Gå til innhold

Kutting av dagsøvn og konsekvenser av dette...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har ei jente på 2 år som lenge har våknet tidlig (rundt 05.00). Hun er en svært aktiv jente som blir veldig sliten i løpet av dagen, og hun sover gjerne 2 timer fra 12-14 hvis hun får lov. I det siste har hun begynt å tulle når hun skal legge seg også, vil ikke sove og blir liggende og hylgrine i opptil en time. Vi bestemte oss for to uker siden at vi skulle prøve å kutte dagsøvnen helt, da vi tidligere har forsøkt å la henne sove kortere uten hell. Resultatet av dette er at hun sovner i det øyeblikket vi legger henne, men hun sover ikke lenger på morgenen. Som sagt er vi nå på 2 uka med dette prosjektet. Jeg føler at vi ikke har noe kvalitetstid sammen, hun er sliten og grinete både i barnehagen og hjemme på ettermiddagene. Hvor lang tid kan det ta før hun begynner å ta igjen noe av den manglende dagsøvnen på morgenen?

Setter stor pris på om noen har lignende erfaringer å dele med meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun trenger å sove på dagen (det høres kanskje slik ut?), men ikke vil legge seg kl 12, hva med å vente til litt lenger utpå dagen, kanskje sånn i 13-14-tiden, og se om det går greit å legge henne da (eller be barnehagen om å prøve..)? Og jeg ville ikke latt en toåring sove to timer på dagtid. Du sier du har prøvd vekking uten hell, men min erfaring er at dessverre, i en overgangsfase, må man nesten vekke dem hvis de skal sove på dagen. Ellers blir alt bare tull. Ikke gøy å vekke dem, og sure blir de, men jeg har i alle fall ikke funnet noe annet som funker. 45 min til en time vil jeg si er passe lang lur for en på to år, men det er jo individuelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...