Gå til innhold

Bilstol vs nett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lov å bruke nett over bagen som sikkerhet i bil fortsatt, eller er det kun godkjent bilstol som er lovlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er lov fremdeles, men er ikke anbefalt.. Bilstoler er mye sikkrere!

Skrevet

Så lenge bagen er godkjent for å festes i bil er det like lovlig som sete. Der finnes mange vogner med "bilsele" i som er bedre enn de uten. Selv om nettet i teorien skal være godt nok anbefaler de slike bager hvis du skal bruke nett. Men stol er defintivt det beste valget.

Vi har begge deler, men kommer kun til å bruke bagen i nødstilfeller.

Skrevet

husk at ungen ligger løst oppi bagen og at viss du krasjer kommer antagelig babyen til å brekke nakken (unnskyld uttrykket) når den blir most inn i bagen! hadde ALDRI putta ungen min oppi noe sånt. Såg en video på youtube laga av tryggtrafikk om dette...

Skrevet

Vi brukte nett første gangen siden vi hadde bil som det ikke gikk med sete. Følte ikke at babyen lå løst i bagen, ligger jo pakket inn i dyner og tepper. Det er kanskje ikke like sikkert som sete, men jeg er ikke av den hysteriske typen.

Skrevet

Hmmm... det er en stor forskjell på å være hysterisk og å være fornuftig, OleLuna....

Skrevet

Ja, men så lenge det er godkjent tror jeg ikke det er veldig ufornuftig. Uansett er det alltid en risiko for at kan gå galt i trafikken, men vi kjører jo bil for det:)

Skrevet
som sagt over. at det er lovlig betyr ikke at det er trygt. Så ta ansvar for barnas sikkerhet. At man har en dyne over ungen har ingenting å si om du kræsjer
Skrevet

Vi er så flinke til å skremme oss opp. Det beste hadde vel vært om vi lot bilen stå... Er 100ganger mer skeptisk til å ha med meg baby på buss enn å bruke sikkerhetsnett. Så på vidoen over, hvis gutten vår skulle sittet bakovervent til han var fire år måtte vi knekt han i to eller fått spesialbygd bil/sete. Tror nok oleluna og andre som bruker sikkerhetsnett tar ansvar for banets sikkerhet. Er jo litt artig å høre hvordan vi satt/lå i bilen når vi var små - da kan man virkelig snakke om mangel på sikkerhet.

Skrevet

Trygg trafikk anbefaler ikke nett og heller ikke boxette,der barnet ligger fastspent i bagen,de ønsker at dette skal bli ulovlig å bruke,men det er dog ikke de som bestemmer.

Vi hadde tenkt på nett eller boxette da vi fikk gullgutten,for vi kjører en del,men etter å lest hva trygg trafikk sa,vel da slo vi det fra oss. Forstår ikke at folk kan si at de er glad i ungene sine,men samtidig ikke sikre dem på beste måte i bilen. Da tenker jeg både på å ha ungene i stol i steden for i bag og ha ungene bakovervendt til de er fire år. Er barna veldig store for alderen og blir som en gjennomsnitts fire åring,før de er fire år,har jeg hørt at de fint kan sitte fremover,for da har hode også samme størrelse i forholdt til kroppen som en firåring har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...