grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 er litt bekymra for at jeg har lavt symfyse mål. men jordmor nekter å måle dette før i uke 24!!!!!!! var i dag å fikk høre hjærtelyden dn var flott å sterk men jordmor leta godt for å kjenne livmoren å d er jo litt rart da jeg er 15 fulgåtte uker? men d var litt gøy da hun lytta etter hjærte lyden å trykte apparatet ned i magen for da kjente jeg lillen min ga et skikkelig dytt tilbake så d braka i apparatet hennes:)
Gjest Skrevet 20. februar 2008 #2 Skrevet 20. februar 2008 Jeg ligger litt etter deg, er 13+6 i dag, men har opplevd det samme. Var hos jordmor i går og hørte hjertelyden for første gang. Helt fantastisk!!! Hun kunne heller ikke finne livmoren min - eller kanten på den. Hun sa dog at dette er normalt, da livmoren ofte er litt bakovervendt i begynnelsen. Ingen symfysemåling på meg heller mao. Hun viste ingen tegn på bekymring, så da er heller ikke jeg bekymret )
Fornøyd med tøybleier Skrevet 20. februar 2008 #3 Skrevet 20. februar 2008 Min sparket også skikkelig til doppleren når jordmor skulle finne hjertelyden. Noen ganger var det veldig lett for da lå ungen langt fremme, mens andre ganger lå den langt bak og da var det mye vanskeligere. Jeg tror ikke det er noe å bry seg om at hun ikke vil måle symfysen, men litt irriterende om hun ikke gjør det om du spør. Sa hun hvorfor? Hvis du ikke liker henne av andre årsaker i tillegg kan du kanskje bytte? Jeg byttet i uke 20 (er uke 25 nå) fordi jeg følte vi ikke hadde god kommunikasjon, og det er jeg utrolig fornøyd med. Den jeg har nå er veldig fin og vi pratet i 1 time veldig lett første gang jeg var der. Med den forrige var jeg alldri der mer enn 20 min og kommunikasjonen var dårlig.
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. februar 2008 hun mente d bare ville skape bekymringer viss målet ble for lavt. trodde d var hele vitsen med å måle jeg... men hun er svært gammelmodig føler at hun ikke tar ting helt på alvor. hun er hyggelig men kankje ikke helt oppdatert.
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 20. februar 2008 #5 Skrevet 20. februar 2008 Mitt første svangerskap målte de ikke symfysemålet før etter uke 24. Helt normalt. Dersom dette er ditt første svangerskap er det vanlig at det målet ikke er så høyt så tidlig. Jeg fikk ikke mage engang før jeg var seks mnd på vei med førstemann. Hadde hele svangerskapet en liten mage, men gutten som kom ut noen dager etter termin var godt over fire kg ;-)
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 20. februar 2008 #6 Skrevet 20. februar 2008 I mitt første svangerskap målte de symfysemål da jeg var på kontroll i uke 15. Denne gangen har jeg blitt målt en gang, i uke 18. I teorien skal de IKKE måle før uke 24 i følge de nye retningslinjene for svangerskapskontroll, rett og slett fordi mange er så "ujevn" i starten og det kan gi rom for mer bekymringer enn nødvendig. Så tror du kan slappe helt av, jordmoren din vet nok hva hun gjør
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 20. februar 2008 #7 Skrevet 20. februar 2008 Har aldri ventet lengre enn til rundt uke 14 før de har begynt å ta sf mål,trodde at noe av vitsen med hele målingen var at en skulle følge utviklingen gjennom hele svangerskapet og ikke bare siste del. Tror nok jeg hadde blitt ganske sint ja,og vet ikke om jeg hadde gått til henne mer,eller om jeg bare hadde valgt lege.Hadde det gått ann å byttet jm,så tror jeg at jeg hadde det,så lenge de ikke orker å høre etter på ens ønske. Greit alt kan en ikke få oppfylt,men et slikt ønske burde en da fått,synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #8 Skrevet 20. februar 2008 Jeg var flat som en pannekake til jeg var 22 uker på vei første gang..bekymra meg ikke over det, hadde sett mini på ul, og hørte hjertelyd, og da vet en jo at alt er bra..tror jm vet hva hun snakker om, du må ikke henge deg opp i symfyse mål ennå..er lenge til du trenger bekymre deg fordet!
skatten kom i mai :) Skrevet 20. februar 2008 #9 Skrevet 20. februar 2008 trur det er kommet noen nye retningslinjer som sier de ikke skal måle før etter uke 24.. husker dette irriterte meg no veldig da eg var forveten på hvordan eg låg i følge skjema, men det er visst bare slik det er nå..
Fornøyd med tøybleier Skrevet 20. februar 2008 #10 Skrevet 20. februar 2008 Jeg synes egentlig det er veldig fint at de ikke er så opptatt av mål for tiden, men hvis man spør burde man jo få lov. Det handler jo om at den gravide ikke skal bli usikker og hvis dette er noe hun ønsker så burde hun få det og eventuelt snakke om hvorfor målet er som det er. Jeg har ikke vekt og har ikke veid meg på mange år. Ved første kontroll spurte hun hvor mye jeg veide og jeg sa at jeg ikke hadde veid meg på mange år (4-5 år) Jeg er ikke så opptatt av vekt/tall og mer opptatt av at allmenntilstanden er bra, at jeg spiser nogen lunde sunt og jeg ser jo selv om jeg har lagt på meg litt. Det er ingen som har veid meg under svangerskapet så jeg vet fortsatt ikke hvor mye jeg veier (25 uker). Dette er også noen av de nye rettningslinjene.
stratosen_er mamma_ Skrevet 20. februar 2008 #11 Skrevet 20. februar 2008 tror ikke du skal vere bekymra for symfysemål grysom...du har jo den store og flotte magen!!!! jeg var hos jm og hun målte min og den var 13cm altså litt over d normale og min mage er mindre enn din vertfall:) så tror ikke du skal bekymre deg:) lykke til videre:) ps jeg er 14+3
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 20. februar 2008 #12 Skrevet 20. februar 2008 Det er jo egentlig ingen vits før du har vært på ul... for du vet ikke garantert sikkert termin før det. Dessuten er retningslinjene at de måler fra uke 24...
Lille Luna Skrevet 20. februar 2008 #13 Skrevet 20. februar 2008 Legen min begynnte ikke å måle symfysemålet før i forrige uke. Da var jeg i uke 19. Uke 15 tror jeg er litt tidlig for slikt mål.
*bubbs* Skrevet 20. februar 2008 #14 Skrevet 20. februar 2008 Tittet på magen din på profilen og den er mye større enn min til tross for at jeg har termin i juli. Så om du har lavt symfysemål bør i hvertfall jeg være ille ute.. hehe.. Neida! Magen din ser supersunn ut, så jeg tror ikke du skal bekymre deg.
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #15 Skrevet 20. februar 2008 takk for flotte innspill. er bare litt hysterisk siden vi har mista så mange ganger. kjenner liv hver dag å hjertelyden var bra. men at hun nektet å måle symfysen enda jeg spurte syns jeg er rart. grunne til at jeg vil måle er jo at jeg vil se svart på hvit utviklingen... d føles som en trygghet. men tusn takk for at dere deler tankene deres med meg <3
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #16 Skrevet 20. februar 2008 tusn takk:)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 20. februar 2008 #17 Skrevet 20. februar 2008 hm,føler meg rimelig dum nå,men hvis en ikke skal ta sf mål før i uke 24,hvorfor i alle dager er det da ført opp på helsekorte fra uke 12?
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #18 Skrevet 20. februar 2008 da er vi to som er dumme for d lurer jeg også på
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 20. februar 2008 #19 Skrevet 20. februar 2008 bra jeg ikke er alene da;-)
2måsøte Skrevet 20. februar 2008 #20 Skrevet 20. februar 2008 Du hører til i Ålesund ja? Hvilken jm og hvor går du? Jeg skal ikke til jm før i uke 25 lr 26... altfor lenge til...men ingen ting spes og andregangs, da blir det vel slik. Jeg gikk til MD (på Klipra) sist, var superfornøyd med henne, håper hun er der enda...
Gjest Skrevet 20. februar 2008 #21 Skrevet 20. februar 2008 Det er helt vanlig å ikke måle SF-mål før 24. uke eller så. Målene varierer voldsomt, så det er sant som de sier at det bare skaper unødig bekymring de første ukene når målene er så ulike. Jeg kan heller ikke kjenne livmoren over bekenbenet i 15.-16. uke. I 18.-20. har den imidlertid sprettet frem hos de aller fleste.
sekstisjuer Skrevet 20. februar 2008 #22 Skrevet 20. februar 2008 Jeg målte sfmål første gang i uke 22 i dette svangerskapet. Tror nok det har blitt mer vanlig å vente nå enn tidligere i forhold til å måle. Så du trenger nok ikke å bekymre deg.
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #23 Skrevet 20. februar 2008 jeg går til MD når hun er i skarbøvika. nå å føler kanskje at hun blir litt bestemor. litt sånn alt fikser seg innstilling...
alene32 *høygravid* Skrevet 20. februar 2008 #24 Skrevet 20. februar 2008 hei. jeg er nå i uke 23 og kjente ikke magen for rundt uke 18-20. livmoren rekker i uke 20 opp til navelen. nå noen cm ovenfor.
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 20. februar 2008 #25 Skrevet 20. februar 2008 Har vært og sett på magebildene dine. Magen din er jo usannsynlig stor til at du ikke er mer enn 15 uker!! Tror IKKE du trenger bekymre deg for at den er for liten!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå