Gå til innhold

politikk takk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

(kopiert og lakt ut fa barnehage debatten. Hva mener dere om dette?)

Leser i media at lærerene skal kreve 30 000 mer i lønn.

Flott det, lærerene fortener apsolutt høyere lønn, men når skal utdanningsforbundet gjøre noe nevneverdig for førskolelærerene???

I forhold til lengden på utdanningen er de faktisk en av de som har dårligest batalt! I tilegg mangler det vertfall 6000 førskolelærere i 2008, og som ellers i samfunnet bør jo da lønningen høynes betraktlig for å gjøre yrket mer atraktivt. I det man har feks lite eletrikere går lønna deres opp. Men dette med at man kan søke om dispensajon for å ha ufaglerte i disse stillingene er jeg redd det blir en hvilepute både for politikere og arbeidsgivere. Dersom mitt barn hadde fått barnehage plass uten pedagogis utdannet personale hadde jeg søre meg krevd kontantstøtte!

Man sier hele tiden at man også vil ha flere menn inn i yrket. Jeg mener at for å få dette til må man heve lønnen betraktlig! Med økte lønninger kommer økt status og da kommer også flere dyktige mannfolk.

Kanskje på tide å få mer synlige talsrør for førskolelærerene inn i forbundet, eventuelt ha en kollektiv utmelding.

Håper alle foreldre til barnehage barn der ute vil støtte oss, dersom vi helt plutselig skulle få trang til å stå på for egen arbeidssituasjon/lønn.

Anonym

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du som lærer villig til å la din lønnskamp ligge litt på hyllen og støtte førskolelærene i deres kamp en stund også da? Eller er det slik at ja, du støtter dem så lenge det ikke går ut over din yrkesgruppe....har nemelig inntrykket av at det er slik en del lærere tenker....???

Skrevet

Hvor mye tjener en førskolelærer og en lærer i disse dager?

Og siden dere går inn på lønn i fh til utdanningens lengde, så er det jo en del andre grupper som også kommer uheldig ut...

Skrevet

Tror begynnerlønnen til en førskolelærer ligger på ca 270 000

Mener å ha lest at det er den utdanningen som har lavest begynnerlønn i forhold til utdanning. Men andre kvinnedominerte yrker innenfor helsesektoren ligger like forran.

Skrevet

Virkelig ingen som bryr seg? Ingen som har barn i barnehager her eller?

Skrevet

Jeg er helt enig i at førskolelærere trenger et skiffelig løft.

Kjenner flere førskole lærere som søker seg til småskolen, pga stor forsjell på lønnsbetingelser i bhg, i forhold til skolen.

Det syns jeg er veldig synd, når jeg vet at bhg skriker etter fagutdannede mennesker.

Men forstår godt de førskolelærerene som heller vil arbeide i skolen.

Skrevet

Man har vel egentlig satt en stopper på førskolelærere i skolen nå tror jeg, fordi man mangler så mangen i barnehagene vil man ha dem som er ledige der. Synd det også. Kjenner en del almenlærere som mener førskolelærere er bedre egnet til å undervise på de første trinnene.Og da 6åringene kom inn i skolen var vel målet at det skulle være en førskolelærer og en almenlærer på første trinn. Dette har vel stoppet opp nå. Tror at de som er utdannet tidligere og der i blant de fleste rektorer i landet ikke har kunnskap nok om hvilken utdanning en førskolelærer har og derfor foretrekker almenlærere.

Skrevet

Det kan godt hende, jeg arbeider ikke innen noen av yrkene selv, så jeg er ikke så mye inn i reglene.

Men vet om flere førskole lærere her jeg bor,som fremdeles får tilbud om,og gladelig tar vikariat i skolen framfor bhg.

Og barnehagen her har ikke nok førskole lærere til alle avd,så i mitt barns avd er det pr i dag en barne og ungdomsarbeider som faglig leder.

Flink, for all del, men hadde gjerne sett at det var førskole lærer på avd.

Skrevet

Greit nok å argumentere for hvam som bør ha relativt mer, men hvam mener dere bør få relativt mindre?

Skrevet

Kanskje det bare er i enkelte kommuner da.

Offf....det finnes for al del mange dyktige assistenter og barne og ungdomsarbeidere der ute, men jeg mener de ikke har den faglige tyngden til å jobbe som pedagogiske ledere. De skal jo både kunne følge opp barna motorisk og kognetivt, være personal ledere, legge opp et pedagogisk opplegg og ha kontakt med både foreldre og ofentlige instanser.

Skrevet

Hvem som bør få mindre lønn?

Skrevet

Hehehe... Styre ledere i store konsern...falskjermer er det dummeste jeg har hørt om. Oljearbeidere-mangen av dem har yrkesutdanning og skyhøye lønninger. De er halve året hjemme, og selv om det er mye og tøft arbeide når de er ute har de sansynligvis valgt det ut fra interesse, og så vidt jeg vet er det ikke mer risikofylt en de fleste andre yrker...?

Skrevet

Det er vel ikke snakk omå gi noen mindre lønn, men å bremse lønnsutviklingen i enkelte sektorer for å prioritere andre.

Jeg syns også en bør se på tradisjonelle kvinne- manns yrker.

I kommunal sektor, er f eks teknisk sektor en del over omsorgs sektoren.

Brems lønnsveksten i mannsyrkene, og la tradisjonelle kvinneyrker å mer, slik at lønnsgapet mellom kjønn blir mindre.

Skrevet

De høye lønningene skyldes vel at det ligger mye penger i olje sektoren?

Det er vel i praksis vanskelig å drive "Robin Hood fordeling" mellom privat og offentlig sektor.

Så en kan jo ikke snakke om å ta fra privat sektor å gi til offentlig, uten at det går gjennom høyere skatter etc?

Skrevet

Jepp, er det noen som virkelig trenger et stort lønnsløft, så er det førskolelærerne. Jeg støtter dem, og sier som Spetakkel; det bør finnes nok til både førskolelærerne og til oss lærere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...