Gå til innhold

Spotting, Primolut N og evt lutealfasedefekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spotter mye før menstruasjon, og har også korte lutealfaser (9-10 dager). Gynekologen min er nå med på notene, så og si, og mener da at jeg har en progesterondipp før menstruasjon. Jeg har fine verdier 6 dager etter eggløsning og regelmessige sykluser på 26 dager.

Nå har jeg fått Primolut N som jeg skal bruke fra dag 16 av syklusen. Men så blir jeg litt bekymret: Det står i pakningsvedlegget at man ikke kan bli gravid mens man er under behandling. Jeg spurte legen om det var greit å bli gravid og det sa han ja til, men så leste jeg altså dette nå. Skal bruke det i 2-3 måneder, men er jo ikke interessert i å stoppe prøvingen fordi. I tillegg har jeg av og til eggløsning på dag 17 av syklusen, vil Primoluten gjøre at denne stoppes? Bør jeg vente med å ta Primolut til eggløsningen er overstått?

Noen andre som har fått Primolut for støtte i lutealfasen?

I tillegg har jeg fått resept på Crinone, som jeg skal bruke hvis jeg blir gravid (har hatt 2 tidlige SAer)

Noen som har noen kloke ord?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet ikke men dytter denne opp for deg siden den havna langt nede på sida:)

Skrevet

Vet ikke om dette er så mye svar, men går selv på Provera. Dette er også et progesterontilskudd pga mistanke om progesterondipp (også spotter, fra dag 9 etter el).

Jeg fikk også beskjed om å ta dette fra dag 15 eller 16 slik at jeg var sikker på at el hadde funnet sted. Skal gå på denne i to mnd til sammen med pergotime og fikk beskjed om at det ikke var farlig å bli gravid på denne, men at jeg ikke skulle ta neste kur dersom var blitt gravid.

Har lest om både provera og primolut-N på legemiddelsiden og det står jo litt forskjellig om de to, men for begge står det at lege skal kontaktes dersom en mistenker graviditet samt at man skal utelukke graviditet før behandling påbegynnes.

Jeg har bare slått meg med ro at gynekologen min har kontroll over dette og dersom jeg skulle være så heldig å få klaff ringer jeg og hører med henne.

Skrevet

Takk for svar. Får vel ringe til gynkontoret og få det bekreftet...

Men jeg bør vel vente med dette til eggløsning er helt sikkert overstått? Progesteronen vil vel hindre at eggløsning skjer, eller er jeg helt på jordet her?

Og hva skjer når de 10 dagene er over, vil slimhunnen alltid støtes ut da, eller vil kroppen klare å holde på en evt graviditet?

Skrevet

Hei igjen.

Jo hvis man ønsker å bli gravid bør man jo vente til el er overstått. Økt progesteron er jo egentlig et tegn til kroppen om at man kan være gravid og da skjer det ikke ny el.

Etter el vil folikkelen omdannes til det gule legemet, dette produserer progesteron (og østrogen) som bygger opp livmorslimhinnen. Dersom man blir gravid vil det befruktede egget innta livmorslimhinnen og HCG dannes. Dette vil igjen stimulere det gule legemet til å produsere enda mer progesteron og østrogen som forhindrer at livmorslimhinnen utstøtes.

Dersom man ikke er gravid vil nedgangen i progesteron føre til at livmorslimhinnen utstøtes ved mensen.

Etter 10 dagene dersom man ikke er gravid vil slimhinnen alltid støtes ut, men dersom man er gravid skal kroppen klare å holde på en evt graviditet, da HCG jo stimulerer til økt progesteron.

Jeg har også vært inne på FF og sett på flere charts og søkt på de med graviditet og bruk av progesteron og det er flust med charts hvor kroppen har klart og holde på en graviditet, så det er jo oppløftende.

Dette ble litt langt og innviklet med håper du skjønte.

Skrevet

Takker igjen. Det var jo oppløftende ja. Får vel stole på at disse legene vet hva de driver med....;-) selvom det ikke alltid er så lett å skjønne hvorfor man får forskjellige ting.

Dette med graviditet: Kanskje det er greit helt i starten pga at det ikke er overgang til placenta da? På primolut står det ihvertfall at det er pga maskulinisering av evt kvinnlige fostre, og det høres jo ikke helt bra ut, men, men...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...