Gå til innhold

Dette med vekt i svangerskap..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere vet det jenter at det ikke er om å gjøre å legge på seg minst mulig? Man bør faktisk legge på seg noget mer enn 5 kg... Nei,det går som regel ikke utover barnet men deg. Ja,skjønner du ikke vil legge på deg unødvendige kilo. Men hva med hva som er nødvendig? Jeg la på meg 30 kg i svangerskapet,og 3 uker etterpå var alt og mer til borte. Svangerskapet er også en litt fin mulighet til å skjemme seg litt ekstra bort å kose seg litt uten dårlig samvittighet.

Så hvorfor det brått har blitt KJEMPEBRA (her på BiM altså) og ikke gå opp noe som helst,er jo helt sjukt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har kun lagt på meg 5 kg og la på meg 6kg i siste svangerskap og fikk en sunn og frisk gutt på nesten 4kg.Jeg spiser usunt og koser meg.Men er også ute og går en tur hver dag.Er jo ikke akkurat som jeg er på slankekur.Min søster la på seg også 30kg i alle sine svangerskap,men vi er veldig ulike.Jeg må også ta med at jeg kaster opp noe jeg har gjordt siden uke 6 i begge svangerskapene.

Skrevet

Nå er det sånn at det heller ikke er bra å legge på seg så alt for mye heller da. 1 svangerskap la jeg på meg 22 kg denne gangen ender jeg på ca 10. klarte ikke å ta av meg halvparten fra første så her skjemmer jeg ikke bort meg selv, klok av skade kan man si!

Skrevet

Altså,er det sånn så er det sånn. Om man ikke prøver på det men allikevel ikke går opp mer. Det var heller ikke det jeg mente. Bare setter spørsmålstegn ved at det er om å gjøre å legge på seg minst mulig i svangerskapet! Noen legger på seg lite,og det er heller ikke dere jeg lurer på.. Men når noen sier "jeg har lagt på meg 4 kg jeg,og har igjen 3 uker til termin" da får vedkommende til svar: "jøss, så flink du har vært da!" mens ei som har lagt på seg 30 kg og har 3 uker igjen til termin får denne: "oida,ja det skal ikke bli lett å ta av når ungen er ute. får trille masse tur du da" HI

Skrevet

Greit å spise det som er nødvendig og å kose seg litt, men man behøver jo ikke akkurat å stappe trynet fullt da!

Hvor mye og hvordan man legger på seg og hvor fort det går av vil være helt individuelt.

Jeg vil beholde apestaten min inntakt (den som gir sult og metthetsfølelsen). Derfor ingen overspising (det er jo bare vondt uansett).

Skrevet

Jeg var ca 25 kg overvektig fra før. Har slitt en del med spiseforstyrrelser tidligere, men etter å ha fått verdens beste mann har det roet seg. I svangerskapet har jeg slitt med kvalme og nedsatt matlyst, og gikk ned 7 kg i starten. Har nå gått opp igjen ca 4 kg. (uke 30)

For meg tror jeg det hadde blitt problematisk å legge på seg 20-30 kg.

1) pga alt for mye vekt å bære på

2) pga psyken

Vil tro at mange jenter har det på samme måten, enten av den ene eller av den andre årsaken. Er ikke sånn at jeg går rundt og er stolt av at jeg har gått opp lite. Dette er individuelt, og noen trenger å legge på seg mer enn andre.

På en måte er disse vektinnleggene litt "dumme". Er det noe vi jenter er opptatt av er det vekt. (Dessverre, - vi bruker alt for mye tid og fokus på det!) På en annen side får man se at både det ene og det andre er like normalt!

Håper dere har det bra med dere selv jenter, uansett størrelse!

Skrevet

Tja, jeg vet nå ikke, det er mange vektige (unnskyld uttrykket) årsaker til å prøve å ikke legge på seg så enormt mye, da. Strekkmerker er én (høy og rask vektoppgang øker sjansene for å få mye strekkmerker betraktelig), bekkenløsningsplager er også mye verre om det er mye vekt for bekkenet å bære på og det skulle jammen ikke forundre meg om det er mange andre faktorer som øker belastningen på kroppen med høy vektoppgang.

Det er klart man bør kose seg litt innimellom, men jeg kjenner vel ærlig talt at mitt totale velvære er langt bedre denne gangen når jeg har gått opp 6 kilo (er i uke 34), enn sist gang da jeg på tilsvarende tidspunkt hadde gått opp 11 kilo. Koser meg heller meg en frisk kropp enn noen sjokolader eller potetgullflak ekstra :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...