Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 Jenta mi er straks 4 mnd, og får kun mme. Hun spiser så ofte, går nesten aldri 3 timer imellom. Bare en gang ila dagen går det 3 timer, og noen ganger på natten, men som regel hver 2-2 1/2 time da og. Hun legger godt på seg, men vil ha mat så ofte og spiser ikke mye hver gang, ca 100 ml ofte mindre enkelte ganger litt mer. Er snart oppe i literen med mme, men lurer på om hun kan ha noe med fordøyelsen som gjør at hun vil spise så lite og ofte. Hun har spist samme mengde og hyppighet siden hun var 4 uker gammel. Jeg er helt utslitt av nattespisingen, og hun får jo selv veldig urolige netter. Hva mener dere? Noen som har det som meg? Helsesøster sier bare "noen liker å spise mindre og hyppige måltider", greit nok det, men nå er hun faktisk 4 mnd og man skulle da kunne forvente min. 3 timer imellom måltidene nå? Dessuten er hun ofte veldig urolig og kavete når hun spiser, gråter noen ganger til under måltidet.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #2 Skrevet 20. februar 2008 Ja dette høres slitsomt ut. Har ikke hatt det slik som dere, men har hørt at det er like normalt med hyppige måltider. Men det er kanskje ofte til å være 4mnd. Har du prøvd med grøt? Eller bytte mme?
3tøffetyper Skrevet 20. februar 2008 #3 Skrevet 20. februar 2008 Jeg har ikke erfaring med kun mme som eneste føde, men første gutten min fikk endel tillegg. kan tenke meg at problemet er at hun kanskje sluker litt luft under måltidet, og dermed får litt vondt i magen eller har behov for å rape undervegs. Vet ikke hvordan du gjør det, men kanskje du kunne prøve å ha henne i nesten helt sittende stilling når hun får flasken, slik at hun kanskje sluker litt mindre luft, og la henne rape noen ganger undervegs i måltidet? Ellers så kan det jo bare hende at hun er en liten kosejente som liker å ligge og kose seg med flaska. Sånn er det jo ofte med brystbarn, og det er sikkert akkurat likedan med flaskebarn. Lykke til uansett: )
lengter daler ned i skjul... Skrevet 20. februar 2008 #4 Skrevet 20. februar 2008 kan hende hun er sulten og trenger noe mere enn bare mme. grøt?
Roketikka Skrevet 20. februar 2008 #5 Skrevet 20. februar 2008 Hei! Min erfaring er at de rundt 4 mnd alder begynner å kreve litt mere enn bare mm/mme. Jeg begynte å gi lillegutt grøt like før han var 4 mnd. Ble ikke bedre sånn umiddelbart, men etterhvert ble det veldig greit. Vær forberedt på at det tar noen uker før magen har vent seg på grøten og gi kun lite av gangen. Nettopp pga at denne prosessen tar litt tid ville jeg begynt å gi henne det så fort som mulig! Lykke til!!!
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #6 Skrevet 20. februar 2008 Vi raper henne flere ganger underveis og har henne lett sittende. Hun har en helt merkelig sugeteknikk som gjør at hun sluker mye luft ja, slipper liksom tutten for hver gang. HS har sjekket tungebånd etc. Hun har fortsatt mye magesmerter, vi prøvde med tynn tynn velling for kort tid siden med det resultat at hun fikk helt sinnsykt vondt i magen, prøvde dermed med tynn grøt på skje slik at hun ikke samtidig sluker luft, samme resultat. (ga maisgrøt og bare en halv ferdigblandet ts, så ikke mye) Så virker absolutt ikke klar for fast føde ifht tarmsystemet. Jeg føler også at det må være løsningen, men hun tåler det jo ikke enda... så gud veit! Skal prøve annen type tutt på flaska i dag, kjøpe en ny. Men vi har prøvd forskjellige flasker og alt annet enn Browns gir bare mye mer luft.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #7 Skrevet 20. februar 2008 Roketikka: Betyr det at dere også hadde endel magevondt og skriking i starten? Hun skriker nå hver kveld med bare mme fortsatt, så er så redd for å kaste bensin på bålet hvis du skjønner.... Vi har prøvd forskjellige typer mme, også uten kumelk. Har kjøpt hipp 2 nå, det skal være mer mettende og kan visst brukes som overgang til fast føde. HI
Snappie Skrevet 20. februar 2008 #8 Skrevet 20. februar 2008 Helsesøsteren sa til meg at vi måtte prøve å la det gå hvertfall 3 timer mellom hvert måltid. Hale ut tiden med byssing og aktivisering slik at babyen ble ordentlig sulten for å bli ordentlig mett. Dette ble fort en vane for babyen vår og funket helt fint.
Moi 32 Skrevet 20. februar 2008 #9 Skrevet 20. februar 2008 vi hadde samme problem. vi fikk beskjed om at det var bedre å spise sjeldnere, og slik også mer hver gang. vi klarte lett å drøye fra 2 til 3t mellom måltid ved å distrahere og tulle litt med han. da spiste han mye bedre og etter èn dag var rutinen endret og han spiste da også mye mindre om natta. han ble også betraktelig mindre urolig. jeg syns det høres rart ut med sugeteknikken hennes og at dette kan ha mye med saken å gjøre.
Surfinia Skrevet 20. februar 2008 #10 Skrevet 20. februar 2008 Hei! Vi har hatt akkurat samme problemet med vår gutt som nå er 4,5 mnd. Fikk skjelden i han mer enn ca 100 ml MME til hvert måltid. En håpløs situasjon. Du gjør jo nesten ikke annet enn å gi flaske og vaske flasker og babyen får aldri noen lang og god søvnperiode. Jeg tror ikke at fast føde er den eneste løsningen her, men hos oss har det blitt mye bedre. Fortsatt helt umulig å få i han mer enn 100 ml MME, men etter denne flaska med melk så spiser han gjerne en tallerken med grøt. VI bruker masigrøt fra Nestle. Han hadde nok litt ekstra vondt i magen de første dagene, men det gikk fort over. Virket også som om litt fruktmos istedenfor grøt var lettere for magen hans. Eneste problemet nå er at han er litt hard i magen. Har alltid brukt malt i melka, men bruker nå i tillegg et par skjeer med sviskemos i grøten og har begynt å gi litt vann innimellom. Lykke til! Dette er slitsomt, så jeg håper det ordner seg for dere snart!
Snappie Skrevet 20. februar 2008 #11 Skrevet 20. februar 2008 Min lille reagerte på maisgrøt og jeg byttet med en gang over til risgrøt som fungerte uten problemer.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #12 Skrevet 20. februar 2008 Joda, HS har vel som eneste forslag sagt at vi må prøve å få 3 timer imellom måltidene på dag og 4 på natt, og vi prøver, men hun er ikke så lett å distrahere osv når hun først har fått det for seg at hun er sulten. Vi bærer så mye gjennom dagen som det er så orker nesten ikke mer bæring heller. Dvs at vi ofte skal måtte bære en helt time pr gang for å drøye til 3 timer i tillegg til det vi bærer når hun har magevondt. På natta så skriker hun jo uavbrutt fra hun våkner til flaska kommer, vi sover lite som det er så det å drøye opptil 2 timer på natta er ganske uaktuelt. Da kan jo HS få komme hit å sitte her selv! Sorry, men det orker jeg rett og slett ikke. HI
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2008 #13 Skrevet 20. februar 2008 Alle er forskjellige... det er ikke mer en 1 mnd siden min gutt måtte få mat hver 2 time på dagtid.Da drakk han 150 ml pr måltid. Han har litt over normal vekt. På natten trengte han ikke mat, sov fra 20.00-07.30. Så forstår at det er slitsomt å stå opp så ofte hver natt. Han er nå 6 mnd og har begynt å få fast føde: 200 ml mme, grøt + vann, frukt+ 150 ml mme, middag + vann, grøt + 150 ml mme. Så nå holder han i 3-4 timer mellom hvert måltid.
3tøffetyper Skrevet 20. februar 2008 #14 Skrevet 20. februar 2008 Har HS/Lege sjekket om hun har polypper eller ett eller annet som gjør at hun er tett? Husker at eldstemann slapp tutten for hver gang når han var forkjøla og ikke fikk puste skikkelig gjennom nesen. En annen ting det kan være er melkeallergi, men da hadde dere kanskje hatt andre symptomer også. Huff, det er kjedelig når det er kluss med maten som er så viktig for trivselen.
Roketikka Skrevet 20. februar 2008 #15 Skrevet 20. februar 2008 Ikke så mye skriking som tydet på at han hadde smerter kanskje, men han var veldig urolig og våknet mange ganger i løpet av natta. Kunne virke som det var et eller annet som var ubehagelig ja.... Skjønner du er skeptisk, så om du er i tvil og tror det skyldes magevondt kan det kanskje være lurt å avvente grøt enda litt til....hmm. Ikke enkelt dette. Du ble sikkert ikke no klokere av dette.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå