Gå til innhold

Interessant om amming/ikke-amming...

Anbefalte innlegg

Skrevet

.... Den som vil krangle kan gå et annet sted.

Jeg vil bare dele noe jeg oppdaget i dag....

Vi er en barselgruppe på 8 stk. Jeg er den eneste som gir mme.

Alle de andre barna har vært forkjøla, tette, osv...Generelt vært syke de siste ukene...

Mens min, som ikke har fått mm siden desember ikke har vært syk en gang siden han var 4 uker og hadde litt feber.. Da fikk han derimot mm...

Interessant når mange påpeker antistoffer og immunforsvar som grunn til å amme lenger....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ammer og har lurt på det samme.....snuppa mi har vært tett i nesa siden fødsel og jeg får det ikke bort...driver med nesedråper som en gal men blir aldri bedre

Jeg trodde de lissom ikke skulle bli syke jeg....(men skal fortsette å amme rett og slett fordi jeg trives med det:) )

Skrevet

signerer her ja... jenten min er støtt forskjølt./ tett ivertfall.. jeg fullammer...

Skrevet

jeg ammer ikke og gutten min har hatt rs-virus, ørebetennelse, øyekatar, 40 i feber, streptokokker på en gang :P

så syke kan de nok bli uansett;)

Skrevet

Tror nok det er mer som spiller inn enn bare melka.

Skrevet

Har omtrent samme greia i mi barselgruppe...

Selvfølgelig er det mer enn melka som spiller inn, men må si jeg også synes det er interessant at den friskeste av 9 (som vi er) unger er min som ikke har fått morsmelk på gud vet hvor lenge...det fokuseres jo veldig på amming som forebyggende for sykdom..iallefall på min helsestasjon....

Men, velger å tro vi har vært heldige, på samme måte som de som ammer kan være heldige eller uheldige når det gjelder sykdom :)

Skrevet

Er nok ikke så enkelt=) Antistoffene i morsmelken beskytter mot visse sykdommer som allergi/astma og andre autoimunsykdommer og har positiv effekt på lang sikt, men de vanlige virius/bakterie infeksjonene kan de få. Dette trenger barna for å bygge et godt immunforsvar=)

Skrevet

Min får bare morsmelk. Har ikke vært syk i det hele tatt. 3,5 mnd.

Skrevet

så bør vi vel også huske at arv har litt med allergi å gjøre?

mener å ha lest et sted at selv om min sønn får mme er det mer sannsynlig at noen med allergi i familien som får mm får allergi, siden vi ikke hard et i familien.

mener ikke at det du sier er feil altså, tøffelhelten, men det finnes flere sider av saken, som alt annet :)

Skrevet

En venninne av meg har en ettåring, som hun har ammet veldig mye (ammer fremdeles). Til tross for det har barnet fått kronisk astma.

Skrevet

Hjelpes..... dere bruker eksempler fra deres egne liv som om det er svaret på alt!!!

Vet dere hva FORSKNING er????????? Det er årevis med systematisk og metodisk innsamling av data, og grundig gjennomgang av haugevis med informasjon og hypoteser for å komme fram til et resultat. Det er på denne måten vi VET at amming i mange tilfeller beskytter mot autoimmune sykdommer osv.

Dere virker jo så ignorante med disse amatør-konklusjonene. Egen erfaring spiller da vel ingen rolle!!!

Skrevet

Egen erfaring spiller da en rolle for en selv?

Ja, jeg vet hva forskning er, vet du hva å ikke se svart-hvitt på verden rundt oss er? :)

Det vil alltid finnes unntak fra forskning, og sånn er det bare.

Skrevet

Du må da skjønne at det ikke er så enkelt!!?

Skrevet

Tror nok at trådstarter VET hvor bra mm er, og at det kun er tilfeldig at det ikke er hennes barn som er syk ;)

Jenta vår får kun mm, hun har akkurat hatt influensa...

Skrevet

HI er sikkert fullstendig klar over hva forskning er, hvis ikke ler til og med ræva mi av denne "undringen" over amming/ikke amming.

Ganska bra kørka til å trekke noen konklusjoner i det hele tatt basert på en (1) barselgruppe.

Åjåjåjåjåjåjåjåj.................

Skrevet

Det var vel derfor HI la ut denne tråden, for å høre erfaringer fra andre enn sin egen barselgruppe. Ikke la dette bli en krangletråd nå da, jeg synes dette er spennende selv. Førstemann ammet jeg i 1,5 år og han var masse syk(forkjølet og feber), mens andremann har kun fått mme og aldri vært syk.

Jeg synes det er kjempefint at noen setter dette litt i perspektiv istedetfor å lage en stor krangel om hvem som er best av mm-mammaer eller mme-mammaer. Begge to gjør en kjempejobb!

Skrevet

Vi har akkurat samme i vår barselgruppe. vi er to som gir mme og de har vært friske hele tiden. 4 mnd. 3 fullammer og der har to vært syke i henholdsvis 2 uker og 6 uker....

Skrevet

men så kan man jo også si at unger egentlig har "godt" av å være syke....slik at immunforsvaret bygges opp!

Jeg mener jo at barn som har vært i kontakt med bakterier er bedre rustet enn barn som er total avskjermet for bakterier!

Kanskje mm gjør at ungene kan bli syke men de er bedre rustet for å klare seg gjennom det på kortere tid?!(jeg spør fordi jeg lurer)

Drit nå i hva forskningen sier når vi lurer på hva andre tenker om dette!

Skrevet

mm beskytter til en viss grad mot det mor har vært utsatt for og som hun da har antistoffer mot. Så skal det jo da hindre eventuelt forsinke allergi. Men når alt kommer til alt så er det individavhengig vil jeg tro..... Jeg er flasket opp på mme, har ingen allergier og er skjelden syk. kan ha noen vintre med forkjølelser men det er ikke mye, får sjelden karftig infulensa etc. har tre barn alle ble fullammet til 6 mnd, og de er friske som fisker... og de fikk mm til og med de flylte året som drikke og i grøt etc.

Vi har hunder og hester og er mye ute, ungene er ikke redd for skitt under neglene.....

Har derimot en søster med 3 barn, de ble ikke ammet så lenge , men tror ikke det er den store ulven. mammaen vasket støtt alt og ingenting. hvis en leke falt i gulvet ble den skrubbet i zalo før barnet fikk den tilbake..... 2 barn har astma og er mye syke...

En annen søster ammet kort tid, ungene vokst opp med hunder alltid spist masse fisk, mor har ikke støv på hjernen ungene er friske og raske.....

konklusjon?? kommer an på individene.... La barna utsettes for frisk luft, sunn skit etc....

Skrevet

jeg fullammer og jenta mi er 6 mnd og har ikke vært syk. Annet enn ved vaksinasjon da.. Jeg og sambo har derimot vært veldig syk flere ganger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...