Gå til innhold

Når synes dere det er passe alder

Anbefalte innlegg

Skrevet

å reise alene innenlands med fly for barn for å besøke besteforeldre??

Foreldrene mine har anledning til å ha barna av og til når det er ferie og ellers om de har noe fri. Til nå har de jo kommet ned til Oslo for å hente med fly, så fly tilbake, så levere med fly. Dette er selvsagt ganske dyrt da, så lurte på når er egentlig passe aldre for å fly alene?

Tenkte at eldstemann kanskje kan prøve seg om ikke altfor lenge.Kanskje neste år? Han blir 8 nå, så 9 år til neste år. Hva synes dere er en grei alder? Noen som har erfaringer?

Det hadde vært stas for ham å dra dit alene i vinterferien eller lignende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg reiste vel alene når jeg var 5 første gang (ganske sikker...) og det gikk helt fint. Når jeg var 9 år, var det null problem i hvert fall! Dessuten tar de godt vare på barn som reiser alene:)

Så han er gammel nok for det:)

Har jo ingen erfaringer da, annet enn mine egne;-) Hehe

Skrevet

Om han liker å fly er det nok ikke noe problem, sikkert kjempestas å fly alene. Får masse oppmerksomhet av flypersonalet også.

Skrevet

Jenter er ofte litt mer modne når det gjelder slikt da.. Eldstemann er gutt... Kommer litt an på hva han sier selv også, tror jeg:-)

Skrevet

Dette er de retningslinjene barneombudet har satt for abrn som skal reise alene;

Fly

Flyselskapene har satt en femårs grense for å reise alene. Vi anbefaler ikke uten videre at femåringer reiser alene på fly. For de minste barna kreves det mye forberedelse og trening.

Foreldrene bør alltid ha en personlig kontakt med en kabinansatt, gjerne ved at de får følge barnet inn i flyet. Dette gjelder først og fremst når barna er unge og når de er uerfarne.

Båt

Én fergerute har nedfelt i sine rutiner at barn under 12 år bare kan reisealene når har organisert barnetilsyn. De har laget egen barneruter for å fange opp barn som reiser alene.

Buss

Vi anbefaler 8 år som en nedre aldersgrense for timelange bussreiser. Aldersgrensen må vurderes i forhold til reisens lengde i tid.

Tog

Barn under 10 år bør ikke reise alene med tog. For lengre reiser med togbytte, bør barnet være 12 år eller eldre.

Bytte

av reisemåte fra fly til flytog, tog til buss og lignende, krever høy grad av modenhet og erfaring. Vi foreslår en veiledende aldersgrense på 12 år, med det forbehold at dette gjelder

spesielt reisevante.

Skrevet

Det er ikke snakk om flybytte, flytog eller noe slikt. Snakk om å bli fulgt helt inn i flyet fra Oslo, og hentet på flyet i andre enden. Flyturen tar vel 50 mins. Mindre flyplass i andre enden.

Skrevet

Ja, men da dropper du å forholde deg til den siste delen av retningslinjene da ^

Skrevet

Men da skjønte jeg ikke helt når ombudet syntes det var greit å starte, for de uttaler bare at 5 er for ungt og at om det er snakk om tilknytning med tog etc. bør man være 12 år.

Antar at man må bruke sunn fornuft, eget skjønn og vurdere sitt eget barns modenhet når alt kommer til alt. Var bare litt nysgjerrig på andres synspunkter på dette.

Skrevet

De sier vel ikke rett ut at 5 er for ungt, men at man bør ta hensyn til modenhet og alder, samt tilrettelegge med kabinpersonale etc.

Personlig syns jeg det virker veldig tidlig å sende ungene ut på flytur alene før de er ti, men så har ikke jeg så store unger heller..

Skrevet

jeg reiste med direktefly til utlandet før det, og ser barn på fly yngre enn det som reiser nå. En får jo følge dem til gaten, og så blir de jo hentet med en gang.

Skrevet

Gutten din er absolutt moden nok. Min sønn som er 9 derimot,han hadde jeg vært litt skeptisk til å sendt avgårde...

Kommer an på barnet.

Jeg tok toget til mormor fra Trondheim til Levanger mange ganger alene, og da var jeg fra 8 år og oppover,tenker jeg. Husker det var kjempespennende. Hadde alltid selskap i en eller annen gammel dame som mamma hadde øynet seg ut som "selskap" for meg på turen. Pluss at konduktøren visste om det.

Mormor sto jo på stasjonen og venta på meg =o)

Hvis han selv vil,og tør, da tror jeg det går kjempebra!

Skrevet

saa lenge han syns det er Ok selv saa er han fint gammelt nok.

Hadde nok bare vaert kjempe spennende.

Skrevet

Jeg flydde masse alene fra jeg var 5 år, syns alltid det var like gøy :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...