Gå til innhold

AU!! Har akkurat fjernet p-staven...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer nå? Når kan jeg forvente vanlig mens? Når forsvinner symtomene?

Hvor vondt kommer jeg til å få etterhvert? Han måtte virkelig rote rundt for å få den ut, samt at jeg har tre sting i armen...

Jeg har googlet p-stav og fjerning i flere dager, men finner ikke noe god info på nett så derfor spør jeg her.. Håper noen kan hjelpe meg..

Legen tilbø å sette inn spiral med en eneste gang, herregud nå har jeg slitt med missfungerende prevansjon siden 1 juni i fjor og jeg kaster meg ikke direkte på en ny en for å gå igjennom det samme et år til..

Sa til han at det å blø så å si hele tiden, samt ha humørsvingninger, nedstemthet og gjenerelt trøtthet ikke er en stor piffer på sexlivet, men han ville fortsatt sette inn spiral for det hadde han gjort før og det kunne han..

*sukk* Hadde jeg bare visst dette da jeg skulle sette inn skiten hadde jeg kastet den...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke med det med p-staven, men hehe, synes ikke det hørtes helt betryggende ut at han "ville sette inn en spiral, for det hadde han gjort før og det kunne han". Hjelp, sier jeg bare. Btw så sa legen til meg når hun fjernet min spiral at hun ikke ville sette inn noen ny før jeg hadde hatt minst 1 mens...

Skrevet

Vet ikke med sikkerhet, men har hørt/lest at det tar rundt 1 uke fra p-staven er fjernet til man kan bli gravid.

Så da vil jeg tro at mensen kommer ganske raskt.

Skrevet

Har også fjerna p-staven, hadde ikke noe vondt etterpå, men så hadde jeg bare 1 eller 2 sting:-) Fikk mensen igjen med engang etter jeg tok den ut, selv om både helsesøsteren/jordmor og han legen som fjerna den sa at det kunne ta noen mndr før jeg kom i skikkelig syklus!! Mensen har kommet når den skal etter at jeg fjerna den (juli i fjor), bortsett fra denne gang, nå er den nesten ei uke forsinka!!!!

Skrevet

Var du også misfornøyd med p-stav? På mitt legekontor var de nesten slutta med å sette den inn pga bivirkningene! Jeg kunne få det hvis jeg insisterte, men de anbefalte det ikke.

Skrevet

Hei, ikke had p-stav, fikk eskjed om at siden jeg hverke tåler horonspiral eller cerazette så var det ikke hensiktsmessig å prøve den.. jeg har prøvd utrolig mye forskjellig nå og skal til gynekolog for å snakke om pessar, hormoner funker ikke.

Skrevet

Jeg har også fjernet min p-stav. Han rota og leita, måtte skjære litt mer, og leita enda litt. Den ville liksom ikke ut :o) Innen han skulle sy var bedøvensen ute, så da kunne han jo likegodt sy uten. Stikk fra sprøyta eller syinga ble jo ett fett tenkte jeg :o) Jeg hadde den i underarmen.

Hadde også 3 sting + strips.

Går ikke så mange dager før hormonene er ute av kroppen.

Hvor vondt? Tenker du såret? Litt ømt 2-3 dager så er det som et annet sår. Jeg fikk mensen til vanlig tid etterpå. Legg på en bandasje rundt, så blir det ikke så blått, gult, lilla ;o)

Ville han sette inn kobberspiral eller hormonspiral? Om du reagerer veldig på hormonene i p-staven er det samme type hormoner i hormonspiral, selv om spiralen skal virke mer lokalt ville jeg nok gjort som deg, tenkt meg om!

Skrevet

Ja, jeg har bare hatt problemmer med den, men ble ikke ordentlig informert, føler jeg nå i ettertid.

Har blødd mer eller mindre hele tiden og det var den ene bivirkningen jeg ble advart mot. Fant ut i ettertid at humørsvingningene, trøtthet, dårlig appetitt og rett og slett nedstemthet også hørte under. Den eneste bivirkningen jeg ikke har opplevd er hodepine.

Siden jeg ikke har visst om dette før nå nydling har jeg jo lurt på om jeg led at depresjon så jeg håper at det kom ifra p-staven og at alt dette forsvinner mer eller mindre ellers så er jeg jo faktisk deprimert å må ta tak i det.

De jeg har snakket med av leger og gynokologer er veldig delte på dette, noen sier rett ut at dette er noe drit, mens andre er helt freslst på p-stav fordi er enkelt og genialt hvis det funker.

Vil ikke nekte deg å prøve det, men det kan være lurt å følge med på bivirkningen og sette en endelig dato hvis det ikke fungerer for deg.

Man prøver gjerne bare en måned til for at det kanskje skal fungere ordentlig. Jeg har hatt mange ekstra måneder pga livsitasjon, men anbefaler det absolutt ikke..

(Au, store smerter i armen, men har ikke fått mensen enda... )

Skrevet

Det var såret jeg tenkte på..

Hadde blåmerke i en måned etter at jeg satt den den inn.. (ikke kødd engang, jeg bruker veeeeeldig lang tid på å lege ting som blåmerker og småsår.. ) Er også skikkelig pingle når det gjelder sånne ting. Ting gjør nesten aldri vondt med en gang men flere dager etterpå gjør det drittvondt..

Han ville sette inn hormonspirall, men han hadde kobber også hvis jeg foretrakk..

Skrevet

Huff, forferdelige symtomer, spesielt dersom det går utover "livsgnisten". Etter å ha forhørt meg litt, er det faktisk ingen av de som hadde hatt p-stav som hadde vært fornøyd.

Kusina mi opplevde de samme symtomene som deg + at hun gikk mye opp i vekt. Alt dette ble heldigvis bedre når ho fjerna den!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...