Trollmora Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 Skal kokkelere i to omganger for 20 personer i helgen og valget falt på skinkestek. Rimelig og enkelt å tilberede. Men: Jeg har ikke lyst på brun saus til! Vi har vurdert fløtegratinerte poteter som tilbehør ev ovnsstekte potetbåter (der bruker jeg gormetsalt og provance-krydder for det er så godt) Tips og oppskrift mottas med stor takk fra trollhulen )
dritgrei hei hei! Skrevet 20. februar 2008 #2 Skrevet 20. februar 2008 Brun saus kan være så mangt :-) vIl du ha oppskriften på den beste sausen i verden? ok here i comes: - mariner skinkesteika i en marinade av olivenolje, soyasaus, hvitløk, salt og pepper, og litt rødvin. smell den i ovnen, og pass på at du samler opp sjyen fra selve steika - ikke kast den!!!! - så lager du tre poser med TORO "sjysaus" - tilsett rødvin en dl. eller to. - tilsett to spiseskjeer mørk buljong ( det føles mye, men det er velidg godt!) Dette er innmari godt i seg selv, og veldig greit for folk som ikke tåler melk, men om gjestene dine tåler melk, så ville jeg ha tilsatt både litt godt smør og en GOD DÆSJ med fløte! Veldig god saus selvom den er brun :-)
Trollmora Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. februar 2008 Takk og takk dritgrei! Det er jo ikke brunsaus. Da mener jeg smør og mel som bruner, kraft/vann og en solid dæsj med fløte til fest. Sjysaus er jo noe helt annet ) Hvor lang tid bruker du å la steika ligge i marinaden? Ett døgn?
dritgrei hei hei! Skrevet 20. februar 2008 #4 Skrevet 20. februar 2008 Det er avhengig av hvor god tid jeg har det.... om du har tid til å la den ligge et døgn så er det toppen av lykke, hvis ikke så kan den ligge i en time eller ti minutter, og bruner du den med marinaden på, så den "fester" seg litt liksom. men om du lager MYE marinade, så kan du helle det over steika men sden er i ovnen... msøre det på, sånn av og til liksom, hver halvtime eller no... vet ikke hvor lenge du skal steke den jeg. det viktigste for sausen er jo at marinaden og kjøttkraften blander seg... åååååååååååååhh så godt! Jeg gleder meg til den middagen på dine vegne :-)))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå