Bobine Skrevet 20. februar 2008 #1 Skrevet 20. februar 2008 Vurderer om vi har råd til litt utdanning her, så jeg lurer på sånn ca hvor mye man får i støtte (fullt lån og stipend) fra lånekassa i måneden? Får man mer om man har barn å forsørge?
Gjest Skrevet 20. februar 2008 #2 Skrevet 20. februar 2008 Hei. Full støtte i ett skoleår er 80 000,- Det fordeles med en større utbetaling hver semesterstart (16 000,-) og 6000,- de andre månedene. Når du tar eksamener - og består, får du omgjort deler av lånet til stipend. Du kan søke om forsørgerstipend, som jeg trooooor er på ca 1200,- i mnd(?), men her tror jeg det spiller inn hvor mye inntekt og evt. samboers inntekt du/dere har.
lille sprelle Skrevet 20. februar 2008 #3 Skrevet 20. februar 2008 Jeg er svært rusten på reglene, men stipendet - har ikke det noe med om man bor "borte" (Dvs. vekke fra mamma og pappa, ikke på folkereg. adresse) eller ikke? Greit å sjekke opp.....
junijente fikk julijente Skrevet 20. februar 2008 #4 Skrevet 20. februar 2008 Forsørgerstipend er maks 1320 kr for de to første barna, deretter 850 for de neste, avhengig av samboer/ektefelles inntekt, og barna må bo minst 40% hos deg. Om du får barn mens du er i utdanning blir 10 mnd av støtten rent stipend, ikke lån, uavhengig av om du står på eksamen eller ikke. For å få støtte kan man ikke bo på samme adresse som foreldrene, men man trenger ikke melde adresseendring om man bor på hybel. Om du bor på hybel hos foreldrene dine får du ikke støtte. Disse reglene gjelder for høyere utdanning, videregående utdanning er jeg svakere på. Du finner mye info på www.lanekassen.no, eller ved å ringe eller sende en e-post til Lånekassen.
prego Skrevet 20. februar 2008 #5 Skrevet 20. februar 2008 jeg er student nå, og får ikke ei krone ekstra i måneden pga samboers inntekt, som egentli ikke er den helt store.. han har ca 27000 i måneden før skatt. jeg får altså 6200 kr hver måned, og det er det samme som jeg ville fått hvis jeg ikke hadde hatt barn i det hele tatt..
Bobine Skrevet 20. februar 2008 Forfatter #6 Skrevet 20. februar 2008 Hmmm.. 10 000 mindre i måneden utbetalt er jo ikke akkurat småpenger da, ikke med div lån å betale på fra før i alle fall. Så da må jo trikset være å ta så mange fag som mulig som privatist ved siden av jobbing egentlig, for ikke å tape så mye inntekt. Så får det heller være at det tar lenger tid å bli ferdig utdanna.. Så blir ikke den perioden med mye mindre penger så veldig lang... Tenke tenke tenke...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå