snuppedulla Skrevet 19. februar 2008 #1 Skrevet 19. februar 2008 Kan jeg spise sånn kjøtt?salami, fårepølse osv!?
Kanutten80 gutt 08 og gutt 10 Skrevet 19. februar 2008 #2 Skrevet 19. februar 2008 Gå inn på matportalen å les der. Jeg spiser salami, men er obs på at den ikke har ligget så lenge i kjøleskapet.
Romsjulskos har snart to:) Skrevet 19. februar 2008 #3 Skrevet 19. februar 2008 d står inne på matportalen at man ikkje skal spise spekekjøtt.. går salami under spekekjøtt? d stod ingenting om d der inne....
tesseliten Skrevet 19. februar 2008 #4 Skrevet 19. februar 2008 Salami er IKKE farlig. det har jeg sjekket:) så kos dere. men ikke spis spekeskinke.
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 19. februar 2008 #5 Skrevet 19. februar 2008 Jeg spiser ikke salami da jeg anser det som spekemat
Kanutten80 gutt 08 og gutt 10 Skrevet 19. februar 2008 #7 Skrevet 19. februar 2008 På matportalen står det om fårepølse.
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 19. februar 2008 #8 Skrevet 19. februar 2008 Nja, jeg mener det kan det være farlig, om man er uheldig.
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 19. februar 2008 #9 Skrevet 19. februar 2008 Jeg er ikke ute etter å lage noen debatt rundt dette, men jeg forholder meg til det som står her, (http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter) og vurderer da salami som noe jeg vil holde meg unna i svangerskapet. Blant de mikroorganismer som normalt forbindes med matforgiftning er det to som gravide bør være ekstra oppmerksom på: Listeria og Toxoplasma. Disse mikroorganismene kan skade fosteret uten å gi særlig kraftige symptomer hos moren. Eksempel på sykdomstegn hos moren kan være influensalignende symptomer. I verste fall kan en infeksjon føre til spontanabort eller medfødte skader hos barnet. Listeria (Listeria monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer. Bakterien vokser raskt i romtemperatur, men også - i motsetning til mange andre bakterier - ved lave temperaturer, som for eksempel i kjøleskap. Vanligvis er det nødvendig med et svært høyt antall bakterier per gram matvare for at det skal oppstå sykdom. Bakterien dør ved oppvarming, men overlever frysing. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet og som spises uten oppvarming. Hvilke matvarer som er aktuelle, kan du lese om lengre ned. Toxoplasma (Toxoplasma gondii) er en parasitt som forekommer i tarmkanalen hos katter. Mennesker kan bli smittet på to forskjellige måter: Ved direkte eller indirekte kontakt med avføring fra katter. Direkte smitte fra katteavføring kan for eksempel skje ved at man gjør ren kattekassen eller klapper infiserte katter. Indirekte kan man bli smittet gjennom mat og drikke som er forurenset med avføring fra katter, for eksempel uvaskede grønnsaker eller frukt. Man kan også bli smittet gjennom kontakt med jord og sand der katter har gravd ned avføringen sin. Ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med Toxoplasma. Parasitten finnes i kjøttet hos slike dyr, selv om dyrene ikke viser tegn til sykdom. Parasitten drepes ved at kjøttet gjennomkokes eller -stekes. Den drepes også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 ° C. Derimot overlever den trolig graving og kaldrøking av kjøtt. Dersom en gravid kvinne smittes for første gang under svangerskapet, kan parasitten overføres til fosteret og forårsake abort, misdannelser eller andre alvorlige skader på barnet, hvis ikke sykdommen behandles i tide. Personer som er smittet tidligere i livet, har antistoffer mot parasitten som beskytter fosteret mot infeksjon. I Norge har mellom 10 - 20 prosent av befolkningen antistoffer mot Toxoplasma. Helsepersonell kan undersøke om hver enkelt gravid har slike antistoffer ved å analysere en blodprøve. Rådene vedrørende Toxoplasma-parasitten gjelder først og fremst gravide som ikke med sikkerhet vet at de har beskyttende antistoffer. Kjøtt I rått kjøtt kan både Toxoplasma og Listeria finnes. Sørg for at alt kjøtt du spiser er fullstendig gjennomstekt, kokt eller grillet. Dette gjelder også hamburgere, kjøttkaker og lignende. Ikke smak på rått kjøtt mens du lager mat. Kjøkkenredskaper som har vært i kontakt med rått kjøtt, bør vaskes før de brukes til annen mat. Oppmalt kjøtt utgjør en større risiko enn annet kjøtt når det gjelder Toxoplasma. Oppskåret kjøttpålegg utgjør også en større risiko enn helt kjøtt når det gjelde Listeria. Unngå derfor oppskåret, vakuumpakket kjøttpålegg mot slutten av holdbarhetstiden. Vakuumpakket kjøttpålegg har flere ukers holdbarhet. Hvis pålegget er smittet av Listeria kan dermed mengden bakterier vokse til skadelig nivåer.
tesseliten Skrevet 19. februar 2008 #10 Skrevet 19. februar 2008 Jeg er heller ikke ute etter å lage en debatt om dette, sier bare hva legen min sa og jordmor. de har jo litt peiling de.
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 19. februar 2008 #11 Skrevet 19. februar 2008 Jada, du kan sikkert stole på dem, problemet er bare at annenhver jordmor/lege sier hver sin ting. De har nok bare samme informasjon som oss om dette, så det er deres vurdering. Jeg for min del velger å ikke ta sjansen. Det er liksom ikke noe fasitsvar som gir rett eller galt, så det må nok bare vurderes av hver enkelt, evt. som du som velger å forholde deg til legens mening om temaet.
tesseliten Skrevet 20. februar 2008 #12 Skrevet 20. februar 2008 er ikke værre enn at man legger salamin i fryseren et døgn da er den hvertfall helt fin:)
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 20. februar 2008 #13 Skrevet 20. februar 2008 Ikke om den inneholder listeria Men nå skal jeg slutte å gnåle om dette =)
tesseliten Skrevet 20. februar 2008 #14 Skrevet 20. februar 2008 Den eneste mat gleden jeg har jooo:(
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 20. februar 2008 #15 Skrevet 20. februar 2008 Jeg orker heller ikke flere krangler om salami. Spurte legen min i dag om det var regnet som spekemat, og hun sa ja. Da får man vurdere selv hva man gjør med salamien
tryllepike * lykkespirer* Skrevet 20. februar 2008 #16 Skrevet 20. februar 2008 min lege sa at så lenge jeg fryser ned kjøttpålegg i -18 grader i minimum 2 døgn så er det ingen fare!!!! bakteriene overlever ikke den nedkjølingen. så skal man etter det ikke la kjøttpålegget ligge alt for lenge, men spise det mens det er ferskt!!!!!
Gjest Skrevet 20. februar 2008 #17 Skrevet 20. februar 2008 velg dette selv da! jeg spiser ikke salami eller fårepølse, om dere lurte:-) det går nok under spekemat så lenge det ikke er koko eller stekt, men tørket! Men dette kan dere vel velge selv? noen velger å spise det mens andre lar være. Trenger ikke bli syk av det men man vet jo aldri..
Kanutten80 gutt 08 og gutt 10 Skrevet 20. februar 2008 #18 Skrevet 20. februar 2008 Dette er hva Gilde har svart i mail! : Toksoplasma er i følge Norsk Zoonosesenter en parasitt som er mest utbredt hos sauer og katter. En generell anbefaling til gravide når det gjelder toksoplasma er å varmebehandle kjøtt godt før det spises. Rått eller lite stekt kjøtt, og da spesielt fårekjøtt, er ikke å anbefale. Toksoplasma tåler ikke temperaturer under -18 C, eller høye saltkonsentrasjoner. Gilde spekepølser og spekemat ( forutenom langtidsmodnet spekeskinke Santa Kristina) er produsert av kjøtt som fryses før det brukes i produksjon. Mvh Ane-Guro Danielsen ---------------------------------- Fagsjef spekevarer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå