Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 hadde forhøyet blodsukker, og må nå ta denne testen. noen som har tatt den, og hva måtte dere gjøre etterpå? kutte ut alt sukker eller? jeg trener ofte og spiser sunt (men en del snop i blant) men alikevel skulle jeg altså ligge i faresonen, farsken au,.,,:-(
Gjest Skrevet 20. februar 2008 #2 Skrevet 20. februar 2008 Ja, jeg har tatt den. Er også helt normalvektig (ca 60 før graviditet), trener regelmessig og har et helt normalt kosthold (selvsagt med snop innimellom). Jeg tok første test i uke 32 og fikk vite at jeg var "på grensen" til svangerskapsdiabetes, så jeg har redusert sukkerinntaket etter det (i form at at jeg har nesten kuttet alt av rene søtsaker, kaker o.l., men spiser fortsatt masse frukt, syltetøy, brunost og slike "søte" ting). Tok ny test i uke 36 og da var resultatet bedre (fortsatt litt høyt men under grensa). Er jo veldig bekymret for at det skal bli stort barn pga dette, men håper tiltakene har hjulpet! Er vanskelig å ligge helt unna søtt ...
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #3 Skrevet 20. februar 2008 Takk for svar, høres ut som vi er i "samme båt". har ikke ofret svangerskapsdiabetes en tanke før, men leser nå på nett og er også litt bekymret for stort barn osv. Men på UL i uke 32 var barnet litt under normalen, så håper det går greit. Må vel også kutte ut påskegodtet-makan til uflaks asså! farsken:-( PS var testen grei å gjennomføre, og hva er et "bra resultat"?
Gjest Skrevet 20. februar 2008 #4 Skrevet 20. februar 2008 Jeg fikk resultatet rett før jul og måtte kutte ut julekakene, så vi er nok i samme båt, ja :-) Det min lege sa (kan nok variere litt) er at resultatet etter 2 timer skal være under 9. Jeg fikk 8,5. Testen var helt grei å gjennomføre, enkelte blir litt kvalm av å drikke 50g sukker på 5 min, men det gikk fint for meg. Litt kjedelig å vente to timer, så ta med lesestoff. Lykke til!! (Kan også nevne de positive sidene av å kutte godteri: MYE mindre rastløs, og liten vektoppgang etter uke 32 (i mitt tilfelle, da, kan jo ha vært tilfeldig), for første gang i mitt liv gikk jeg NED i vekt i jula!! ;-)). Og tro det eller ei, søtsuget forsvant ganske fort ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå