Gå til innhold

Er det noen som vet dette? Angående utdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig student til høsten, men skal ta et år til, blant annet for å få støtte fra lånekassen ved en eventuell permisjon.

Jeg tenkte i første omgang å ta et årsstudium ved en høgskole, men lurer på om ikke universitet ville vært greiere pga mindre oppmøteplikt etc

Men - kan jeg begynne på et bachelor, og kun ta det første året - og få dette godkjent som et årsstudium?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på om ikke universitetene også har strammet litt inn på oppmøteplikten. Jeg tenkte å ta master for ett par år siden, men slo det fra meg da jeg så at jeg måtte delta på nesten alle forelesningene. Mulig de er strengere med masterstudenter?

Tror nok heller jeg ville prøvd å få meg jobb dette året i stedet for å satse på stønad fra lånekassen, hvis du ikke er gravid allerede da.

Skrevet

hvor mye stønad får du,når du studerer?nok til å klare seg?lurer litt selv

Skrevet

Jøss - det visste jeg ikke. Men det kan umulig være strengere enn høgskoler. Ikke bare mtp oppmøteplikt, men veldig mye gruppejobbing, innleveringer, fremføringer osv.

Det beste hadde vært å jobbe, helt klart! Men i og med at jeg er prøver nå, så kan jeg risikere å være halvveis i svangerskapet til høsten, og da tror jeg egentlig ikke sjansene mine for å få jobb er så stor .. Dessuten er det ikke sikkert jeg får noe fast, og da heller ikke får opparbeidet meg nok fødselspenger.

Så lånekassa er nok tryggest for meg

Skrevet

Alt i alt, med lånekass + diverse andre bidrag, så får man vel 9-10000 i måneden. Og dersom man har en samboer i jobb, så er det egentlig mer enn nok til å klare seg :) Litt verre om man er alene kanskje, eller om mannen studerer også.

Skrevet

Du kan ta enkeltemnefag på Universitetet i Oslo ihvertfall, uten å ta en hel grad. De har riktignok strammet inn en del på oppmøte/innleveringer osv, men det er strengest på master ja, i de fleste fag, tror jeg ihvertfall. Vi hadde masse oblig oppmøte på master, men jeg kjenner ikke helt bachelor-opplegget fordi jeg har lavere grad med gammelt opplegg.

Søsteren min har lærerskolen men skal ta noen enkeltemnefag på UiO i ped i tillegg, ikke noe problem det. Litt usikker på hvor mye man får i støtte fra Lånekassen nå, men tror det er 6-7000 i mnd hvis du er fulltidsstudent (dvs ikke jobber for mye v siden av).

Skrevet

Hva med å vente med prøvingen til du har fått deg jobb?

Stipend som blir gitt under bachelor graden hvor bachelor graden ikke blir fullført går over til lån iallefall.

Skrevet

...men jeg tror faktisk du kan ta enkeltemner pr semester som ikke trenger inngå i en bachelorgrad også. Hørtes sånn ut når søsteren min sjekket. Ring studentkontoret ved universitetet og forhør deg litt, de er veldig behjelpelige:)

Skrevet

det var jo ikke dårlig.har jobba for vikarbyrå jeg.får nesten ikke penger.kankje 6000.skulle studert jeg også.har jobba over et halvt år i et byrå i 2007.så jobba jeg en mnd for et annet i jan detta året.og dem var så greie og regna bare ut fra den ene mnd.de andre mnd tjena jeg dobbelt så mye.helt på gråten jeg.

Skrevet

Ja, burde jo ventet, men da er det snakk om å vente i minst ett år, og det er ikke mye fristende nå. Dessuten begynner det å bli på tide mtp på alderen vår også, så vil gjerne få barn så fort som mulig :)

Tror nok ikke stipendet går over til lån dersom jeg fullfører første året. Blir jo kun gitt støtte til ett år om gangen uansett. Dessuten stiller jo ikke lånekassa noen krav når det gjelder eksamener mens man får fødselspenger, så om terminen blir tidlig nok så kan jeg jo slippe unna uten å ta noen eksamener i det hele tatt.

Ellers er jeg veldig innstilt på å ta 60 stp - om jeg klarer. Er en lærerutdanning jeg også skal bygge på, så da passer det jo godt med noen enkeltfag innen ped for meg også!

Takk for svar, jenter!

Skrevet

Er vel ikke så alt for gammel - blir 27 om noen måneder. Men mannen min er en del år eldre enn meg, så tenker litt på ham også :)

Skrevet

okay:-)det forstår jeg.blir 25 nå jeg.samboern 34.så han vil jo ikke vente så lenge.ikke jeg heller.hatt en tøff abort bak meg.etter det fikk jeg en del følelser rundt det:-)

Skrevet

Ja, har hatt en spontan abort selv. Den gang var det ikke planlagt, men jeg kjenner at det er svært savnet. Så mulig det er derfor jeg kjenner dette hastverket ..

Skrevet

Jeg synes du godt kan ta et ekstra år pga stønaden, jeg. Ifølge Lånekassen selv trenger du ikke å fullføre emnene du tar permisjon fra heller. Men om du ikke er gravid ennå, og vil fortsette studiene, for så å ta permisjon fra dem NÅR du får barn, blir jo saken en annen.

Det er absolutt ikke obligatorisk oppmøte på alt på universitetet, men det blir stadig mer vanlig med obligatoriske innleveringsoppgaver.

Jeg har gått et år psykologi, med 0 obligatorisk oppmøte, i tillegg til at forelesningene i stor grad kun siterte pensumbøkene.

Nå går jeg nordisk, og her er kun innleveringsoppgave og eksamen obligatorisk, så jeg møter ikke opp her heller.

Men til spørsmålet ditt; på de aller fleste bachelor-program er det mulig å kun ta 1 år, for så å få godkjent det som årsstudium!

Skrevet

Jeg for min del syns det er helt feil å spekulere i stønad fra lånekassen for å få råd til å bli gravid. Er man gammel nok til å ta det ansvaret det er å få barn, så syns jeg man kan være ansvarlig nok til å få seg en jobb og opparbeide seg rett til permisjonspenger når man først er i den posisjonen hvor man enda ikke er gravid og kan planlegge fremover.

Skrevet

Ja - hadde det vært å utnytte noe system her, så er jeg helt enig med deg, snella**

Men nå er dette faktisk noe lånekassen legger opp til selv, og råder oss studenter til å gjøre. Så akkurat det har jeg ikke dårlig samvittighet for.

Dessuten skal jeg gå ett år til, for å få en opprykkstittel, så om jeg kan ta litt av det året mens jeg går gravid, og resten under en evetuell permisjon - uten å måtte ta opp lån, så er jeg veldig fornøyd med det!

Det er mye mas og fjas med lånekassa, men akkurat her har de en veldig grei ordning :)

Skrevet

får nok ikke mye i permpenger jeg heller.kanskje ikke mer en 6-7000:-)har ikke jobba og tjent mye nok.masse oppdrag på vikarbyråer.detta gjorde det veldig vanskelig for folka på nav.så jeg har ikke rett på mye penger.men,skal vell overleve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...