Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en stor guttepus som har vandret rundt leiligheten våres i lengre tid til alle døgnets tider. Han har da gått å skreket og jamret seg fælt.

Etterhvert ga vi han litt mat for det virker ikke som om han har noen som passer på han.

I sta hoppet han inn gjennom soveromsvinduet mitt og jeg lot han komme inn.

Han er ganske så kosete men veldig forsiktig. Han er langhåret og i pelsen rundt halsen og bak ørene er det svære floker, som sitter helt inntil huden hans.

Og han stinker kattepiss!!

Det er tydelig at katten ikke har det bra, og at eierne (hvis han har noen?) har vanskjøttet han!

Vet ikke hva jeg skal gjøre eller hvor jeg bør henvende meg ang denne pusegutten! Noen som kan gi meg råd eller tips???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring dyrebeskyttelsen, eller en dyrlege. De kan nok hjelpe deg med råd, evt behandling til den stakkars pusen.

Skrevet

Er jo ikke noe sånt som er åpent enda, dessverre!

Har veldig lyst til å dusje han (har to jentepuser selv) Så jeg har katteshampoo og børste og lignende, men er jo litt skummelt ettersom han er så stor.

Ikke kjenner han meg, og jeg kjenner ikke han. Er redd han da vil angripe meg hvis han merker hvor usikker jeg kommer til å være hvis jeg dusjer han.

Skrevet

hmm...du kan jo prøve å sette på dusjen og se om han protesterer? I såfall ville jeg nok la vær. Ikke noe morro for noen av dere hvis han får panikk og angriper.... Du kan jo også ringe politiet og høre om de vet om noen katter som er meldt savnet?

Skrevet

du kan jo klippe av flokene til og begynne med... også kan du gjøre som mamma`n til nurk-FØDEKLAR sier, prøv og sett på dusjen, vil han ikke, så ta heller en klut og tørk litt av han med den så du får bort det verste!!

Skrevet

Jeg er veldig takknemlig for tips fra dere!

Jeg satte på dusjen, da ble han redd. Men jeg tok et litermål og helte vann over han flere ganger og det likte han, hvertfall når jeg begynte å såpe han inn.

Når jeg skulle skylle av gikk han frivillig inn i dusjen! (Har ALDRI opplevd lignende med en katt før)

Jeg børstet pelsen med kattebørste og klipte noen floker. Men er vanskelig å komme til. Er så redd for å klippe huden hans.

Når jeg skylte av såpa la jeg merke til masse svære floker rett ved rumpehullet hans:(

Men jeg tør ikke klippe han der!

Skrevet

Hvis du vurderer å ta katten til deg, kan du kanskje ta deg råd til en tur til veterinær der du kan få katten dopet ned og barbert? Høres jo absolutt ut som en snill pus siden deg godtok at du fikk vasket den i det hele tatt:-) Mannen min og jeg er midt i en prosess med å få "temt" en villkatt som har rekt rundt i nabolaget i lengre tid, det er bare et tidsspørsmål før den er tam nok til at vi skal ta den med til veterinær og få den kastrert, vaksinert, og evt. klipt/barbert.

Skrevet

Ja ta den med til vetrinær...

Det kan være mye basilusker på han om eier har forsømt eller forlatt pusen,spesielt hvis du tenker på å beholde han så bør du ta kontakt så fort de åpner...

Skrevet

Jeg har to katter fra før og jeg har derfor ikke mulighet til å beholde han, selvom jeg så inderlig gjerne skulle gjort det.

Tenkte å kontakte vetrinær etterpå for å spørre om de kan undersøke han. Men hvis jeg forklarer situasjonen så burde vel de ha noen de kan kontakte? Er jo litt synd hvis jeg må betale for å behandle katten, ettersom jeg fant han i denne tilstanden og han ikke er min. Det koster flesk hos vetrinær og jeg tror ikke jeg har råd til det akkurat nå. (har nettopp hatt reperasjoner på bilen for 13.000 kr)

Skrevet

Jeg kjønner at du ikke føler du har råd til det... og kjønner også at du ikke kan ta til deg en til, men kan du ikke ringe dyebeskyttelsen og høre hva de sier???

vist den katten skal leve må den få behandlig.. ikke sunt får det som er gravid heller og drive med en katt som du ikke aner hvordan bakterier har...

lykke til

Skrevet

Ringte dyrebeskyttelsen. De syntes det var veldig bra det jeg hadde gjort for katten, og at det ikke var noe mer å gjøre (???) De sa at jeg burde la katten tørke helt og så slippe han ut. Det kunne være folk som eide han mente de og da måtte de få en sjanse til å finne katten sin.

De sa at hvis katten skulle komme tilbake til meg etter en stund, så måtte jeg kontakte de. Da skulle de ta i mot katten å gi han den behandlingen og pleien han eventuellt måtte ha, og så sørge for omplassering.

Må si jeg er litt skuffet. Men som hun damen sa.. de har ikke kapasitet til å ta i mot og hjelpe mer enn ca 10% av alle lignende tilfeller. Dessverre!

Føler jeg har gjort det jeg kan, og slipper han derfor ut når han har tørket helt, og har spist seg god og mett!

Tusen takk for alle svar!

Skrevet

Ja, det er dessverre sånn at mange tror det bare er å skaffe seg et husdyr for så å hive det ut når de blir lei. Oftest gjelder dette katter for de er såååå søte når de er små, så blir de store og ikke fullt så skjønne, og da er det visst bare å hive de på gata... Skjer altfor ofte, og da blir det fort fullt hos dyrebeskyttelsen og omplassering for dyr. Får håpe du ikke ser han mer, altså at eierne finner han og tar seg av han.

Skrevet

Håper det jeg også. Og hvis jeg noen gang finner ut hvem de eierne er kommer jeg nok til å be dem ta litt mer ansvar!

Når man skaffer seg et husdyr, så får man ta vare på dem også...

Hvis det er sånn at eierne har gitt litt faen i katten burde de tenke over hvilke smerter dem påfører dyret.

Skrevet

Dessverre et helt vanlig tilfelle, katter har ingen status hos veldig mange, det er liksom bare å kaste dem ut når man blir lei... For all del, hankatter kan dra ut på lange vandringer, kanskje er han ny i området og har gått seg vill, eller kanskje eierne har flyttet, og så har katten dratt "hjem" igjen. Hvis han kommer tilbake (og det gjør han jo sikkert, siden han har fått mat hos deg) så går det jo an å prøve med "Katt funnet"-annonse i avisa eller lapper på butikken. Lykke til!

Skrevet

katten vår var borte i 4 uker.Langhåret han katt.. kom hjem med floker og så ut som en boms. Sånn skjer innimellom, han drar på tur men kommer hjem igjen. så dere vet heller ikke historien bak detta heller

Skrevet

Det er ikke så rart han går utenfor hos dere å hyler hvis du har to hunnkatter. Og som en over her skriver er hannkatter ofte på "vift". De er mye ute å farter og sloss og kan være borte i flere dager. Så tror bare du skal slippe den ut igjen jeg å se det an.Eller legge ut en liten etterlysning i lokalavisen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...