Gå til innhold

Polser og mykost til besvaer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser det jeg alltid har spist jeg. Normalkost. Ikke fordi jeg er en super egoist, men fordi jeg tenker at variert er bra og da trengs ikke saa mye tilskudd av vitaminer og mineraler heller. Populaer vitenskapen svinger med mote og hoyest talende/sist talende forsker. Forskjellige kilder gir forskjellig info, og jeg tror ikke at helsedep, matportalen sitter med storre sannhet enn andre. Ikke lenge siden det var mote aa legge spebarn paa magen og litt lenger tilbake ble vi opplyst om at morsmelkerstattning var nokkelen til suksess (resulterte I masse spebarnsdod I afrika pga vannkvaliteten.). Nationalgeographic sendte akkurat en dokumentar om hvor viktig variert kosthold var for barn I morsliv- ogsaa ting matportalen ikke anfefaler- setter ikke mere tillitt til denne en noe annet, bare tenker a saa mye er kulturellt betinget og vi sitter ikke paa storre sannheter enn andre forskere fra andre land. Spekeskinke har gilde godt ut aa sagt er ok, fordi de fryser skinka forst, bare for aa selge sier noen. Men jeg velger aa tro at de kan mere om sine egene produkter enn matportalens generelle omtale av spekeskinke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg har ete salami OG muggost i dag. Wo-ho, vill og gal, altså ;o)

Skrevet

Ikke til besvær, enhver får vel gjøre det som føles riktig. Jeg holder meg unna fordi det føles riktig for meg, og ja jeg velger å følge generelle råd og anbefalninger (blant annet fra matportalen) fordi det koster meg veldig lite i de ni månedene det står på. Jeg velger også å tro på forskning, og tviler på matportalen er så veldig populærvitenskapelig

Skrevet

Ny forskning avloser gammelforskning. Naa er ikke lenger frokosten dagens viktigste maaltid. Mange anbefallinger som har kommer ut av norskhelsevesen har siden blitt trukket tilbake og/eller modifisert. Du maa jo gjerne velge aa folge matportalen- jeg spiser litt brie.

Skrevet

Det gjør ikke jeg!!! Listeria er ingen spøk, altså. Det er ikke snakk om ny og gammel forskning akkurat når det gjelder mykoster, Listeria og gravide. Det er fakta. Du husker vel hun på Riksen som mistet tvillingene sine pga at hun hadde spist en slik ost som hun fikk servert på sykehuset? Og ja, jeg har hatt mye av både mikrobiologi, reproduksjon og næringsmiddelhygiene i studiene mine. ;)

Skrevet

Haaper bare mennesker som har hatt ost som hoved kilde til kalsium, salami som kilde til jern og fisk til omega 3 ser at dette maa kompenseres for. Regner ogsaa med at meg 80 vet hvor liten risiko det er for listeria... Den er nemlig MEGET lav. 1 til 2 prosent av de som FAAR listeria faar barn med alvorlige skader. Men hvis folk vil bruke en masse tid og ressurser paa dette er det ok for meg. Happer da at de gar, sykler I stede for aa bruke bil for forurensning, ikke royker, ikke drikker, ikke stresser. Er redd det blir mange som paadrar seg storre skader paa fosteret pga angst for allt som kan gaa galt og mangel paa stoffer kroppen trenger. Er foresten ikke helt uutdannet paa felte selv, jeg vet litt om hvordan forskning foregaar og hvordan det bli kokt ned for at den almindelige dama I gata skal forstaa informasjonen. I disse leddene gaar masse tapt.

Skrevet

Ja, risikoen for Listeria er liten... Men den er der. Det blir litt som å kjøre bil uten bilbelte - hvorfor ta sjansen?!? Jeg regner også med at du vet at Listeria er en bakterie som kan vokse i kjøleskapstemperatur, noe de fleste andre bakterier ikke kan. Hvis det skjer en forurensning av produktet underveis i produksjonen, etter pasteuriseringen av melka, vil Listeriabakteriene ha goooood tid og mulighet til å godgjøre seg...En skikkelig Listeria-barnehage, både underveis i modningen og i ditt eget kjøleskap, godt beskyttet inne i osten. I pasteurisert melk blir andre bakterier drept pga oppvarmingen, så hvis det skjer en minimal forurensning senere i prosessen, har Listeria fritt spillerom, de har lite/ingen konkurrerende flora som kan holde antallet av dem nede.

En frisk person kan spise oster med relativt store mengder Listeria i uten problemer, men personer med nedsatt immunforsvar og gravide er spesielt utsatt. Både voksne mennesker og fostre kan dø. Du skal ikke lengre enn til Listeriaskandalen på Rikshospitalet i fjor for å skjønne at DETTE ER IKKE TULL! I utlandet er Listeria langt mer vanlig, og der vet også alle at de ikke skal spise slike oster hvis de er i en risikogruppe. I Norge er vi så bortskjemte med "trygg, norsk mat" at vi har både dårlig kjøkkenhygiene og lite kunnskap om mulige matbårne farer. Noe jeg synes du, Miss Misantrop, er et godt eksempel på. (Men jeg kan selvsagt ikke uttale meg om kjøkkenhygienen din, den vet jeg ingen ting om. :)

Fisk: du kan spise all slags fisk, bare ikke røkelaks/gravet fisk etc. De færreste har vel disse fisketypene som en hoveddel av dietten?

Ost: du kan spise de fleste typer oster, bare ikke blåmuggoster og mykoster + ost laget av upasteurisert melk. Hvis disse ostetypene er det som er hovedkilden til kalsium i kostholdet ditt, må jeg si du har et litt merkelig kosthold!

Salami: for å være helt ærlig, jeg aner ikke hvor mye jern det er i salami. Er salami en viktig jernkilde? Spis brunost, da får du i deg masse jern OG du får spist ost samtidig!

Skrevet

En liten rettelse: Det er enkelte andre typer fisk man ikke skal spise, skreilever, visse typer ferskvannsfisk over en viss størrelse etc... Men det krever da ikke all verden med tid og innsats å unngå disse...

Skrevet

Eg skjønner godt frustrasjonen til folk når det kommer til alt dette kan og kan ikke som gravid.

Eg venter mitt 3 barn nå, men er 7 år siden forrige graviditet, og skal si det har vært en utvikling på ka du ikke kan i en graviditet. Det er jo helt sikkert vel og bra det, men syns det er for gale at om SÅ MYE er farlig, at en ikke får det opplyst på samme måte som røyk og alkohol f.eks...det meste må en jo lete seg frem til selv..får meg stadig nye overraskelser når eg er innom her å leser om hva vi ikke kan spise.

Hvorfor får en ikke dette opplyst på 1. legebesøk?

Eg tror ikke det er bare positivt med denne fokusen på alt som kan være farlig, hva med de som allerede har spist noe som kan være farlig...hvordan takler folk det? hva om det faktisk er noe galt med barnet, som overhode ikke trenger å ha sammenheng med den salamien du spiste eller den bodylotion du brukte....

Det er søren ikke enkelt å være gravid i dag altså !

Skrevet

Som alltid naar man debaterer slike innlegg tar folk det som om det er mangel paa kunnskap som ligger bak. Som 20 prosent av den norske befolkningen er jeg imun mot listeria. Dette har jeg faat bekreftet ved hjelp av blodprove. Legen jeg tok den hos var han som henviste meg til endel literatur om hvor viktig allsidig normalkost var. Han anerkjente ikke risikoen som stor nok til aa forandre et kosthold som opp til naa har holdt deg frisk. Naar det kommer til ikke vestlige land lever kvinner mye mere som for graviditeten. Brie er for folk med penger. Parmaskinken har hatt langsom modning og er ikke spiselig for gravide, brunost er ikke aa oppdrive.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...