Skrevet

Har ikke barn i barnehage, men mener at balanse er viktig. Både fysisk og psykisk. Musikk og sang, uteaktiviter, tegne og male, sitte pent ved matbordet og spise skikkelig, lære hensyn til andre og det å mestre alle disse tingene. Les litt om Steiner sine verdier og rettningslinjer for barnehagen. Det er ikke alt man skal svelge, men mye av Steiner-tankene er godt.

Klem, kos og kroppskontakt.

Også ja, ofte bleieskift ( vil ikke hente en unge med blytung bleie eller som er sår).

Tørre klær, om de ikke er rene så iallefall tørre.

Ingen nese som er fullt av snørr. Tørk nesen til ungen min når hun er snørrete.

La min unge ha sine klær for seg selv. Ikke lån bort luer eller ulltøy til andre barn. De er ikke mitt ansvar og skal ikke slite på mine klær. Ha heller litt ekstra tøy som tilhører barnehagen til nødtilfeller og tisse-uhell.

Ha ett eget sted der barna kan sove. Småttiser trenger ofte ett par lurer iløpet av dagen.

Og der våknet gullet mitt...

Skrevet

Takk...

ja, mye nærhet, kjærlighet og tygghet er nøkkelord i en fam.bhg med så små barn... De skal jo blir trygge på seg selv og omgivelsene.

Har allerede kjøpt inn instrumenter... Maling og alt det andre har jeg fra 1.gang.

Jeg gleder meg så mye til å starte igjen..... Barn gjør dagen mye bedre:)

Hihi:) Noen fler?????

Skrevet

Tusen takk alle sammen.... Kjemp flott at dere gir meg tilbakemeld.

Vil jo si at det dere har skrevet er en selvfølge!!! Men ikke alle som er like flinke til å utføre alt sammen. Noen er sløve, sånn som hu ene skrev oppi her: at man ser på dvd!!!! Kan være greit innimellom, men ikke ofte for å si det sånn...

hiiiiiihaaaa:)

Fler forslag????

Skrevet

I vår barnehage har de en whiteboard tavle hvor de skriver hva de har gjort i løpet av dagen. Det er fint, ikke noe utfyllende men vært ute, tegnet osv.

Og når de har gjort litt ekstra gøye ting som baking, ut på tur osv. Så har de en bærbar pc stående i gangen på lysbildeshow slik at den viser bilder fra det de har gjort. Det setter jeg stor pris på. Så ser vi hva poden driver med helt alene uten oss.

De har også en del litt sånne fridans og sang og sånn og det ser jeg godt på poden at det er gøy. For når radioen står på hjemme så begynner han å danse så det er han vant til fra barnehagen. Lille Petter Edderkopp sanger m bevegelse er en stor slager!!!!!

HVer måned får vi månedsplan over neste måned,med utfyllende skriv om kaffebesøk, hva slags tema de holder på med osv. Før jul Bukkene Bruse nå er det kroppen min med stor mennesketegning hengende på veggen. Også evaluerer de måneden som har gått.

Vet ikke om dette hjalp deg noe.

Skrevet

Jooo, tusen takk.. det med lysbildeshow var lurt:)

Takk for tips:)

Skrevet

Noen fler??? Dytt dytt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...