Gå til innhold

hva er et stort barn??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går gravid med mitt tredje barn og har termin 22. april. Jeg er livredd for å få et stort barn. Var på ul i uke 28 og lå da ca 10% over på magemålet til ungen. Skal på ny kontroll på torsdag... Jeg er ganske tynn og er 168 cm høy, og mine forrige barn var 3500, og 3700.

Men hva regner de ulike sykehusene for å være et stort barn, og når gjør de eventuellt noe med det? Hva gjør de eventuellt?

Vet ikke helt hva jeg kan kreve av sykehuset og hvilkekrav jeg kan stille. Har noen erfaring her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med førstemann fikk jeg også bekjed på ul i uke 28 at gutten vår lå over gjennomsnittet. 12 % over, og de sa at jeg da kunne regne med rundt en 4 kg ved termin.

Fikk 9 dager før termin. Gutten vår var da blitt 3670 g, 52 cm og 34 rundt hodet, så han var akkurat passe:-)

Hadde en fin og ganske rask fødsel.

Jeg er også ganske tynn, veier ca 60 kg (når jeg ikke er gravid) og er 172 cm høy

Skrevet

10% er vel ikke så mye? Min første var 4170g når han ble født, men han ble ikke regnet som noen stor unge.

Jeg mener han var stor nok da, siden jeg er liten (157) Og har litt skrekk for at denne gutten skal bli større, ofte andremann er..

Jeg var på ul i uke 36, og da var han 2700 ca og hun trodde han ville være 3600 til termin.. Men hun sa også at barn voker så forskjellig, og å måle treminvekten i uke 36 var litt tidlig..

Håper bare han holder seg under 4 kg, men går jeg over tida vil han nok vokse seg stor han og!

Skrevet

Jeg har fått barn på 4200 og 4300. Ble ikke regnet for noe veldig stort, men over gjenomsnitte men slett ikke unormal fødselsvekt i våres tid. Nå er jo barnas normalvekt øket litt tror jeg. Føler mange får barn opp mot 4 kilo og over like ofte som de som får på 3,5 kilo!

Skrevet

min "lille"prins veide 4700kg 54 lang 38 rundt hodet. og fødselen gikk helt fint!!!

Skrevet

Jeg har hørt at det er normalt at for hvert barn man føder, blir vekta på barnet ca 200g pr unge. Kanskje du får en på 3900g???!!!

Jeg fødte ei jente på 4260g og 50 cm, hun ble ikke regnet som for stor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...