Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 Min kan 25ord. Spør jeg han om han vil si ting, svarer han ganske fort: Neii.. Han kan masse på tegnspråk da, og det er jo et språk det også. Men jeg kommer uansett til å fokusere mest på tale. (Men litt søtt å spørre han om han kan si ditt og datt, og han gjør det på tegnspråk uten å blunke.. =) ) Er ikke bekymret, bare nysgjerrig på hva andre barn kan i samme alder
BettyBoob Skrevet 20. februar 2008 #2 Skrevet 20. februar 2008 gutten min er 23 mnd, og snakker ikke mye. har fortsatt sitt eget språk som han bruker mye kan vel ca samme som din om ikke litt mindre, jeg stresser ikke - han er typisk treg gutt, mer opptatt av å bevege seg enn av å snakke!
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 20. februar 2008 Å, flott å høre at det finnes noen som er litt trege da Hehe:) Føler meg ikke så alene, siden alle andre rundt meg har barn på 17-20mnd og de kan sette sammen ord og setninger og ++. Men det kommer når han er klar;) Og mer opptatt av å bevege seg enn å snakke - det stemmer her åsså ja!
nickoline og supermann Skrevet 20. februar 2008 #4 Skrevet 20. februar 2008 blir to år i april. ved juletider begynte han å snakke mer og mer... kommer nye ord hver dag.... har ikke oversikt over hvor mange....
Lilliana&Prinsessa&Lillebror Skrevet 20. februar 2008 #5 Skrevet 20. februar 2008 Prinsessa mi på 19 mnd snakker ganske mye. Ikke helt rent da seff, men jeg blir forbauset over alle ordene hun kan (som jeg ikke regnet med hun kunne). De er jo så forskjellige, også sier mange at det er forskjell på gutter og jenter og. Ikke vet jeg.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 20. februar 2008 #6 Skrevet 20. februar 2008 Mini er 2 år og 3 mnd.. Han prater mye.., vet ikke eksakt hvor mange ord.. Men prater endel i setninger.. mest 3 ord sammen så langt.. Som f.eks kjøre bil mamma.. Stå opp mamma ( trøtt om morgenen.. hehe) Pappa jobber, hvor er pappa henne osv.. Jeg har sett at rett før han fylte 2 år så ramlet det inn mange ord.. Og det kommer stadig nye..
meg & to små vampyrer Skrevet 20. februar 2008 #7 Skrevet 20. februar 2008 Min på 17 mnd er fremdeles mest en aktiv krabat. Han sier en del ord innimellom og en gang sa han "sett deg ned" *flau* og så er han litt pappegøye på en del ord og slik da.. he he. Men merker at han forstår meningen i ganske mange beskjeder han får om daglidagse ting og slikt.
Sjefsmegga Skrevet 20. februar 2008 #8 Skrevet 20. februar 2008 Da hun var 2år så kunne hun snakke endel korte setninger, hvor mange ord aner jeg ikke, men mener det var minst 50ord, nå er hun 2år og 4 mdn, kan utrolig ange ord og bruker setninger på opptil 5ord. Jabber hele dagene, synger sanger som: Lille Petter edderkopp, Bjørnen sover, Sangen til Mikkes klubbhus, Bæ bæ lille lam, Blåmann, Folafola blakken, trollmor og noen til. Jenter er ofte tidligere ut enn guttene språklig, men jeg synes ikke jenta mi ligger noe særlig langt forran andre, hun snakker ike helt rent ennå og jeg vet om 2åringer som snakker rent og har enda flere ord enn det hun har.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 20. februar 2008 Litt morsomt å se hvor forskjellige barna er! Kan jeg spørre om de går i barnehage, har dagmamma eller om dere er hjemmeværende? Jeg er hjemmeværende med min. Men det var også søstra mi, og gutten hennes prata rent og tydelig, mange ord og setn da han var.. Rundt 1år og noen mnd. Så det er forskjellig uansett. =) Er så rart.. For 2år siden var han 1mnd gammel, nå venter jeg spent på nye ord og ser den stadige utviklingen hans. En spennende reise, det å følge barna våre. Uff, nå fikk jeg den tanken i hodet: 16år og skal flytte ut for å gå på skole. Hjelp. =) Tiden går så fort!!!
nickoline og supermann Skrevet 20. februar 2008 #10 Skrevet 20. februar 2008 Ja, tiden går fort. Gutten min sitter på rommet sitt å leker med lego duplo. siert totet tot tot.... - toget - tut tut.... bygger skinner og kjører med thomas togene sine... min går i barnehage. vært der 1-3 dager pr uke siden mars sist år.
Lilliana&Prinsessa&Lillebror Skrevet 20. februar 2008 #12 Skrevet 20. februar 2008 Ja det går så utrolig fort...! Jenta mi er hjemme med meg enn så lenge. Nyter denne tida jeg )
Sjefsmegga Skrevet 20. februar 2008 #13 Skrevet 20. februar 2008 Jeg er hjemmeværende, hun har en liten søster på 9mnd også og storebror på 9 år, jeg har lest i barnebøker for henne fra hun var under 1år gammel, lillesøster er litt senere språklig foreløpig, 2åringen kunne 7 ord da hun var neste 10mnd, minsta kan 4, mamma, pappa, hei og hade. Så de er noe forskjellige ja :-) Jentene har vært veldig tidlig motorisk, 2åringen gikk da hun var 10 1/2 mnd, minsta har slupet seg og gått 2-3 steg allerde 9mnd gammel..nå reiser hun seg midt på gulvet og går flere skritt-. Guttungen var13 mnd før han slapp seg, lite "treg" som jeg var.,.hehe
Bring_it_on!!:)) Skrevet 20. februar 2008 #14 Skrevet 20. februar 2008 Mini startet i barnehagen for 3 mnd siden.. Merker det veldig godt på språket hans.. Han har begynt og synge på sanger bla som vi ikke akkurat synger hver dag her hjemme.. Lille petter edderkopp og bæ bæ lille lam.. hehe.. =)
Blue Lady Skrevet 20. februar 2008 #15 Skrevet 20. februar 2008 Tror jeg kom opp i 70 ord da jeg telte de da han var 2 år, nå er han 2,5 år og sier stort sett alt. Legger til at da han var 15 mnd hadde han 10 ord, så ordene kommer fort når de først kommer
Gjest Skrevet 20. februar 2008 #16 Skrevet 20. februar 2008 Da min eldste var 2 år snakket han faktisk flytende. Han var utrolig tidlig ute med språket. Frem til han nå er 3 år har han egentlig bare utvidet ordforrådet, og det er ikke mulig å si hvor mange ord han kan.
DenherJenta Skrevet 20. februar 2008 #17 Skrevet 20. februar 2008 jenta mi prater å i hele setninger, så kan ikke telle ordene. for det er flere hundre... brukte tegn-til-tale da hun var baby, og kunne gjøre bruk av 70 tegn da hun var 15 mnd. så tror det har påvirket veldig hennes språk.
*bolla pinnsvin* Skrevet 20. februar 2008 #18 Skrevet 20. februar 2008 Min er ikke to enda (19 mnd), men skravler som en foss. Har ord for det meste og er flink til å gjøre seg forstått. Iflg mamma og svigermor var jeg og sambo sånn da vi var små, så kanskje det er genetisk?
*bolla pinnsvin* Skrevet 20. februar 2008 #19 Skrevet 20. februar 2008 Han går hos dagmamma, forresten. Så du spurte om det lenger opp.
På vei igjen <3 Skrevet 20. februar 2008 #20 Skrevet 20. februar 2008 Minste her kan vel stort sett si alt. De var litt overrasket på 2 års kontroll på hs, da de hørte henne snakke. Hun synger alle sanger hun kommer over, og snakker minst like bra som søsteren som snart er 5. Hun har gått i bhg siden høsten 07, men har to eldre søsken. Det skal vel også sies at hun begynte å bruke lette ord da hun var 8-9 måneder...
Småbarnsmor og mormor Skrevet 20. februar 2008 #21 Skrevet 20. februar 2008 Minsten min er 2 år og har ikke mye språk. Han snakker hele tiden, men det er ikke så mye vi forstår ennå. Er mest ett og to ord. Men jeg er ikke bekymret av den grunn. Det kommer når han er klar for det. Har 4 barn og de har vært veldig forskjellig i utvikling av språk. Eldste, som er jente, er den som var tidligst. Minsten er tregest med språk, men han var tidligst med å gå. Han er hos dagmamma :-)
WP-TLogPeanut Skrevet 20. februar 2008 #22 Skrevet 20. februar 2008 Hmm..har ikke tellinga lenger jeg,for det er så mange ord og setninger som kommer nå LItt gøy at han kan tegnspråk da, aldri sett en liten unge som har kunnet det jeg
Gjest Skrevet 20. februar 2008 #23 Skrevet 20. februar 2008 Vår snakker rent. Veldig varierende blandt barn, noe som er helt normalt.
Carnivale Skrevet 20. februar 2008 #24 Skrevet 20. februar 2008 Min 2-åring snakker som en foss, krysset av på alle ordene på skjeamet på hs på 2års-kontrollen, og enda erd et flere. Setninger på 7-8 ord er ikke uvanlig. Men sønnen til HI lærer seg jo to språk samtidig, og da går det jo litt "senere" med begge. Samme som om ungen skal lære seg både norsk og engelsk samtidig..
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 20. februar 2008 #25 Skrevet 20. februar 2008 Aner ikke. Han snakker så mye at jeg har sluttet å telle antall ord, for langt over 1/2 år siden. Snakker med lange setninger på både 10-15-20 ord. Og kan hele sanger med 4 vers..osv osv. Men han er tidlig ute da.. Det meste er vanlig har jeg forstått:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå