Gå til innhold

Nattavvenning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Noen spørsmål om nattavvenning:

Når en sier at en 6 mnd gammelt barn som får flere grøtmåltider på dagtid kan sove natten igjennom uten mat, regner en da fra han legger seg ved 19- tiden eller "voksnes natt"?

Han kan våkne hver halvtime en lang periode om natten, noen ganger er det tilstrekkelig å putte inn smokk, men hvis vi er for trege med å putte den inn er det full krise og han våkner for mye. Har dere noen gode tips for hvordan vi kan komme ut av den onde sirkelen med å putte inn smokk så ofte? Har forsøkt å feste den på genseren i en snor, men han er for liten til å klare å få tak i den i søvne enna. Regner med at det er tannfrembrudd som er en av årsakene til at han våkner så ofte, og blir smådesperat ved å tenke på at dette kan vedvare lenge...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at vi la henne rundt halv åtte fra tidligere enn 6 mnd, men helt ærlig så husker jeg ikke eksakt. Noen oppvåkninger må du nok regne med innimellom, men det går i perioder er min erfaring. Tannfrembrudd var en årsak hos oss og forkjølelse en annen.

Har dessverre ingen gode tips på smokkdytting, det løser seg etterhvert når han klarer å ta den i munnen selv. Prøv i hvert fall å slutte med melk om natten, de små lærer fort hva de skal gjøre for at det skal komme noe godt :) Det er ikke bra for tannebissene heller...

Skrevet

Jeg leste innlegget ditt om dette med tannfrembrudd og tenkte å si først: Jeg kjøpte en bitering til lille krokodille som skal kjøles ned i kjøleskapet. Det hjelper litt, samt at jeg bruker Dentinox.

Når det gjelder søvn, så har kroko sovet gjennom siden han var 3måneder, men så ble han plutselig veldig ugrei for en stund tilbake. Det varte i ca 2uker.

Tipsene jeg har fått i den forbindelse er

- feks å ha flere smokker tilgjengelig. (Jeg gjorde ikke det)

- gi han masse grøt om kvelden

når d gjelder tenner: smure med Dentinox.

Det er ikke så mange tips jeg kunne gi, men det som jeg synes er greit å vite er at det går over. Og at det er flere mødre som ønsker tilbake nattesøvn sin. Det var slitsom. Noen ganger var han våken 1 time - og krabbet opp i sengen. Han var 6måneder, når han startet med det tullet.

Nå er han 8måneder. Akkurat nå står han i sengen kl5 og pludrer og er veldig klar for dagen. I gjennomsnitt våkner han mellom 8-9. Derfor får han aldri flaske før kl.8, med kun ett unntak så langt. Jeg har stått opp flere ganger både om natten og om morningen og puttet smokken tilbake i munnen og lagt meg igjen. Det hjelper for ca 20min.

Prøv å dytte smokken fast med et kosedyr. Jeg har en myk bamse som er laget av en vaskeklut.

Lykke til og husk: Det går over :-)

Skrevet

Har hørt det samme, men etter tre stykker så skjønner jeg at det ikke er alle som greier det ;-) Mine var passelig småslitsomme frem til de sluttet med pupp sånn i 11-12 mnd alderen. Da tok pappaen over og la de på eget rom og det hjalp... Og jepp, var temmelig desperat da!

Skrevet

Vi sluttet med nattamming da jeg var borte på overnatting en natt da LilleSnupp var 6-7 mnd. Hadde pumpet masse mat og lurte på hvordan det ville gå. Trollfar gadd jo ikke stå opp å varme mat på første kny, og hun sovnet med en gang med smokk. Hun våknet 2-3 ganger i løpet av natten og var veldig fornøy med smokkeløsningen. Da jeg kom hjem dagen etter og hørte hvor bra det hadde gått, fikk hun eget rom i løpet av null komma svisj! Vi måtte opp 2-3 ganger og dytte smokk, men mye bedre det enn nattamming.

Tenker at de små blir litt forstyrret av sovelyder i rommet og godlukta fra mor, så det kan nok være en fordel om babyene får eget rom av den grunn.

Hvis du har smokk med ring kan du forsøke å knyte en tykk vaskeklut eller et lite håndkle i ringen. Da blir smokken liggende sånn at babyen omtrent bare trenger å gape for å få tak i den. Det var ett tips vi fikk på Riksen med førstemann og det fungerte bra på begge to.

Lykke til med "jobben"

Klæm fra

Skrevet

Det med oppvåkning gjennom natten er noe de fleste må gjennom. Vi måtte opp alt fra en til fire ganger stort sett hver natt til han var halvannet år. Stort sett hjalp det å få smokken, så sovnet han igjen. Noen ganger fant han den selv. Det er slitsom å få så avbrutt søvn, men vi byttet på å stå opp. Og var det noen netter han ikke våknet var det som en skikkelig bonus.

Tror ikke det er mat som er løsningen, tror bare dere må "stå han av". Det kan også være en løsning å flytte han på eget rom. Trøsten er at det går bedre etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...