(0_o) Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 Rett og slett. De er noen skikkelig sosiale dyr... Har lurt på å sende inn en klage til styret i borettslaget. Hva ville dere ha gjort? 1. Nå er klokka snart tre natt til onsdag. Og nå begynner det så smått å bli stille... De har hatt masse folk der i kveld/natt med høy prating/roping ute på balkongen, inne og i oppgangen. Helt til nå. De har også vært barn som skriker (ikke gråter, men leker), tramper og løper konstant helt til nå(!). Bord og stoler ble konstant flytta på, noe som høres veldig godt hos oss, siden soverommet vårt er rett under stua deres. Kort sagt: fullt selskap/fest med masse bråk helt fram til 03:00 natt til en onsdag. I husreglene står det at kl 22:00 skal det være stille. Nesten så jeg vurderer å sende en bekymringsmelding til barnevernet. De barna de har er alle under 8 år - og holdes våkne til langt utpå natta. 2. De har masse barn, og er tydeligvis av den oppfatningen at alle skoene skal stå utenfor døra, midt i oppgangen, rett foran trappa opp til andre etasje. Innmari praktisk for meg når jeg skal ut med f.eks barnevogna... :/ 3. Sykler/barnevogn står rett innenfor ytterdøra i fellesgangen. Det ser ut som et helt kaos! Det står klart og tydelig i husreglene at oppgangen ikke er oppbevaringssted for slike ting (vil anta at dette også gjelder for 15 par med sko som ligger strødd). 4. De setter opp ytterdøra i oppgangen hele tiden (hekter den fast i en krok på veggen) når de har besøk, og den blir stående oppe hvis ingen av naboene lukker den igjen. Denne døra, står det i husreglene, skal holdes låst til enhver tid. Hva synes dere vi bør gjøre? Greit nok at vi bor i en blokk (skulle GJERNE ha bodd et annet sted, men det var det eneste vi fikk tak i i dette området), men når det er masse bråk nattestid på hverdager er det vel lov å reagere? De prata jo ikke akkurat normalt (noe de forsåvidt sjelden gjør), det var faktisk skriking og hojing og løping og banking og skraping med stoler og diverse natt til en ukedag. Og sånn holder de også på hver helg stort sett, så lillegutt våkner hele tiden og vi SLITER med å få sove. Begynner å bli møkk lei, vi vurderer å flytte. Så - burde jeg sende en skriftlig klage til styret? Nytter ikke å prate med dem på egenhånd, de er fra pakistan og foreldrene skjønner nesten ikke engelsk og i hvert fallikke norsk (har prøvd flere ganger før)... Hva ville dere gjort?
2 boys & now pink Skrevet 20. februar 2008 #2 Skrevet 20. februar 2008 Hei Fælt at du har sånne naboer som ikke eier sosiale antenner. Skriv en saklig klage til styret. Da har du spillt ballen videre. Før kanskje en liten logg, så de ser at dette ikke bare er noe som skjer 1 gang, men ofte. Ang barna, nevn dette i klagen, og det er og lov å ringe til barnevernet anonymt, for det er ikke bra!
Gjest irismor Skrevet 20. februar 2008 #3 Skrevet 20. februar 2008 Skriv en klage til styret. Få gjerne med dato og klokkeslett på uro etter 22.00 Lettere for styret å ta klagen videre. Ta med alt i klagen fra støy, sko, døra og sykkler. Kommer det en inspeksjonsrunde fra brannvesenet så får borettslaget en klekkelig bot. Og er du bekymret for barna så ta en legg inn en bekymringsmelding til barnevernet. Lykke til
Tia med 2 ♀ Skrevet 20. februar 2008 #4 Skrevet 20. februar 2008 Skriv en klage du og nevn allt som de gjør som bryter husreglene. Siden det er hele tiden og ikke bare en gang i mellom. Er greit at de kommer fra en annen kultur men de må forholde seg til reglene der de har valgt å bosette seg akkurat slik som andre folk. Skjønner godt du har vurdert å flytte, hadde heller ikke orket å bo med noe sånt. Det er slitsomt. Ville også snakket med andre naboe hvis flere klager må styret ta det mer alvorlig. bare det at de setter opp ytterdøra som skal være låst kan jo skape fare for innbrudd og annet i alle leiligheter i blokka. Vi hadde naboer som etter at de flytta inn hele tiden satt opp døra her også. Er smekklås og dørlukker så de huka enten av dørlukkern og satt døra på vidt gap eller så la de teppet under døra så den ikke kunne lukke seg. Og vi har dør telefoner så hvorfor de syntes det var vanskelig å åpne den vet ikke jeg. Etter klage sluttet de heldigvis med det. Var jo veldig irriterenes når andre har vogner stående i gangen på vognplassen. Vil jo ikke at noen skal komme inn å stjele dem.
___ Skrevet 20. februar 2008 #5 Skrevet 20. februar 2008 Skriv klage. Det er jo greit, men ettersom dette er mennesker som ikke snakker norsk kan det jo hende dette bunner i at de ikke har forstått husreglene og i tillegg har en helt annen tradisjon for hvordan man oppfører seg. Kan du ikke foreslå for styret at de skaffer en tolk som oversetter husreglene og forklarer saken for naboene dine. Det er ikke sikkert de føler at de gjør noe galt i det heletatt og at dette er ting som enkelt kan ordnes med god kommunikasjon. Hvorfor må du foresten flytte barnevogna forbi deres dør når de bor over deg?
mamman til to gutter Skrevet 20. februar 2008 #7 Skrevet 20. februar 2008 Fordi de plasserer skoene foran trappa til 2.etasje og antar hun bor i 1.etasje. Tanta mi hadde samme problemet. Hun ble venninne med disse naboene (hun var vel gammel nok til å være bestemor til barna...). Tror hun snakket med dem via barna som var gamle nok til å ha lært norsk på skolen. Og som noen andre her skriver, problemet var at de ikke kunne skjønne husreglene og kulturen de var vant til var en helt annen, så de måtte få hjelp til å lære seg norsk kultur.
Duracella Skrevet 20. februar 2008 #8 Skrevet 20. februar 2008 Ja, og jeg tror (skyt meg hvis jeg tar feil) at det er vanlig i mange land som pakistan og india at ungene er oppe til de voksne legger seg? Så når disse flyr oppe hele natta er det kanskje ikke noen barnevernsak, men en uheldig kollisjon med en annen kultur.
Ett_øyelokk.... Skrevet 20. februar 2008 #9 Skrevet 20. februar 2008 Jeg ville sendt en bekymringsmelding til barnevernet. For alt du vet er de gjerne inne i barnevernets systemer allerede. Min oppfatning er at hvis du vurderer å sende bekymringsmelding så gjør man det. Barnevernet vil da sjekke det opp og hvis det ikke er omsorgssvikt gjør de heller ikke mer. Men finner de svikt i omsorg osv, tar de jo dette videre og tilbyr tiltak, som feks. miljøarbeider i hjemmet, eller noen som kan vise dem god dkikk og bruk. Send også en klage til styret, få gjerne de andre i oppgangen til å gjøre det samme, og styret kan da sende en bekymringsmelding til barnevernet.
(0_o) Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 20. februar 2008 har tenkt over det jeg også, at de ikke har forstått husreglene.. Men de er jo ikke så dumme at de ikke skjønner at naboene blir plaget av bråket deres, det nekter jeg å tro. Hehe, og døra deres er rett ved ytterdøra;) alle må gå forbi den når de skal ut/inn... Men jeg skal sende en klage til styret, for uansett så kan vi ikke fortsette å ha det sånn...
mayaya Skrevet 20. februar 2008 #11 Skrevet 20. februar 2008 De bor ved ytterdøra, og dere bor under dem? Bor dere i kjelleren på ei blokk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå