Leeloo76 Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 Klart Det finnes en del maler på Internett, jeg bruker bare excell, så kan jeg tilpasse det akkurat slik jeg selv vil. Mine poster (tallene bak er utbetalingsdato): INNTEKT NETTO (får ikke alt dette, kutt ut det som ikke passer) Lønn (når jeg har vikaroppdrag) Dagpenger (10./26.) OS (20.) Bostøtte (10.) Barnetrygd (30.) Småbarnstillegg Bidragsforskudd (03.) Kontantstøtte Stønad barnetilsyn (20.) Skatt tilbake Feriepenger Gaver Renter Diverse Fagforeningstrekk (trekkes i fra) Skattetrekk (trekkes i fra) UTGIFTER FASTE (har én konto til disse) Husleie (20.) Huslån (20.) Studielån (15.) Barnehage (24.) Sparing* Sparing Linnèa* Forsikring* Sparing gaver* (har en egen gavekonto til jule-/bursdagsgaver) Internett* UTGIFTER VARIABLE (en annen konto til disse, her setter jeg inn budsjettsummen, delt på hele året om utgiften ikke kommer hver mnd., alt jeg ikke bruker blir en buffer til mnd. der det går mer penger). Mat (= alt jeg handler i dagligvarebutikker)* Strøm Klær (= alt som handles i klesbutikker)* Telefon* Diverse* (greit å sette av penger til småplukk man kjøper gjennom mnd) Uttak (kontantuttak i minibank, prøver å unngå disse, ingen fast sum) Underholdning/alkohol* Reise* Toalett/helsearikler/lege Medlemsskap (OBOS, bladabo. ol.)* Sett først opp et realistisk budsjett ut i fra inntekter. Ser du at inntekter og utgifter ikke går opp må du høvle litt av der det er mulig (det er de postene jeg har stjerne ved, det er ting jeg teknisk sett kan kutte ut/ned på). Under inntekter har også lagt inn plass til renteinntekter, evt. bursdag/julegaver i form av kontanter, skatt tilbake, feriepenger etc. Dette er penger som ellers har en tendens til bare å forsvinne i det store sluket, kanskje man kunne ha spart dem? Uansett er det greit å vite hvor de ble av. Etter du har satt opp et budsjett fører du regnskap, så ser du raskt om budsjettet er realistisk. Det er bedre å omfordele litt enn å prøve å leve etter et budsjett som ikke fungerer. Legg også inn plass til uforutsette utgifter, så kan du ta dem med i neste års budsjett (altså pengene, vaskemaskinen ryker gjerne ikke hvert år, men det er ofte samme summen hvert år som går til uforutsette ting). Jeg er ikke noe stort feriemenneske, så setter ikke av penger til dette, men kommer til å ta det med snart. Den enkleste måten å holde kontroll er å bruke kort hele tiden, da ser du i nettbanken hvor pengene er brukt. Jeg overfører som sagt en sum i uka til kortet, så slipper jeg å være blakk den siste uka i mnd. Alt dette blir enklere etter et år, for da har du reelle tall å sette opp det neste budsjettet ut i fra. Dette ble fryktelig uoversiktelig, men send meg evt. en PM med mailadr. så kan jeg sende deg en kopi av mitt budsjett/regnskap.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2008 #3 Skrevet 21. februar 2008 Har sendt deg PM jeg Ønsker veldig å få sett en slikt budsjett oppsett. Jeg trenger virkelig noe sånt for å få oversikt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå