Gjest Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 Føler meg litt alene som følger "malen" på kontroller. Virker som at de fleste her har møtt jordmor og lege flere ganger før ordinær UL. Er det en spesiell grunn til det? Selv har jeg kun vært til kontroll hos lege i uke 10, og skal på ultralyd nå i uke 19.
Trulte76 Skrevet 20. februar 2008 #2 Skrevet 20. februar 2008 jeg har kun vært 1. gang og fikk beskjed om å komme tilbake etter UL.
minou Skrevet 20. februar 2008 #3 Skrevet 20. februar 2008 jeg var også på kontroll i uke 10 og skal tilbake etter påske en gang. Mellom der har jeg hatt en ultralyd privat (uke 12) fordi jeg var livredd for at det ikke var noe liv (det var det heldigvis). og så skal på den vanlige i uke 18 på sykehuset først. Forrige svangerskap var det vanligere med hyppigere kontroller (fast 1 gang i mnd + hyppigere mot slutten). Det hadde jeg behov for da, fordi alt var så nytt og jeg var pratesjuk og nervøs. Denne gangen tar jeg det mer rolig, og det er greit å ikke komme så ofte. Legen min har gitt meg sykemelding pga. svangerskapskvalme over telefon, dermed har jeg sluppet ekstrabesøk til legen. Det er jo ikke alle som er så heldige:-) (hjelper nok litt at jeg både var kvalm og sykemeldt i forrige svangerskap, og ikke har hatt behov for henes "tjenester" de siste to årene...hun vet at jeg ikke sykemelder meg hvis jeg ikke ABSOLUTT må:-)
Jippi! Maibaby! Skrevet 20. februar 2008 #4 Skrevet 20. februar 2008 Jeg har bare vært på en kontroll. Men jeg har en legetime tre dager før ul-timen for å ta nye antistoff-blodprøver. Men det er jo fordi de fant uønskede antistoffer i blodprøvene fra første kontroll. Er førstegangs, men føler ikke at jeg har behov for å fly til legen hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #5 Skrevet 20. februar 2008 Jeg var hos lege uke 9 og fikk ny time uke 15. Fant ut først etterpå at alle "malene" sier én første kontroll, så ultralyd. Men jeg er glad til, for andre gangen fikk jeg høre hjertet og da ble jeg litt mer avslappet før ul
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #6 Skrevet 20. februar 2008 Har også bare hatt de kontrollene som følger retningslinjene, og har sittet med samme følelsen som deg: virker ikke som om det er så mange leger som faktisk holder seg til disse. Kontroll i uke 8, ultralyd uke 18, jordmor uke 24 og skal til lege uke 28, osv. Jeg er veldig fornøyd med å ha et svangerskap uten plager, så jeg har strengt tatt heller ikke hatt behov for mer. Likevel så er det en del ting man lurer på som førstegangs, så det hadde jo ikke skadet med enda bedre oppfølging. Men det er vel som de sier lite de kan gjøre før etter den ordinære ultralyden uansett, så jeg skjønner tankegangen. Og jeg må si jeg føler meg veldig heldig som ikke har et risikosvangerskap, slik at jeg MÅ ha oppfølging.
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 20. februar 2008 #7 Skrevet 20. februar 2008 Jeg tror jeg hadde tre kontroller før ul. Grunnen var at jeg raste ned i vekt, og jordmor og lege ville følge det nøye opp.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 20. februar 2008 #8 Skrevet 20. februar 2008 Jeg var på første kontroll i uke 6,så ul i uke 8,så tilbake til lege i uke 10,så til jm i uke 12,lege i uke 14 og skal til jm i uke 18og til ul i uke 19,så skal jeg rett etter påske,blir vel i uke 21,tror jeg tilbake til lege. Nå må jeg si at jeg har privat jm,valgte det denne gangen,siden det ikke er så lenge siden jeg gikk gravid og ønsker derfor å kanskje få noen andre innspill,enn det jeg fikk forrige gang. I tilegg hadde jeg kjennskap til denne jm,hadde en del med henne å sist svangerskap å gjøre. Har ikke noe risikosvangerskap,har hatt en sa,før gullgutten,men ellers er alt ok,men legen mener det er greit å følge meg opp.Tror kanskje det kommer av at jeg har slitt med lav blodprosent og jernlager og at hun vil passe på dette,men det er helt fint nå,noe jeg synes er meget bra.
Løvemor m/Oliver08 Skrevet 20. februar 2008 #9 Skrevet 20. februar 2008 Jeg hadde en kontroll i uke 10 og neste i uke 24, med ul i mellom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå