Gå til innhold

Har du opplevd stygge blikk når du har ammet offentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opprop: Lovfest kvinners rett til å amme i det offentlige rom!

Er det medlemmer her som ikke vet om ammeaksjonen som har vært i gang siden 22.mars 2007, men kunne tenke seg å underskrive, så klikk her:

http://www.opprop.no/opprop.php?id=ammeaksjonen

Spred opprop-adressen videre til slekt og venner. Fint hvis pappaen også skriver under.

Trenger 4000 underskrifter!! Har nå litt over 3600!!

"I dag var datteren min på et kjøpesenter i Oslo by. Kjøpte tøy til lillegutt 8 mnd. Han var sulten og ville die der. DET GIKK IKKE! ikke tale om. Mor ble forvist til et ammerom i 1. etasje. Ammerommet viste seg å være et toilett med stellebord. Pris kr 5.- for å komme in. Der skulle hun sitte på dolokket å amme. Nei takk.

Så, mine damer og herrer, ammeaksjonen er like aktuell. "

Barn har rett til å få mat når de er sultne

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da har jeg gjort min plikt og signert oppropet. Jeg vil da ha mulighet til å amme hvor jeg vil. De som blir støtt av det får se en annen vei!

Skrevet

Jeg må si at jeg er uenig... Jeg skjønner ikke hvorfor man vil sitte og blotte seg for allesammen! selvfølgelig er det ditt eget valg, men jeg klarer det ihvertfall ikke. Jeg gikk inn på ammerom eller toalett når jeg skulle amme. Roligere der for babyen også. Syns jeg da :) Men smaken er jo som baken... er det ikke det man sier? =)

Skrevet

Nei ikke her som vi bor. Her smiler de bare og syns det er søtt at ungene får maten de trenger. Ingen som ser stygt på ammende mødre, og man sitter da ikke å blotter seg for å tiltrekkes mannfolk, man gjør det fordi ungen er sulten!

Skrevet

hehe...beklager..men jeg skulle gjerne sett han eller hun som hadde kommet og bedd meg om å gå et annet sted for å amme altså....

ungen har rett til mat..mat = pupp..enkelt og greit...

Skrevet

Jeg ammer ikke selv men gir flaske.

Men selvfølgelig bør mødre få amme hvor det enn måtte passe henne når barnet er sulten.

det er jo naturens gang som de sier, så da må de jaggu holde kjeft å da!

Skrevet

Nei, hadde jeg det hadde jeg sett dobbelt så stygt tilbake.

Hva er vel mer naturlig enn å gi barnet mitt den maten den trenger?!

Jøss, er det mulig...

Kan ikke si vi sitter å blotter oss heller, de som mener det er noen perverse griser!!!!

Skrevet

Som regel er det mannfolk som ikke får seg noe som har noe i mot amming...De som er så drittsekker at de ikke er noen damer som klarer de i mer en så og så lang tid om gangen...

Man trenger jo ikke vrenge puppen ut da...Har man bæresjal eller noe sånn,kan jo ihvertfall baby ligge å spise i ro ....

Skrevet

nå må dere bare passe på hva dere sier jenter..før du vet ordet av det befinner det seg en eller annen AP-kvinne her inne..og da risikerer vi at de kommer med et forslag om at amming er forbudt.. kroppskontakt mellom mor og barn kan umulig være sunt vet dere. da kan de risikere å bli påvirket av mødrene sine...

nei grøss og gru..

aldri aldri si høyt blandt fremmede at dere bryr dere om barna deres! det kan komme til å koste oss dyrt..

hvorfor skal barna ammes liksom? vi har jo mange alternativer av MME som er vel så gode å gi til barna. flasker selger de og overalt så nå skal vi ikke finne oss i undertrykkingen lenger jenter.. få dere "nanny" dere og fra barnet er 2 uker gammel!! ikke la mennene arbeide mer enn oss!!!nå er det tid for at vi skal stå sammen mot alle fordommene og all undertrykkingen vi har godtatt så alt for lenge. nei skål for likestilling og lange arbeidsdager!

jeg har ihvertfall tenkt til å arbeide minimum en time lenger enn mannen min HVER dag..så får vi se hvem som først ber om skillsmisse.... :-D

Skrevet

hehehe...nesten litt synd å le, er jo en mulig realistisk fremtidsvisjon slik det ser ut nå... Før du vet ordet av det, så blir barna satt bort rett etter barsel, så mor kan komme tilbake på jobb etter en uke.. For det er jo best for alle at jobb og karriere kommer før familien!!! Ææææ, Pokker, nå ble jeg sint igjen.....

Skrevet

ikke meningen å få deg sint altså...

sendte mail til stoltenberg/AP igår under et av mine mange raseriutbrudd mot dem etter alle de idiotiske forslagene deres..

er litt spent på om man får svar..føltes litt godt igrunn å få spy ut alt av meninger man har om de idiotiske forslagene deres...

jeg må ærlig innrømme at jeg er litt redd for hva som vil skje hvis de skal fortsette på dette viset....

frykter det verste......

Skrevet

Er ikke din feil at jeg ble sint:) Blir bare så sinnsykt provosert over de idiotene som styrer landet! Veldig bra at du har sendt en mail!! Kan jo håpe de tar et hint....må da finnes en grense for hva de har lov å pålegge/nekte det norske folk.

Skrevet

skal ikke direkte påstå at det var så mye hinting jeg skrev..hehe..

det begynte egentlig pent pg pyntelig,men så ble jeg bare mer og mer provosert hehe....var noe med bildet til stoltenberg som gliste så foraktelig...

nei,la oss for guds skyld prøve å få AP bort...nå har jeg ihvertfall fått nok av dem... da tar jeg heller bondevik og hans konstante sutring..han gjør ihvertfall ingen skade...er ikke alltid han gjør noe fornuftig herller,men det har jo hendt..og det lille han har gjort har jo vært av det positive slaget...

har vokst opp i troen på at norge er og vil alltid være et trygt,godt og fritt land å bo i..nå begynner jeg jammen meg å lure hvordan norge vil være om ti år...nesten om man skal sette det litt på spissen så kan vi jo bære den veien at vi ikke har stemmerett lenger da.

kan hende man må være meldt inn i AP for å kunne stemme..hehe..

nei huttetu....

Skrevet

Nå synes jeg det tok litt av her...

Jeg synes faktisk det kan være litt ubehagelig hvis jeg sitter på café og damen på bordet ved siden skal amme. Sender ikke stygge blikk eller noe, skjønner ho at hun vil gi babyen mat, men grunnen til at jeg blir litt brydd er at mange mammaer er VELDIG lite diskret...

Jeg kommer nok ikke til å gi babyen mat offentlig, men han skal ikke sulte av den grun altså!

Skrevet

hva er det egentlig med det hele som gjør det ubehagelig for deg?

hvordan har du det da hvis du sitter ute på sommeren på en utekafè og der er jenter på nabobordet kun iført bikini på toppen??

gjør det også at du føler ubehag??

eller er det selve brystvorten som er problemet? den er der nå uansett i maks to sekunder så ser du ikke den mer..

forstår ikke hvorfor noen skal reagere på dette.

til og med den eldre generasjonen syntes dette er helt naturlig..det er de av dem som mener at man ikke burde forlate hjemmet når man har små barn og av den grunn ikke burde kunne amme offentlig,men da har vi begitt oss ut på en helt annen debatt.

nei,med mindre vedkommede har på seg kjole, og løfter opp heeele kjolen for å finne fram en pupp så syntes ihvertfall jeg at det er verdens mest naturlige ting..

er enig i at det ikke alltid ser like pent ut om man må kle av seg halve genseren for å finne en pupp,men det må nå så bare være...det er bare å se en annen vei hvis det blir noe problem...

Skrevet

Jeg synes amming på kafe/spisested skal foregå på en diskret måte.

Det bør ikke være et problem å ta hensyn til andre som ikke finner dette så naturlig i denne settingen.

Jeg føler at jeg har løst problemet på en fin måte ved å skaffe meg et ammesjal. Da kan jeg amme hvor jeg vil uten at andre skal føle det ubehagelig + at jeg selv ikke føler meg beglodd.

Jeg liker løsninger som passer for alle :o)

Skrevet

Forsøkte å signere... men hadde visst allerede gjort det... så det så...

Skrevet

Helt enig med Lompa75. Selvfølgelig skal babyen få mat når den er sulten, men det går faktisk an å TA HENSYN til de som synes det er ubehagelig. Ammesjal er en fin fin ting!! :D

Skrevet

nå vet ikke jeg hvor dere kommer fra,men der vi bor er det ikke vanlig å reise seg opp og starte å veive med puppene til alle andre rundt...

man har på seg klær,og bretter ned eller åpner opp slik at bh'en kommer fram,åpner opp slik at puppen blir fri og ungen kan spise...

når ungen er ferdig å spise kler man på den puppen før man bytter side...

om noen føler seg støtt av dette eller ser noe seksuelt med dette kan heller de ta hensyn å snu seg en annen vei..

jeg mener også at andre skal ta hensyn til den ammede og ikke gå bort å gi barnet oppmerksomhet mens man ammer.det syntes ihvertfall jeg er et mye større problem når man sitter og prøver å få et barn å spise så stopper vilt fremmede fordi at det er sååå lenge siden de har sett et så skjønt barn osv osv...hilse på ungen gjør man når den ikke er påkoblet en pupp!

Skrevet

HAHAHA!!!

Bra skrivd sommefugl...

Folk pleier ikke brette seg ut der jeg bor,men det er noen fruer som desverre er alt for lite sjenerte og vel "lufter" puppen litt vel lenge iforhold til hva som er "normalt" ,hvis du skjønner...

Og er helt enig i bikini kommentaren,og et spørsmål som og kommer er:

Hva tenker dere om jenter som ligger å soler seg toppløse på stranden...?For det er jo på stranden,og har vært vanlig lenge.Hva blir så ille med en mor som sitter å ammer et barn tildekket da?

Skrevet

skal vi se...når hørte vi sist klaging over at pupper ikke ser bra ut??hehe...til og med hengepuppene mine ser bra ut så lenge jeg ikke har de henslengt over skuldrene.. okey oeky..så kan jeg ikke gjøre det enda..men har stor tiltro til at jeg skal klare å knyte sløyfe med dem etter denne ungen her.. ;-)

det jeg ikke forstår er..som du sier..vi kan sole oss toppløse på stranden..ikke noe problem i det hele tatt...men det øyeblikket der er en unge koblet til ene puppen så blir det hele vulgært og galt..

og ja,snakker fortsatt om stranden nå...

og når man er på resturant,kafè eller hva som helst og ungen vil ha mat så er det mye mindre forstyrrende om moren da kan gi ungen mat enn om at man skal høre på den desperate gråten til et lite barn fordi at han/hun er sulten...

ammerom er som regel på et toalett eller i et toalettliknende rom...slikt funker ikke..

ser heller ikke hvorfor man skal gjømme det som er verdens mest naturlige ting..har ingen ting imot personer som ønsker å gå et annet sted for å amme..har heller ingen ting imot personer som ønsker å skjule dette ved ammesjal eller liknende...alle må gjøre det som føles rett og naturlig for dem..

det viktige er jo at ungen får mat!

Skrevet

Ser jo ut at vi er enige, da vi begge sier at det bør skje på en diskret måte.

Nå har det seg slik at det finnes en god del som ikke gjør det diskret. Det er de noen av oss har problemer med.

Toppløs på stranden... Jeg føler meg ikke komfertabel med det heller jeg. Like komfertabel hvis folk velger å sole seg naken. Jeg synes ikke det er fint, jeg ser heller ikke på det som naturlig.

Det er ikke snakk om å sulte ungen. Dekke seg til, gjøre det diskret, sette seg på en passende plass osv. Mange ting man kan gjøre for å gjøre det hyggelig for alle sammen.

Vi må bare akseptere at vi alle er forkjellige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...